printlogo


کد خبر: 223816تاریخ: 1399/6/13 00:00
دور دنیا

بی‌اعتنایی فیلیپین به تحریم‌های ضدچینی آمریکا
دولت فیلیپین اعلام کرد به‌رغم تحریم‌های اعمال‌شده علیه چین، به همکاری با این کشور ادامه خواهد داد. 
سخنگوی «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین در این باره گفت: با وجود اینکه آمریکا برخی شرکت‌های چینی را مورد تحریم قرار داده است، تجارت و همکاری با آنها ادامه خواهد یافت.
 این مقام دولت فیلیپین تصریح کرد: این کشور رعیت قدرت‌های خارجی نیست و منافع خود را به منافع واشنگتن ترجیح خواهد داد. وی افزود: آقای رئیس‌جمهور تأکید کرده ما کشوری آزاد و مستقل هستیم، از دستورات آمریکا پیروی نمی‌کنیم و به سرمایه‌گذاری‌های چین نیاز داریم. هفته گذشته وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: ۲۴ شرکت چینی را به خاطر کمک به ارتش چین برای ساخت‌وساز و نظامی‌سازی جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی که به طور بین‌المللی محکوم شده است، مورد تحریم قرار می‌دهد. 
***
بیانیه‌ 7‌ بندی گروه‌های مقاومت فلسطینی درباره نشست بیروت
قرار است نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی در بیروت، پایتخت لبنان برگزار شود و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان نیز از طریق ویدئو‌کنفرانس در آن سخنرانی خواهد کرد. بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، گروه‌های مقاومت فلسطینی به همین بهانه بیانیه‌ای صادر و اعلام کردند این نشست گامی مهم برای باز‌گرداندن وحدت و مقابله با پروژه‌هایی است که برای نابودی مسأله فلسطین چیده شده‌اند. 
گروه‌های مقاومت در این بیانیه بر ۷ موضوع زیر تأکید کردند: اول؛ از نشست دبیران کل گروه‌ها در بیروت استقبال می‌کنیم و آن را گامی مهم برای تجدید وحدت بر اساس شراکت می‌دانیم؛ پس از این نشست باید گام‌های عملی در راستای تحقق وحدت برداشته شود. دوم؛ شناسایی رژیم صهیونیستی، توافق اسلو و ملحقات آن باید لغو شود. سوم؛ بر حق ملت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی با تمام انواع مقاومت و در رأس آن مقاومت مسلحانه تأکید می‌کنیم. چهارم؛ به توافق بر یک برنامه فلسطینی جامع برای حفاظت از اصول ثابت فلسطینی فرا‌می‌خوانیم. پنجم؛ در ساختار سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) باید بازنگری شود تا چارچوبی جامع برای تمام فلسطینی‌ها و در رأس آن گروه‌های مقاومت باشد. ششم؛ خواستار توسعه چارچوب رهبری (سازمان ساف) هستیم تا شامل گروه‌های مقاومت نیز بشود و پس از آن انتخاباتی فراگیر با مشارکت همه فلسطینی‌ها برای اصلاح ساختار ساف برگزار شود. هفتم؛ به توافق بر راهبرد ملی فلسطینی بر اساس اصول ثابت برای مقابله فراگیر با رژیم اشغالگر فرامی‌خوانیم. 
***
سازمان ملل: یمنی‌ها همچنان با بمب خوشه‌ای بمباران می‌شوند
سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرد ائتلاف سعودی- امارات اخیرا در عملیات‌های نظامی‌ خود در شهر الحدیده یمن، از تسلیحاتی استفاده می‌کند که در سطح بین‌المللی به کار بردن آنها ممنوع است.  به نوشته وبگاه «میدل‌ ایست مانیتور»، بعد از اینکه فاش شد ائتلاف عربستان- امارات در یکی از حملات هوایی علیه شهر الحدیده یمن از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌، سازمان ملل با انتشار این گزارش در این باره اعلام نگرانی کرد. 
طبق گزارش وبگاه «المهره» یمن، «ابیجیت گوها»، رئیس هیأت نماینده سازمان ملل در یمن در بیانیه‌ای گفته درباره حملات هوایی مکرر در تاریخ ۱۶ تا ۲۳ آگوست علیه منطقه «الارج»، که مابین شهر الحدیده و بندر الصلیف این کشور واقع شده، نگران است. 
***
قطع همکاری آمریکا در طرح ساخت واکسن کرونا
کاخ سفید اعلام کرد آمریکا در طرح بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت برای توسعه، ساخت و توزیع واکسن کرونا مشارکت نخواهد کرد. به نوشته وبگاه هیل، تقریبا تمام کشور‌های جهان در مذاکرات اولیه درباره پروژه موسوم به کوواکس (COVAX) که به منظور تهیه واکسن کرونا شکل گرفته، مشارکت کرده‌اند. این وبگاه خبری نوشته هنگامی که نخستین واکسن کرونا توسط کشوری دیگر ساخته شد، این اقدام دولت ترامپ می‌تواند کشور آمریکا را به حال خود رها کند. در جریان این پروژه که سازمان جهانی بهداشت اوایل امسال آن را معرفی کرد، بر اساس میزان خطری که متوجه مردم کشور‌های جهان شده، یک واکسن آزمایشی به آنان داده خواهد شد اما کاخ سفید گفته آمریکا جزو این کشور‌ها نخواهد بود. جاد دیر، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: «آمریکا همچنان شراکت بین‌المللی خود به منظور شکست این ویروس را حفظ خواهد کرد اما ما به نهاد‌هایی که سازمان فاسد جهانی بهداشت و چین به آنها نفوذ کرده‌اند، محدود نخواهیم شد». 
***
آغاز به کار نخست‌وزیر مکلف لبنان
مصطفی ادیب که دوشنبه هفته جاری مأمور تشکیل کابینه شد، دیروز به «عین التینه» (مقر ریاست پارلمان لبنان) رفت و رایزنی‌های غیرالزام‌آور پارلمانی را به همین منظور آغاز کرد. بر اساس گزارش روزنامه «الجمهوریه»، این رایزنی‌ها با دیدار ادیب با نخست‌وزیران سابق لبنان آغاز شد و «نجیب میقاتی» (یکی از نخست‌وزیران اسبق) به دلیل سفر در این جلسه حاضر نبود.
وی همچنین با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان هم دیدار کرد. نخست‌وزیر مکلف در این رایزنی‌ها به نظرات نمایندگان و مطالبات آنها برای تشکیل دولت جدید و جدول کاری آن گوش می‌دهد. 

Page Generated in 0/0114 sec