printlogo


کد خبر: 223792تاریخ: 1399/6/12 00:00
معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور ادعای روحانی مبنی بر بی‌اطلاعی از زمان افزایش نرخ بنزین را رد کرد
ساعت فراموشی
آنها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، مستنداتش وجود دارد که چه ساعت و چه روزی و توسط چه کسی به آنها گفته شده است

گروه سیاسی: اظهارات روز گذشته معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور مبنی بر اطلاع روحانی از زمان دقیق افزایش نرخ سوخت بار دیگر پرونده نقش روحانی در جریان شکل‌گیری اعتراضات آبان سال گذشته را باز کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، سال پایانی دولت روحانی همانطور که قابل پیش‌بینی نیز بود با مواضع وی و نزدیکانش پیرامون عملکرد مطلوب دولت در 7 سال گذشته سپری می‌شود. 2 هفته پیش بود که روحانی مقامات صداوسیما را دعوت به مقایسه عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم با دولت‌های پیشین کرد و مدعی شد این مقایسه نشان از پر بودن دست کابینه‌اش دارد. روز دوشنبه هم معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصلاحات در گفت‌وگویی با تسنیم نارضایتی مردم از عدم تحقق وعده‌های روحانی را محصول سیاهنمایی(!) منتقدان دولت خواند و گفت: این محصول ذهنیتی است که از عملکرد دولت در ذهن مردم نشسته است. اینکه آن ذهنیت چطور ایجاد شده، محصول 7 سال سیاه‌نمایی، تحریف، دروغ، تهمت و تخریب است. آقای روحانی و دولتش از نظر اقتصادی هیچ کمبود و کاستی ندارد، البته مشکل و تحریم وجود دارد و درآمد دولت بشدت کاهش یافته و این مساله تأثیرگذار بوده است اما شما ببینید در این شرایط تحریمی چطور و چه ‌کار می‌تواند انجام دهد؟
با این حال در میانه دفاع همه‌جانبه مقامات دولتی از عملکرد 7 ساله دولت روحانی، روز گذشته سید‌حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور سخنانی به زبان آورد که چندان نمی‌تواند باب‌میل دولتمردان باشد. ذوالفقاری در حالی لب به گلایه از کسانی گشود که پس از حوادث آبان‌ماه سال گذشته گفته بودند صبح جمعه از گرانی بنزین مطلع شده‌اند که این سخنان نمی‌تواند مخاطبی غیر از حسن روحانی داشته باشد. معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور صبح روز گذشته در نشست خبری درباره موضوع گرانی بنزین و اینکه برخی نمایندگان مجلس می‌گویند بحران‌های اجتماعی در دولت کنونی افزایش یافته است، تصریح کرد: در دولت یازدهم کمترین بحران‌های اجتماعی را داشتیم و از سال 96 اتفاقاتی در کشور افتاد و به دلیل چندجانبه بودن، نمی‌توان تحلیل این موضوعات را در نشست خبری توضیح داد و بخشی از آن به مباحث اقتصادی و بخشی به مسائل سیاسی و خارجی بازمی‌گردد. وقتی تورم ایجاد می‌شود برخی جرائم افزایش می‌یابد و اینها یک‌علتی نیست. 
وی ادامه‌ داد: در بحث آبان‌ماه سال گذشته، همه مستندات از سال 96 تا پایان ماجرا در شورای امنیت کشور وجود دارد و باید حدود 3 ساعت توضیح داده شود. پیش‌بینی‌‌ها صورت گرفته بود و نظرات مختلفی وجود داشت و ارزیابی و جمع‌بندی‌ها انجام‌ شده بود. نظر شورای امنیت کشور و وزارت نفت این بود که در شرایط کنونی بنزین تک‌نرخی بهتر است و پیشنهاد دادیم به نرخ 1500 تومان برسد و پیش‌بینی وقوع اعتراض انجام شده بود. برخی کارشناسان این کار به ما گفتند تک‌نرخی کاهش مصرف آنچنانی ندارد ولی ما پیامد‌های اجتماعی این کار را گفتیم. تمام کسانی که روز جمعه می‌گفتند ما نمی‌دانستیم و روز جمعه متوجه شدیم، مستنداتش وجود دارد که چه ساعت و چه روزی و توسط چه کسی به آنها گفته شد. ما فقط یک چیز را مراقبت می‌کردیم. سال 86 تغییر سهمیه‌بندی اشتباهی رخ داد. من آن زمان وزارت کشور نبودم و جای دیگری بودم. آن زمان ما همه برنامه‌ریزی‌ها را برای تمام پمپ بنزین‌های سراسر کشور انجام داده بودیم و اعلام شده بود شما در جریان باشید و اعلام عمومی نکنید. ولی ساعت 9 شب بنده پای تلویزیون دیدم که اعلام شد ساعت 12 شب سهمیه‌بندی اجرا می‌شود، بنابراین، این بار تصمیم بر این شد که اعلام کردیم اگر قرار است سهمیه‌بندی انجام شود ابتدا باید زیرساخت آن فراهم شود، همچنین باید کارت سوخت تکمیل شود. 
معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور افزود: البته آن زمان می‌خواستند قیمت گازوئیل نیز افزایش یابد و ما گفتیم امکان این وجود ندارد. ما افزایش قیمت را یک هفته به تعویق انداختیم و خواستیم قبل از اجرای طرح، مزایای این طرح را توضیح دهند و گفتیم زمان اجرای آن از قبل رسانه‌ای نشود. شبی که اجرا شد، مشکلی نبود و ما با آقای وزیر کشور صبح جمعه در وزارت کشور بودیم و اجرای سهمیه‌بندی مشکلی نداشت و از ظهر جمعه 2 گروه زحمت کشیدند؛ یکی تعدادی از مسؤولان داخل کشور که توئیت زدند و فعال شدند و گروهی هم خارج از کشور اقداماتی انجام دادند؛ خارجی‌ها تا حدود ساعت 12 ظهر احساس می‌کردند اینجا اتفاقی نیفتاده است. در مرحله اول برخی واقعا اعتراض داشتند ولی بعد از آن جریانات خاص وارد صحنه شدند و اهداف دیگری داشتند و آن حوادث رخ داد، تمام این مسائل پیشینه دارد.
 
