printlogo


کد خبر: 223815تاریخ: 1399/6/13 00:00
موافقت ریاض با عبور هواپیماهای اماراتی از آسمان عربستان به مقصد فلسطین اشغالی و برعکس
معامله تاج و تخت

گروه بین‌الملل: مجوز پرواز هواپیماهای اماراتی به مقصد سرزمین‌های اشغالی و برعکس از آسمان عربستان سعودی در حالی دیروز از سوی سازمان هواپیمایی این کشور صادر شد که «جرد کوشنر» میهمان ویژه ولیعهد جوان سعودی‌ها بود. در همین حال موج جدیدی از بازداشت شاهزادگان سعودی نیز آغاز شده که نشان از معامله پشت‌پرده آمریکایی- سعودی برای آینده عربستان و روابط با رژیم صهیونیستی دارد. 
به گزارش «وطن امروز»، یک مقام مسؤول در اداره کل هواپیمایی عربستان سعودی اعلام کرد با درخواست اداره کل هواپیمایی امارات مبنی بر اجازه عبور از حریم هوایی سعودی به هواپیماهای خطوط هوایی امارات به مقصد تمام کشورهای دیگر و برعکس، موافقت کرده است. این اجازه بدان معناست که عبور هواپیماهای اماراتی به مقصد فلسطین اشغالی و بالعکس نیز مجاز خواهد بود. این اجازه در حالی داده می‌شود که مقامات سعودی به دلیل اینکه به هواپیمای رژیم صهیونیستی اجازه عبور از حریم هوایی عربستان سعودی به سمت امارات را دادند، هدف انتقاد شدید قرار گرفته‌اند. نخستین هواپیمای رژیم صهیونیستی روز دوشنبه ۳۱ آگوست (۱۰ شهریور) در ابوظبی، پایتخت امارات بر زمین نشست. این نخستین پرواز مستقیم از تل‌آویو به ابوظبی بود که تنها ۱۷ روز پس از اعلام توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی انجام شد. این پرواز حامل یک هیأت آمریکایی - صهیونیستی هم بود. این هیأت سه‌شنبه و پس از امضای نخستین پروتکل تفاهم مالی میان رژیم صهیونیستی و امارات، ابوظبی را ترک کرد. 
بازداشت شاهزادگان سعودی همزمان با دیدار کوشنر و محمد بن‌سلمان در ریاض پس از پایان این سفر، خبرگزاری عربستان اعلام کرد جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دیدار با مقامات امارات در ابوظبی با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در ریاض دیدار و گفت‌وگو کرد. طبق گزارش خبرگزاری عربستان، 2 طرف در این دیدار درباره چشم‌اندازهای صلح در منطقه و ضرورت از سرگیری مذاکرات میان فلسطینی‌ها و اسرائیل برای دستیابی به یک صلح عادلانه و پایدار رایزنی کردند. همزمان با دیدار کوشنر و بن‌سلمان در عربستان اخباری از برکناری و بازداشت مسؤولان نظامی عربستان به دستور پادشاهی سعودی منتشر شد که نگرانی‌ها بابت تکرار سناریوی سرکوب شاهزادگان در هتل «ریتز کارلتون» را افزایش داد. در این عملیات که با دستور سلطنتی انجام شد، تعدادی از مقامات بویژه «عواد بن عید البلوی» فرمانده نیروهای مرزبانی برکنار شدند. همچنین 2 افسر و 2 فرماندار منطقه «تبوک» و تعدادی از مسؤولان طرح دریای سرخ به اتهام فساد و زمین‌خواری از سمت خود برکنار شدند. چند روز گذشته اعلام شد که «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان دستور برکناری شاهزاده «فهد بن‌ترکی» فرمانده نیروهای مشترک «ائتلاف عربی» علیه یمن و تعدادی از افسران وزارت دفاع را در راستای آنچه مبارزه با فساد خوانده شد، صادر کرده است. فرمان جدید ملک سلمان بنا به آنچه کمیته مبارزه با فساد عربستان درباره بررسی تعاملات مالی مشکوک در وزارت دفاع ارائه کرده است، صادر شد. ملک‌سلمان همچنین دستور داد «عبدالعزیز بن‌فهد بن‌‌ترکی» امیر منطقه «الجوف» برکنار شود و پرونده فساد وی مورد بررسی قرار گیرد. اهمیت این تصمیم پادشاه عربستان مبنی بر برکناری تعدادی از مسؤولان، وزیران و افسران وزارت دفاع و همچنین فهد بن ترکی تنها به دلیل شاهزاده بودن فهد و پسرش که از اعضای خانواده سلطنتی محسوب می‌شوند، نیست، بلکه وی در وهله اول ستون فقرات یکی از مهم‌ترین ارکان وزارت دفاع است و در وهله دوم فرمانده نیروهای مشترک ائتلاف عربی و یکی از اصلی‌ترین رهبران نظامی جنگ یمن محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد چنانکه قبلا اخباری در این باره منتشر شده، همزمانی خبر مجوز پرواز اسرائیلی‌ها از آسمان سعودی و دور جدید بازداشت شاهزادگان رقیب بن‌سلمان، در راستای معامله بر سر آینده پادشاهی سعودی و رابطه با اسرائیل است. 

Page Generated in 0/0042 sec