printlogo


کد خبر: 223767تاریخ: 1399/6/12 00:00
دولت جدید لبنان هنوز تشکیل نشده با 2 چالش بزرگ روبه‌رو است
کارشکنی سعودی‌ها و خط‌‌و‌نشان مکرون

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری فرانسه که بعد از انفجار چند هفته پیش بیروت برای دومین‌بار وارد لبنان شد، دیروز رویکرد پاریس در قبال تحولات لبنان را اعلام کرد. امانوئل مکرون در سخنان خود هنگام ورود به فرودگاه بیروت اعلام کرد به چه دلایلی به لبنان آمده است؛ اول اینکه در جریان کمک‌های انسان‌دوستانه به لبنان پس از انفجار بیروت قرار بگیرد و دلیل دوم، صدمین سالگرد تشکیل کشور فعلی لبنان در ۱۹۲۰. وی درباره دلیل سوم هم گفت: همچنین هدف این سفر اطلاع از وضعیت سیاسی است. وی همچنین گفت: حزب‌الله بخشی از مردم است. مکرون سپس با سعد حریری، رئیس جریان المستقبل و نخست‌وزیر اسبق لبنان در کاخ صنوبر دیدار کرد. 
 
* روایت فیگارو از خط‌و‌نشان مکرون برای سران سیاسی لبنان
رئیس‌جمهور فرانسه در حالی شامگاه دوشنبه برای دومین‌بار در کمتر از یک ماه وارد بیروت شد که منابع فرانسوی از فشار وی به سران سیاسی لبنان برای اجرای اصلاحات مورد نظرش خبر می‌دهند. روزنامه فیگارو در مطلبی با اشاره به سفر مکرون در تاریخ ششم آگوست یک روز بعد از وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت، نوشت: وی در پایان سفر خود، آن دسته از سران سیاسی لبنان را که در برابر اجرای اصلاحات مورد نظر وی مقاومت می‌کنند، به تحریم تهدید کرد. 
 
* کارشکنی عربستان در روند تشکیل دولت ادیب
روزنامه الاخبار لبنان پس از انتخاب مامور تشکیل کابینه این کشور در رایزنی‌های روز دوشنبه، در گزارشی درباره موضع عربستان سعودی در قبال انتخاب مصطفی ادیب نوشت: بر خلاف سایر فرهنگ‌ها در فرهنگ عربستان سکوت علامت رضایت نیست. در واقع سکوت استراتژی سعودی‌ها برای ابراز نارضایتی‌شان است و درباره دولت لبنان به این معناست که با بهانه‌هایی مانند اینکه ریاض کاری به لبنان ندارد و اتفاقات این کشور به آن مربوط نیست، سکوت خود را توجیه می‌کنند. این روزنامه نوشت: در حال حاضر موضع سعودی‌ها نسبت به دولت دیاب و همچنین شخص مصطفی ادیب که مامور تشکیل کابینه در لبنان شده، تکرار شده است. عربستان هیچ‌گونه موضع منفی یا مثبتی درباره انتخاب مصطفی ادیب اتخاذ نکرده است. در واقع ریاض ادیب را نسخه اصلاح‌شده حسان دیاب و انتخاب وی را به معنای سیطره حزب‌الله و میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان بر اهرم‌های دولت این کشور می‌داند؛ موضوعی که هیچ تناسبی با سیاست‌های عربستان ندارد. این روزنامه نوشت: حتی برخی اطلاعات حاکی از آن است که «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت چند روز قبل به سعد حریری پیغام داده بود موضع وی درباره انتخاب مصطفی ادیب برای نخست‌وزیری لبنان مورد تایید و موافقت ریاض نیست و سعودی‌ها نواف سلام را ترجیح می‌دهند. 
 
* آغاز رایزنی‌های ادیب برای تشکیل کابینه از امروز
مصطفی ادیب که مأمور تشکیل دولت جدید لبنان است امروز در دومین مقر ریاست‌جمهوری در عین التینه (به ‌دلیل خساراتی که پس از انفجار مهیب بندر بیروت به ساختمان پارلمان وارد شد) رایزنی با رؤسای فراکسیون‌های پارلمانی را آغاز می‌کند تا آماده تشکیل دولت جدید شود. طبق توافقات انجام‌شده در جریان رایزنی‌ها، دولت جدید متشکل از 14 وزیر خواهد بود مشروط بر اینکه وزرا از شخصیت‌هایی انتخاب شوند که به موفقیت و تخصص در کار در بخش خصوصی شهرت دارند و وابسته به هیچ حزب سیاسی نباشند. همچنین برخی منابع اطلاعاتی از گزینه‌های در نظر گرفته‌شده برای پست‌های وزارتی خبر دادند. برخی منابع پیش‌بینی می‌کنند تشکیل دولت بیش از 10 روز طول نکشد تا پست‌های خالی در مرحله انتقالی پر شود و زمان آن از سال جاری میلادی فراتر نرود. 

Page Generated in 0/0064 sec