printlogo


کد خبر: 223795تاریخ: 1399/6/12 00:00
اخبار

بازگشت تحریم‌ها علیه ایران غیرممکن است
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: رفتار آمریکا با ایران در مساله برجام شبیه رفتار فیلی در یک مغازه ظروف شکستنی است. لاوروف خاطرنشان کرد: «آمریکا ضمن خروج از برجام اکنون می‌خواهد از مکانیزم حقوقی دشوار بررسی‌شده در توافق استفاده کند، مکانیزمی که بر اساس آن می‌توان تحریم‌های وضع‌شده توسط سازمان ملل متحد علیه ایران را بازگرداند. این تحریم‌ها سال 2015 پس از توافق برجام لغو شده بود. این امر غیرممکن است. اولا هیچ گونه پایه و اساسی برای بازگرداندن تحریم‌ها وجود ندارد برای آنکه ایران تمام وظایف خود را اجرا می‌کند. ثانیا آمریکا حق خود را در برجام با ترک آن از دست داده است. من البته می‌دانم که سمبل حزب جمهوری‌خواه یک فیل است و جهان شبیه یک مغازه ظروف شکستنی». وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: آمریکا که از چارچوب برجام خارج شده است سعی کرد تحریم‌های تسلیحاتی ایران را بازگرداند. لاوروف ادامه داد: «‌آنها تاکید می‌کنند ایران ضمن تجارت اسلحه، منطقه را ناامن می‌کند. قطعنامه تنها 2 رای کسب کرد و بقیه مخالف بودند یا اینکه رای ممتنع دادند و اکنون آمریکا سعی می‌کند تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را برگرداند». 
***
تشکر خانواده مرحوم حسینیان از رهبر انقلاب
خانواده مرحوم حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی از پیام رهبر حکیم انقلاب به مناسبت درگذشت مرحوم حسینیان قدردانی کردند. در بخشی از متن پیام خانواده مرحوم حسینیان آمده است: رهبر معظم انقلاب؛ زعیم عالی‌قدر مسلمانان؛ که سلام و رحمت خداوند بر شما باد؛ پیام کریمانه شما واصل گردید و دل‌های داغدارمان را تسلی بخشید. خشنودیم که سرانجام مجاهدت‌های مرحوم حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، در دفاع از اسلام و انقلاب به مهر رضایت رهبرش ختام مسک یافت و خوشحالیم از اینکه سینه سرباز ولایت در حیات و مماتش آماج تیر بدخواهان بود. رهبر فرزانه انقلاب؛ ‌ای تن و جان و مال و فرزندان‌مان به فدای شما؛ به نعمت اسلام برفرازیم و به سربازی شما، سرفراز. 
***
نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد
کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه کشورهای ایران و ۱+4 روز گذشته در هتل کوبورگ وین آغاز به کار کرد. تا لحظه تنظیم خبر، جزئیات مربوط به این نشست منتشر نشده بود. در حالی که آمریکا همچنان در تلاش است تا خارج از برجام و با تفسیری موسع و یک‌جانبه از قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران را که بر اساس برجام تعلیق شده بود بازگرداند، اعضای باقیمانده در این توافق به همراه ایران در نشست عادی و ادواری کمیسیون مشترک در سطح معاونان وزیران خارجه به بررسی آخرین تحولات و موضوعات در دستور کار برای اجرایی شدن بخش‌های مختلف آن می‌پردازند. 
***
جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در مجلس هشتم طرحی برای تعیین شرایط تدوین کرده بودیم. آن زمان چون هنوز سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ و نظریه تفسیری شورای نگهبان نیز منتشر نشده بود با طرح مخالفت شد، این شرایط، شرایط رد یا تایید صلاحیت نیست، بلکه شرایط ثبت‌نام است. شرایط حداقلی را تعیین کرده‌ایم تا افرادی در سطح مشخص برای ثبت‌نام اقدام کنند. قاضی‌زاده‌هاشمی درباره ابهام‌ها بر سر تشخیص رجل مذهبی و سیاسی بودن و مدیر و مدبر بودن خاطرنشان کرد: مشخصاتی حداقلی را تعریف کرده‌ایم. مثلا در بحث مدیر بودن تعیین کرده‌ایم نامزد باید 8 سال سابقه مدیریت استراتژیک داشته باشد. یعنی عضو کابینه، مجلس یا از اعضای ارشد قوه‌قضائیه بوده یا سابقه ریاست سازمان‌های بزرگ و استانداری داشته باشد. بنابراین کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود باید در جای دیگری نزدیک به سطح ریاست‌جمهوری محک خورده باشد. حال مدیر موفق بودن یک عامل کیفی است. شورای نگهبان یک جایگاه بین‌نظامی است. 6 نفر فقها را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند و حقوقدان‌ها نیز با معرفی قوه‌قضائیه و انتخاب مجلس تعیین می‌شوند و از تمام عناصر نظام در شورای نگهبان استفاده می‌شود. تشخیص مدبر بودن و موفق بودن بر‌عهده این شوراست. 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره الزام داوطلبان به ارائه برنامه مکتوب و معرفی مشاوران تصریح کرد: دولت یک نفر نیست، بلکه یک رویکرد و نگاه است که باید معلوم شود و ما خواسته‌ایم برنامه‌های نامزدها و تیم اجرایی و مشورتی آنان برای مردم تا حدودی تبیین شود. اینگونه هم شورای نگهبان، هم نخبگان و هم مردم بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند. 
وی ادامه داد: برای این برنامه‌ها مکانیزم بررسی پیش‌بینی شده است، افراد با شرایط تعیین‌شده ثبت‌نام می‌کنند و مشاوران خود را معرفی و برنامه گفت‌وگو با مشاوران نیز پیش‌بینی می‌شود، در واقع یک سیری را تعریف کرده‌ایم که فرآیند ثبت‌نام و احراز صلاحیت را روشن‌تر می‌کند. 

Page Generated in 0/0060 sec