printlogo


کد خبر: 223794تاریخ: 1399/6/12 00:00
رئیس‌جمهور به دموکرات‌ها دل نبندد

دکتر منوچهر محمدی*: 1- رئیس‌جمهور: «دولت بعدی آمریکا چه این دولت باشد و چه دولتی دیگر باشد، حتما به فکر راه‌حل جدید می‌افتد، چون راه‌حل فعلی جواب نداده است و مجبورند راه را تغییر دهند».
2- ربیعی سخنگوی دولت: «دولت با عقلانیت و سختکوشی به هیچ‌وجه نگاهی به تحولات آمریکا نخواهد داشت و با این وصف هر کسی که به کاخ سفید راه پیدا کند، باید نگاهش متوجه ایران باشد». 
3- دولتمردان کشور مع‌الاسف و با وجود توصیه‌های رهبر حکیم انقلاب همچنان نگاه به تحولات خارج از کشور بویژه تحولات ایالات متحده آمریکا دارند. روزی دوگانگی در سیاست‌های احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه را مطرح می‌کنند و به آن دل می‌بندند که با پیروزی حزب دموکرات گشایشی در سیاست‌های آنها نسبت به جمهوری اسلامی پدید می‌آید و روزی دیگر به این دل بسته‌اند که به خاطر شکست اخیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل و انزوای آمریکا تغییر و تحولی در سیاست‌های کلان آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران به وجود آید. 
4- آقایان و مسؤولان دولت تدبیر و امید و اصولا لیبرال‌های غرب‌زده در ایران یا نمی‌دانند یا تغافل می‌کنند که خصومت و دشمنی آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی امری مبنایی و ریشه‌ای است و همان‌طور که تجربه این 40 سال نشان داده، تغییرات ریاست‌جمهوری میان 2 حزب حاکم بر آمریکا ذره‌ای از خصومت و دشمنی نظام استکباری حاکم بر آمریکا نکاسته است، چرا که این نظام مستکبر و سلطه‌جو بخوبی می‌داند تنها شرط بقای رژیم صهیونیستی بر‌اندازی یا حداقل استحاله جمهوری اسلامی است. 
5- بنابراین تخاصم و جنگ میان استکبار جهانی به رهبری آمریکا با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت و به طور کلی مستضعفین جهان که به برکت انقلاب اسلامی در سراسر جهان حتی در ایالات متحده آمریکا بیدار شده‌اند، جنگی تمام‌نشدنی و غیرقابل مصالحه و سازش است. در واقع این جنگ در نهایت و بر اساس وعده قرآنی به یقین نابودی استکبار جهانی و پیروزی مستضعفین جهان را به دنبال خواهد داشت و به عبارت دیگر این جنگ همواره با حاصل جمع جبری صفر «zero sum game‌‌» است. 6- با توجه به حوادث پیش‌آمده در ایالات متحده آمریکا و شورشی که به دنبال قتل جورج فلوید رخ داده که اینک از اعتراض به تبعیض نژادی حاکم در این کشور به اعتراض به همه نمادهای آن در آمریکا تبدیل شده است و همزمان نا‌کارآمدی این دولت مستکبر در برخورد با ویروس کرونا که هر دو حادثه را می‌توان به عنوان عوامل شتاب‌زا در فرو‌پاشی و سقوط نظام حاکم بر این کشور و حتی نظام‌های به اصطلاح لیبرال- دموکراسی و سرمایه‌داری غرب دانست، فروپاشی این نظام‌ها امری حتمی و زودهنگام خواهد بود ولی تا زمانی که این نظام‌های مستکبر حتی در شرایط ضعف قرار دارند، همچنان بر طبل مقابله با جمهوری اسلامی و دولت‌های مستقل خواهند کوبید، همان‌طور که اتحاد جماهیر شوروی تا زمان فروپاشی چنین شرایطی را تجربه کرد. 
7- بنابراین سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید همچنان سیاست مقابله با این نظام‌های مستکبر را داشته و دنبال کند و بر تقابل و فشارهای خود با استفاده از شرایط ضعف آنها بیفزاید و به سقوط این نظام‌های حاکم در جهان غرب کمک کند و بنا را بر فروپاشی و نابودی آنها قرار دهد، بویژه با جنایتی که دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراها‌ن‌شان انجام داد و وعده مقام معظم رهبری در انتقام سخت از این جنایت با خروج یا اخراج نظامیان آمریکا از منطقه جنوب غرب آسیا، این سیاست باید سرلوحه این دولت و دولت بعدی نیز قرار گیرد که یقینا هم موجب تقویت جایگاه جمهوری اسلامی و مقاومت در جهان خواهد شد و هم مقدمه و زمینه پیروزی نهایی مستضعفین جهان را فراهم خواهد کرد. پس دولتمردان بیهوده به تحولات و تغییرات در آمریکا دل نبندند. 
*استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران

Page Generated in 0/0062 sec