printlogo


کد خبر: 223789تاریخ: 1399/6/12 00:00
اخبار

رشد پایه پولی ناشی از خرید ارز صندوق توسعه توسط بانک مرکزی بود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به راهبرد دولت برای جبران کسری بودجه گفت: احتمالا نظر دولت در شرایط فعلی تامین مالی از طریق بازار سرمایه به جای استقراض از بانک مرکزی باشد، زیرا در ماه‌های اخیر پایه پولی افزایش پیدا کرده است؛ کما اینکه خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی هم بشدت رشد داشته است. سید شمس‌الدین حسینی افزود: این موضوع حکایت از آن دارد که اگر بخشی از برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی یا حتی بخشی از آنچه که تحت عنوان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یا فروش ارزهای نفتی صورت گرفته، در عمل از تبدیل ارز به ریال در بازار نشأت نگرفته است بلکه این ارزها توسط بانک مرکزی خریداری یا به هر روش دیگری به نام بانک مرکزی ثبت شده و بعد از آن از بانک مرکزی ریال اخذ شده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: این اقدام بانک مرکزی استقراض محسوب نمی‌شود اما بر فرض اگر بانک مرکزی بخواهد از صندوق توسعه ملی براساس مجوزهای قانونی برداشت کند، باید ارز متعلق به صندوق را به مردم یا واردکنندگان فروخته و ریال حاصل از آن را به دولت پرداخت کند که در این شرایط پایه پولی افزایش پیدا نمی‌کند و این بانک تنها یک واسطه‌گری انجام داده است. حسینی گفت: البته اگر بانک مرکزی به هر دلیلی ارز حاصل از فروش نفت یا ارز برداشتی از صندوق توسعه ملی را خریداری و سپس ریال را به جامعه تزریق کند، این اقدام به مثابه تزریق پول جدید و افزایش پایه پولی خواهد بود. 
***
5/8 میلیون مشترک خانگی برق کم‌مصرف هستند
سخنگوی صنعت برق گفت: ۶۰ درصد جمعیت کم‌مصرف‌های برق کشور در روستا‌ها و ۴۰ درصد نیز در مناطق شهری هستند ولی امیدواریم با آگاه‌سازی و تبلیغات مناسب، جمعیت بیشتری به گروه‌های کم‌مصرف اضافه شود. مصطفی رجبی‌مشهدی با بیان اینکه ۳۶ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد که از این میان نزدیک به ۳۰ میلیون مشترک خانگی هستند، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار‌ها 5/8 میلیون مشترک خانگی در گروه کم‌مصرف‌ها و 5/4 میلیون نیز جزو مشترکان پرمصرف قرار دارند و الباقی مشترکانی هستند که در گروه خوش‌مصرف‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. این طرح فرصت مناسبی برای همه مشترکان ایجاد می‌کند که مصرف‌شان را کم کنند و از تخفیف صددرصدی بهای برق برخوردار شوند. وی هدف از رایگان کردن تعرفه برق مشترکان کم‌مصرف را «بهینه‌سازی مصرف و اختصاص آن به بخش‌های تولیدی مانند کشاورزی و صنعتی» اعلام کرد. سخنگوی صنعت برق اظهار امیدواری کرد با تبلیغات مناسب و اطلاع‌رسانی صحیح، تا ۱۰ درصد از مصرف برق مشترکان خانگی کاهش و به بخش‌های صنعتی و کشاورزی تزریق و باعث رونق بیشتر این بخش‌ها در کشور شود. رجبی مشهدی یادآور شد: کاهش ۱۰درصدی مصرف برق بخش خانگی، از انتشار ۵ میلیون تن گاز‌های آلاینده به جو جلوگیری خواهد کرد. 
***
اوراق مالی اسلامی جدید عرضه می‌شود
وزارت امور اقتصادی و دارایی از برنامه عرضه اوراق اسلامی از نوع مرابحه عام از ساعت 9 تا 12:30 امروز چهارشنبه در سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران خبر داد. این اوراق دارای سررسید 4 ساله و به قیمت اسمی 100 هزار تومان و سود سالانه 18 درصدی و با موعد پرداخت کوپن هر 6 ماه یک بار بوده که با حداقل حجم سفارش 500 میلیارد تومانی پذیره‌نویسی می‌شود.
***
ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در طرح مسکن مجلس
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: طرح تامین مسکن مراحل تصویب خود را در کمیسیون عمران تکمیل کرده و به هیأت‌رئیسه مجلس ارسال شده است و هم‌اکنون نیز در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس قرار دارد. اقبال شاکری به فارس گفت: مطابق مفاد این طرح، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی از سوی مجلس بر عهده دولت گذاشته خواهد شد. وی درباره تعیین‌تکلیف مالیات‌های تنظیمی موجود در بازار مسکن، افزود: یکی از اهداف کمیسیون عمران مجلس در حوزه بازار مسکن، خارج کردن این کالا از بازار سرمایه‌ای و تبدیل کردن آن به یک کالای مصرفی و عادی است که این هدف با بررسی و ارائه طرح‌هایی ازجمله مالیات بر عایدی املاک و مالیات بر زمین‌های بایر در دستور کار کمیسیون قرار دارد. شاکری همچنین ضمن اشاره به روند طی شده به منظور تصویب طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: پس از تصویب این مالیات در صحن علنی مجلس، این طرح به شورای نگهبان رفت و به منظور رفع ابهام به مجلس بازگردانده شد. در حال حاضر رفع ابهامات شورای نگهبان از این طرح در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

Page Generated in 0/0073 sec