printlogo


کد خبر: 223838تاریخ: 1399/6/13 00:00
روحانی با اشاره به رفتار مردم در تحمل فشارهای اقتصادی:
مردم خم به ابرو نیاوردند
گزارش «وطن امروز»؛ دولت چگونه با گره‌ زدن همه مسائل به مذاکرات هسته‌ای تأثیرگذاری شوک‌های بیرونی را افزایش داد

گروه اقتصادی: جلسه هیأت دولت روز گذشته طبق روال چهارشنبه‌ها برگزار شد. در این جلسه رئیس دولت به ارائه اظهاراتی درباره موضوعات مختلف پرداخت. بخش زیادی از اظهارات روحانی اما به موضوع تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و مقاومت مردم، تجارت کشور در دوران تحریم و موضوع تامین ارز واردات، رشد اقتصادی و همچنین رشد نقدینگی و پایه پولی کشور اختصاص داشت. 
 
* مردم خم به ابرو نیاوردند!
رئیس دولت دوازدهم با اشاره به فشار اقتصادی آمریکایی‌ها از اوایل سال ۹۷ گفت: هدف آمریکایی‌ها این بود که دولت و مردم را در برابر خواسته‌های نامشروع و غلط خود تسلیم کنند اما برای آنها آشکار شد که این کار امکان‌پذیر نیست، البته بار سنگینی از لحاظ اقتصادی به دوش مسؤولان اقتصادی و معیشت مردم افتاد.  روحانی تصریح کرد: البته مردم تحمل کردند و دولت و همه مقامات مسؤول کشور اعم از قوای دیگر و سایر ارکان کشور همه این بار را تحمل کردند و واقعا یک معجزه تاریخی اتفاق افتاد. هیچ کشوری فکر نمی‌کرد در چنین تحریم شدید ۳ ساله‌ای که اکنون ۲ سال و نیم آن گذشته، مردم بتوانند مقاومت کنند و خم به ابرو نیاورند، زیرا استقلال، آزادی، پایبندی به اصول و حقوق مردم در برابر همه آن مواردی که آنها فکر می‌کنند ما در برابرش تسلیم می‌شویم، ترجیح دارد. 
 
* تأمین 5/14 میلیارد دلار ارز برای واردات
روحانی در ادامه گفت: آمریکا به ‌دنبال این بود که ما را از لحاظ اقتصادی شکست بدهد و کاری کند که ما را در برابر حرف‌های ناروایش تسلیم کند. امروز بحمدالله می‌بینیم از آغاز امسال به‌رغم کرونا و مشکلات و با وجود اینکه تقریبا ۲ ماه روابط ما با خارج، ارتباطات اقتصادی، حمل‌و‌نقل، صادرات و واردات کالا با مشکلات زیادی توام بوده، بانک مرکزی تا امروز 5/14 میلیارد دلار هم برای کالاهای اساسی و هم برای کالاهای ضروری پرداخت کرده و معنای آن این است که ما در روند و روال خوبی قرار داریم. 
 
* رشد اقتصادی کشور مناسب بود!
رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: بسیاری از کشورها در طول این 5-4 ماه و در طول مدت کرونا از لحاظ اقتصادی دچار رشد منفی اقتصادی حدود ۹ تا ۱۳ درصدی شدند و اقتصادشان کوچک شده اما اقتصاد جمهوری اسلامی به‌رغم همه فشارها و تحریم در دوره کرونا، در ۳ ‌ماهه اول امسال فقط 7/1 درصد یعنی کمتر از ۲ درصد کوچک شده و در کشورهای دیگر حدود 14-13 درصد این اتفاق صورت گرفته است و نشان دهنده این است که همه در تولید تلاش می‌کنند. در این ماه‌ها هم در صنعت، هم در کشاورزی و هم در بخشی از خدمات ما شاهد رشد هستیم و اگر این روند به همین خوبی ادامه پیدا کند، شاید تا پایان سال بتوانیم به رشد مثبت غیرنفتی برسیم، هم‌اکنون شرایط ما شرایطی است که می‌تواند این امید را به ما بدهد. 
 
* نقدینگی و پایه پولی تحت کنترل است!
روحانی افزود: صحبت‌هایی که در برخی رسانه‌ها می‌شود که در کشور ما از لحاظ رشد نقدینگی شرایط خیلی بد است و در شرایط انفجار است، من می‌خواهم این آمار بانک مرکزی را به مردم بگویم که نسبت رشد نقدینگی ما در 5 ماهه اول امسال نسبت به آخر پارسال معادل 9/2 درصد بوده است. یعنی آن نقدینگی‌ای که همه از آن وحشت دارند و خطرناک است نقدینگی بر اساس رشد پایه پولی است و رشد پایه پولی ما کمتر از ۳ درصد بوده است که نشان می‌دهد مسیر حرکت اقتصادی ما یک مسیر صحیح و درست است.
 
