printlogo


کد خبر: 223862تاریخ: 1399/6/15 00:00
ترامپ با دعوت از مردم به 2 بار رأی دادن (یک‌بار از طریق پست و بار دیگر به صورت حضوری) به دنبال مشروعیت‌زدایی از انتخابات پستی و آماده کردن فضای سیاسی برای بر هم زدن نتایج انتخابات در صورت شکست است
شلیک دوباره ترامپ به رأی‌گیری پستی

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته بار دیگر موضوع تقلب و فساد در انتخابات آمریکا را مطرح کرد. این صحبت‌های ترامپ مجددا این انگاره را مطرح می‌کند که وی به دنبال تحریک سبد رای خود که مجموعه نژادپرستان و سفیدپوستان آمریکا را تشکیل می‌دهد است. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال این است در صورت باخت در انتخابات با استفاده از حربه تقلب، میز بازی را به هم بزند. این در حالی است که دموکرات‌ها در این مدت بارها و بارها درباره وقوع تقلب در انتخابات آمریکا از سوی جمهوری‌خواهان هشدار داده‌اند و حتی از لزوم لشکرکشی خیابانی طرفداران‌شان در صورت شکست در انتخابات صحبت کرده‌اند. آنچه مسلم است در فاصله 2 ماه مانده تا انتخابات آمریکا و پیش از برگزاری مناظره‌های مستقیم 2 کاندیدای ریاست‌جمهوری، تنش و حساسیت به حدی رسیده است که 2 طرف مستقیما یکدیگر را به فساد و تقلب متهم می‌کنند و این به معنای وقوع جدالی حساس و حتی آشوب‌برانگیز در انتخابات 2020 خواهد بود.
 
* تأکید مجدد ترامپ بر تقلب در انتخابات
به گزارش «وطن امروز»، دونالد ترامپ در ادامه حملات خود به انتخابات پستی، در سری توئیت‌هایی «انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا» را فاسدترین انتخابات تاریخ این کشور دانست. ترامپ که قویا مخالفت خود را با رای‌گیری غیرحضوری و تماما پستی بارها اعلام کرده است، انتخابات تماما پستی را «کلاهبرداری دموکرات‌های چپ‌گرا» خوانده است. وی این توئیت را همراه با ویدئویی از «گلن بک» از مفسران سیاسی حزب جمهوری‌خواه منتشر کرده که در آن هشدار داده شده در رای‌گیری پستی (اینترنتی) آرا دستکاری می‌شود. به نظر می‌رسد این توئیت و ویدئوی ضمیمه شده به آن، کنایه‌ای باشد به صحبت‌های اخیر دموکرات‌ها که اعلام کرده‌اند بایدن نباید در شب اعلام آرا شکست را قبول کند و احتمالا به دلیل زمانبر بودن اعلام نهایی نتایج انتخابات (حدودا یک هفته) احتمال اینکه ترامپ در نتایج اولیه بایدن را شکست دهد و در نهایت بایدن پیروز انتخابات باشد، وجود دارد. یکی دیگر از نکات جالب در ارتباط با فساد در انتخابات آمریکا این است که رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده 4 سال قبل هم در اظهاراتی این انتخابات را فاسد دانسته بود. ترامپ سال 2016 و در جریان رقابت‌های درون‌حزبی صراحتا سیستم انتخابات آمریکا را فاسد خوانده‌ بود. وی آوریل 2016 در یک تجمع انتخاباتی در نیویورک گفت: «رسانه‌ها خیلی غیرقابل اعتماد و متقلب هستند. من در تعجبم چون میلیون‌ها رای جلوترم اما رسانه‌ها حتی به این اشاره هم نمی‌کنند. آنها فقط درباره آرای وکلا‌(delegates) ‌ حرف می‌زنند. خب! من اینجا هم صدها رای جلوترم. مشکل آن است که سیستم فاسد و پر از تقلب است. این سیستمی کثیف و منزجرکننده است». ترامپ تصریح کرد: «وکلا همه منتظر بودند رئیس‌شان بیاید و به اشتباه چیزی به عنوان «ترامپ هرگز» را توئیت کند. اگر به آرای مردمی کلرادو رجوع کنیم، قطعا ما برنده بودیم». 
 