* ماجرای صبح جمعه
6 آذر سال گذشته بود که حسن روحانی در جلسه با شورای اداری استان آذربایجان شرقی درباره حواشی به ‌وجود آمده در رابطه با نحوه و زمان طرح سهمیه‌بندی بنزین مدعی بی‌اطلاعی خود از زمان گران شدن نرخ بنزین شده و گفته بود: «شما ببینید! اگر ما اعلام می‌کردیم همان داستان اردیبهشت تکرار و صف‌ها تشکیل می‌شد و از سوی دیگر کیسه پلاستیک می‌بستند و پر می‌کردند و صندوق عقب می‌گذاشتند، خب! این کار خطرناک بود و در آن صورت به ما همین‌ها می‌گفتند این چه تدبیریه؟ و این چه دولتیه؟ برای چه اعلام کردید؟ موضوع بنزین را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. این را من به وزیر کشور گفتم این مصوبه و تصمیم ما است. گفتم اجرایش با شما و صداوسیما، بروید و به من هم نگویید و هر وقت شما مناسب دیدید بروید و اجرا کنید. شبی که اجرا شد من هم نمی‌دانستم این هفته است یا آن هفته. گفته بودم هر شبی مناسب بود اجرایش کنید. من هم صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین تغییر کرده، چون این مسأله را به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم، البته قیمت در جلسه‌ سران 3 قوه مصوب شده بود».
روحانی در حالی در جلسه یاد‌شده سعی کرد با اعلام بی‌اطلاعی نسبت به زمان اجرایی شدن این طرح، رو به مسؤولیت‌زدایی از دولت خود بیاورد که چند روز پیش از آن رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در برنامه‌ای تلویزیونی مدعی شده بود فراتر از شورای تامین تمام استان‌ها حتی جایگاه‌داران بنزین نیز از زمان این طرح اطلاع داشته‌اند. اواخر آذرماه نیز احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس سابق در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر به نقل از وزیر کشور مدعی شد رئیس‌جمهور حداقل 2 روز قبل از اجرایی شدن طرح افزایش نرخ سوخت از زمان دقیق آن مطلع بوده است. در این میان علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما نیز پس از موضع رئیس‌جمهور مبنی بر بی‌اطلاعی از زمان دقیق گران شدن نرخ بنزین در روایتی مغایر با ادعای روحانی، گفته بود: ظهر روز پنجشنبه به ما اعلام شد قرار است این خبر ساعت ۲۴ پنجشنبه‌شب روی آنتن برود و ما نیز درست مطابق آنچه وزیر کشور و دولت از رسانه ملی خواسته بودند عمل کردیم و در این امر هیچ‌گونه کوتاهی نداشته‌ایم. 
با این حال سخنان روز گذشته معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور هر چند موضعی جدید پیرامون صبح روز گرانی بنزین نیست اما یقینا صریح‌ترین موضعی به شمار می‌رود که از سوی یک مقام دولتی در این زمینه طرح شده است. 

Page Generated in 0/0077 sec