* توصیف عجیب روحانی از وضعیت اقتصادی
تمجید روحانی از مردم بابت تحمل فشارهای اقتصادی، تلاشی تلویحی برای منحرف کردن صورت مسأله اقتصادی کشور است. هرچند مقاومت مردم نسبت به فشارهای دشمن برای حفظ استقلال کشور حقیقتی آشکار و البته ارزشمند است اما معرفی تحریم به عنوان ریشه اصلی فشارهای اقتصادی وارده بر مردم، مصداق تحریف حقیقت است. آمارهای مختلف نشان می‌دهد علت اصلی نابسامانی‌های کنونی اقتصاد کشور ناشی از سوءمدیریت دولت در 7 سال گذشته بوده است. به عنوان مثالی کاملا ملموس، عملکرد دولت در موضوع تامین مسکن مردم و مدیریت بازار مسکن، کارنامه مدیریت دولت در این حوزه را بخوبی نشان می‌دهد. افت شدید ساخت‌و‌ساز و عرضه مسکن در 7 سال گذشته و تعلل در تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر تنها بخشی از عملکرد دولت در این حوزه است. نوسانات اخیر قیمت مسکن هم از دیگر نقاط ضعف کارنامه مدیریت دولت است. افزایش نزدیک به 50 درصدی قیمت مسکن از ابتدای سال جاری تاکنون فشار سنگینی را به مردم تحمیل کرده و تامین سرپناه برای بسیاری از مردم را تقریبا غیرممکن کرده است. این یکی از همان فشارهایی است که روحانی و اعضای کابینه وی سعی دارند آن را به تحریم ربط دهند و از زیر بار مسؤولیت آن شانه خالی کنند. 
اشاره روحانی به رشد اقتصادی کشور در بهار سال جاری هم خالی از حاشیه نبود. تمجید روحانی از رشد اقتصادی کشور در بهار سال جاری و ژست مدیریت موفق وی در حالی است که در 7 سال گذشته درصد بسیار زیادی از رشد اقتصادی کشور مربوط به رشد نفتی بوده است. روحانی در شرایطی زمام امور اجرایی را به دست گرفت که رشد اقتصادی بدون نفت کشور در مسیر مثبت قرار گرفته بود. با این حال پس از شروع به کار دولت روحانی در سال 92، اصلاح امور اقتصادی کشور به کلی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای گره ‌زده شد و دولت از هر اقدام اساسی برای تحول اقتصاد کشور امتناع کرد. در واقع دولت تمام اقتصاد کشور را به «استخراج نفت و گاز» گره زد. آمارهای رسمی هم البته از موفقیت دولت در گره زدن کل اقتصاد به «استخراج نفت و گاز» حکایت دارد.
 
***
کارشناس پولی و مالی در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»:
علت افت کمتر سطح تولید ما، بازگشایی‌های زودهنگام است
حسین درودیان درباره علت رشد اقتصادی منفی کمتر ما نسبت به سایر کشورها به «وطن امروز» گفت: رشد اقتصادی منفی کمتر ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر به دلیل آن است که این کشورها ملاحظات بیشتری را درباره سلامت نسبت به ما داشتند و کشور ما زودتر به سمت بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها رفت.
کارشناس اقتصاد افزود: هر اقتصادی یک سطح بالقوه عملکرد دارد که بالاترین سطح اقتصادی آن کشور است. از آن طرف یک سطح حداقلی هم وجود دارد که پایین‌تر از آن به منزله اختلال و از هم‌گسیختگی اقتصادی است. اقتصاد همواره در فاصله بین سطوح حداقل و حداکثر عمل می‌کند. مساله اینجاست که اقتصاد ما در سال‌های قبل از 98 به دلیل بازگشت تحریم‌ها رشدهای منفی شدیدی را تجربه کرد و به سمت کف عملکرد خود رفت. وی ادامه داد: بیماری کرونا در شرایطی وارد اقتصاد ما شد که به قدر کافی از متوسط عملکردمان دور شده بودیم و ظرفیت اقتصادی زیادی باقی نمانده بود که بخواهیم از آن هم پایین‌تر برویم. این در حالی است که اقتصاد کشورهایی که رشد اقتصادی منفی بیشتری را تجربه کردند، قبل از شیوع ویروس کرونا یک حالت عادی را تجربه می‌کرد و پس از آن افت پیدا کرد. رشد منفی کمتر ما نسبت به سایر کشورها در ارتباط با رشد منفی شدیدتر ما در سال‌های قبل از سال 98 است.  درودیان همچنین درباره مدیریت پولی دولت گفت: رشد نقدینگی کشور در نسبت با متوسط تاریخی خودش بالاتر است. الان ما شاهد رشد نقدینگی و پایه پولی بالای 30‌درصد هستیم در حالی که متوسط تاریخی رشد نقدینگی حدود 27 درصد و پایه پولی از آن هم کمتر است.

Page Generated in 0/0067 sec