* درخواست ترامپ از طرفدارانش برای 2 بار رأی دادن
ترامپ در سفر به کارولینای شمالی هم مردم را به 2 بار رأی دادن، یک بار از طریق پست و بار دیگر به صورت حضوری ترغیب کرد. بنا بر گزارش نشریه«پولیتیکو»، ترامپ در مصاحبه با شبکه محلی WECT وابسته به شبکه «ان‌بی‌سی» از مردم خواست برای آزمودن رأی‌دهی به شیوه پستی که وی از مخالفان سرسخت آن است، بعد از رأی دادن به صورت پستی، پای صندوق‌های رأی هم بروند و اگر بتوانند رأی بدهند تا مشخص ‌شود این شیوه از امنیت لازم برخوردار نیست. او گفت: «بگذارید رأی‌شان را بفرستند و بروند رأی هم بدهند. اگر سیستم آنها (اشاره به دموکرات‌ها) آنقدر که می‌گویند خوب باشد، معلوم است که (مردم) نمی‌توانند دوباره رأی بدهند. اگر جدول‌بندی نشده باشد، آنها می‌توانند رأی بدهند. پس این راهش است و آنها باید این کار را بکنند». او این سخنان را در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید«۶۰۰ هزار نفر در این ایالت به صورت غیابی رای خواهند داد، آیا شما به این سیستم اعتماد دارید؟» بیان کرد. طبق قوانین کارولینای شمالی، رأی دادن در بیش از یک حوزه یا بیش از یک بار جرم محسوب می‌شود. رأی دادن بیش از یک بار طبق قوانین فدرال هم غیرقانونی است. سایت فیسبوک هم که در ماه‌های اخیر رویکردی همسو با ترامپ داشته، اخیرا با انتشار پست ویدئویی‌ای که در آن اعلام شده برای یک زوج 5 فرم متفاوت برای رای‌گیری پستی ارسال شده و این به معنای آن است که آنها حق دارند 5 بار رای بدهند، بر ضعف‌های انتخابات پستی تمرکز کرده است. این ویدئو از سوی هواداران ترامپ با سرعت در حال انتشار است. 
 
* واکنش دموکرات‌ها به حملات جمهوری‌خواهان
در حالی که کارزار انتخاباتی ترامپ و کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه تقریبا از هر ایالتی که شیوه رای‌دهی پستی را به دلیل بحران مرگبار کرونا در این کشور در نظر دارد، شکایت کرده است، دموکرات‌ها که انتخابات پستی را مهم‌ترین راه برای پیروزی در انتخابات می‌دانند، تاکنون تلاش زیادی کرده‌اند مساله تقلب را متوجه جمهوری‌خواهان کنند. آنها در واکنش به ویدئوی منتشر شده در فیسبوک اعلام کرده‌اند در واقع اینها فرم‌هایی هستند که رای‌دهندگان باید خودشان امضا کرده و برگردانند تا رای‌نامه الکترونیکی را دریافت کنند و هر کسی که چندین درخواست را پر کند، مرتکب جرم می‌شود و تقریبا مطمئنا توسط مقامات گیر می‌افتد. اغلب ایالات آمریکا برگه‌های رأی به منظور رأی‌دهی داوطلبانه به شیوه پستی را برای رأی‌دهندگان ارسال نمی‌کنند. در 5 ایالت کلرادو، یوتا، هاوایی، اورگن و واشنگتن، این روند به عنوان یک روش معمول انجام می‌شود. 
مقامات ۴ ایالت شامل کالیفرنیا، نوادا، نیوجرسی و ورمونت به اضافه ناحیه کلمبیا (واشنگتن دی‌سی) قصد دارند به دلیل همه‌گیری کرونا رأی‌گیری را به طور کلی به این شیوه برگزار کنند. ایالت مونتانا تصمیم‌گیری در این باره را به شهر‌ها واگذار کرده است. 
***
در گفت‌و‌‌گو با دکتر «فؤاد ایزدی» مطرح شد
چرایی صحبت ترامپ از تقلب و رأی دادن حضوری
اظهارات ترامپ درباره تقلب و فساد در انتخابات آمریکا در حالی که وی رئیس‌جمهور این کشور است گمانه‌هایی را درباره رویکرد وی به انتخابات مطرح کرده است، در همین ارتباط «وطن امروز» با فواد ایزدی، استاد دانشگاه تهران گفت‌وگو کرد.
* * *
* صحبت‌های ترامپ درباره فاسد بودن انتخابات در آمریکا با چه نیت و انگیزه‌ای مطرح شده است؟ 
یکی از ویژگی‌هایی که در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در آمریکا برای نظام بین‌الملل و افکار عمومی هویدا شد، پرده‌برداری از بخش‌ کوچکی از ساختار ظالمانه و فاسد آمریکا بود. ترامپ برخلاف رؤسای جمهور قبلی آمریکا خیلی راحت از وجود این فساد صحبت می‎کند و با رفتارهای خود چهره ‌واقعی آمریکا را نمایان کرده است. از این رو صحبتی هم که درباره فاسد بودن انتخابات 2020 داشته، هم واقعی و هم خیلی جدی است. انتخابات آمریکا انتخاباتی مملو از تقلب و نابرابری و البته در لوای ساختارهای قانونی است. همین الان در آمریکا شخصی رئیس‌جمهور است که در شمارش آرای انتخاباتی نسبت به رقیبش شکست خورد و از طریق روندهای الکترال به ریاست‌جمهوری رسید؛ مساله‌ای که با اصل دموکراسی و تاکید بر رای مستقیم مردم در تضاد است. این مساله در هر جای دنیا مطرح شود، نوعی تقلب محسوب می‌شود. 
 
* ترامپ در کارولینای شمالی خطاب به طرفدارانش گفته است علاوه بر انتخابات پستی، به صورت حضوری هم در انتخابات شرکت کنند اما این اقدامی غیرقانونی است.   استدلال ترامپ از این اظهارنظر جنجالی چیست؟ 
این اظهارنظر ترامپ را در 2 لایه می‌توان تحلیل کرد؛ در لایه اول او به ظاهر می‌خواهد به طرفدارانش اعلام کند مطمئن شوید رای شما ثبت خواهد شد. از این رو از آنها خواسته بعد از رای دادن به شکل پستی با حضور در مراکز اخذ رای اقدام به رای دادن کنند. چنانچه رای آنها در سیستم پستی ثبت شده بود، طبیعتا اجازه رای دادن حضوری را ندارند. اما لایه زیرین صحبت‌های ترامپ عطف به موضوع تقلب و اقدامات غیرقانونی دموکرات‌هاست. ترامپ عمیقا اعتقاد دارد انتخابات پستی به دلیل دخالت مستقیم مقامات فدرال شدیدا آسیب‌پذیر و متقلبانه خواهد بود. از آنجا که انتخابات در آمریکا تحت قانون متمرکزی اجرا نمی‌شود و هر ایالت بر مبنای قوانین داخلی خود انتخابات را برگزار می‌کند، احتمال دخالت فرمانداران و شهرداران دموکرات در 3 سطح در ایالت‌ها وجود دارد. ترامپ با این صحبت‌ها در پی این است مساله تقلب را از همین الان به عنوان یک گزینه محتمل در انتخابات مطرح کند تا در صورت شکست در انتخابات، حربه‌ای را برای تغییر بازی و اعمال فشار داشته باشد. 
 
* این یعنی ترامپ از هم‌اکنون خود را بازنده انتخابات می‌داند؟ 
صحبت درباره نتیجه انتخابات نوامبر 2020 هنوز زود است. اگر بنا باشد امروز انتخابات برگزار شود، با توجه به نظرسنجی‌ها بایدن رئیس‌جمهور است ولی ما تا زمان انتخابات 3 مناظره مستقیم بین ترامپ و بایدن داریم که با توجه به ضعف بایدن در مناظره‌ها تاثیر بسزایی در نتیجه انتخابات خواهد داشت. متغیرهای دیگری هم در این عرصه وجود دارد که البته به نفع دموکرات‌هاست؛ از جمله مساله کرونا و وضعیت اقتصادی. یکی از دلایلی هم که دموکرات‌ها قصد دارند انتخابات پستی را برگزار کنند، همین موضوع کروناست، چرا که آنها نگران عدم مشارکت طرفداران‌شان در فضای کرونایی هستند. بر این اساس کرونا هم قابلیت ابزاری در انتخابات پیدا کرده است.

***

[بایدن: لامپ را ادیسون اختراع نکرده است]
همزمان با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده و افزایش اعتراضات ضدنژادپرستی و مخالفت با خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات به شهر «کنوشا» که چند روز پیش صحنه تیراندازی پلیس به یک سیاهپوست بود، سفر کرد. بایدن روز پنجشنبه (به وقت محلی) با سفر به کنوشا واقع در ایالت ویسکانسین، ضمن حضور در جمع خانواده‌های سیاهپوست که قربانی نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا شده‌اند، از مردم این شهر خواست از متوسل شدن به خشونت و تخریب اموال عمومی اجتناب کنند. در همین حال صفحه توئیتر دیلی‌میل آنلاین با انتشار صحبت‌های جو بایدن در کنوشا نوشت: بایدن در کنوشای ویسکانسین و هنگام ملاقات با خانواده یاکوب بلیک سیاه‌پوست مدعی شد کسی که لامپ را اختراع کرده توماس ادیسون نیست، بلکه «لوئیس هووارد لاتیمر» این کار را کرده که دستیار ادیسون بود. 

Page Generated in 0/0055 sec