printlogo


کد خبر: 223863تاریخ: 1399/6/15 00:00
در دور جدید بازداشت‌ها در حکومت سعودی رقم خورد
بازداشت قاریان قرآن در عربستان!

گروه بین‌الملل: بعد از تصفیه گسترده در سطح شاهزاده‌ها و مقامات نظامی و امنیتی عربستان، نوبت به تصفیه همه مخالفان و منتقدان محمد بن‌سلمان در سطح قاریان قرآن و اساتید دانشگاه رسید. 
این چندمین‌بار در طول 3 سال گذشته است که تصفیه مخالفان بن‌سلمان در سطح اساتید دانشگاه و قاریان قرآن عربستان انجام می‌شود. 
در چند هفته اخیر حجم بازداشت‌ها، برکناری‌ها و اتفاقات کم‌سابقه در عربستان رشد شگفت‌انگیزی داشته است که برخی تحلیلگران آن را آغاز شمارش معکوس برای پادشاهی بن‌سلمان می‌دانند. 
حساب توئیتری معتقلی‌الرأی که معمولا اخبار مهمی از ساختار قدرت در عربستان منتشر می‌کند، نوشت: مقامات سعودی اخیرا دست به بازداشت‌های جدیدی ‌زده‌اند که شامل قاریان مشهور و اساتید دانشگاه می‌شود. بر اساس این گزارش، ریاض آگوست گذشته عبدالله بصفر، قاری مشهور و استاد دانشگاه ملک عبدالعزیز در جده را دستگیر کرده است. همچنین در ماه مارس سعود الفنیسان، استاد دانشگاه نیز بازداشت شده است. از زمانی که محمد بن‌سلمان پس از کودتا علیه پسرعمویش در تابستان ۲۰۱۷ به ولیعهدی عربستان سعودی رسید، ریاض صدها نفر از اهالی رسانه‌، افراد دانشگاهی، مبلغان و فعالان توئیتری را به دستور وی و به خاطر ابراز عقیده بازداشت کرده است. در همین ارتباط، اخیرا حساب توئیتری العهد‌الجدید از بازداشت نزدیکان سعد‌الجبری، افسر اطلاعاتی سابق عربستان سعودی و مخالف محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی به دستور وی خبر داد. 
 
* رکود بی‌سابقه در اقتصاد عربستان
در میان آنچه در عرصه سیاست عربستان می‌گذرد، آمار و ارقام اقتصاد این کشور هم از ورود به رکودی بزرگ خبر می‌دهد. بنا بر آنچه رویترز گزارش داده، اقتصاد عربستان پس از ثبات در ماه جولای دوباره وارد رکود شده است. شرکت‌ها کسب‌و‌کارهای جدید خود را کاهش داده‌اند که تا حدی مربوط به افزایش مالیات بر ارزش افزوده و اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود. عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت دنیا، ماه جولای مالیات بر ارزش افزوده را ۳ برابر کرد و تا 15 درصد بالا برد تا بتواند خزانه خود را که به خاطر قیمت پایین نفت خالی شده بود تقویت کند. بسیاری از اقتصاددانان‌ می‌گویند این اقدام عربستان روند بهبود رکود اقتصاد این کشور را که در پی همه‌گیری ویروس کرونا به وجود آمده، کند کرده است. فعالیت‌های تجاری و اشتغال‌زایی برای ششمین ماه پیاپی کاهش داشته است. افزایش مالیات بر ارزش افزوده قیمت مواد اولیه را هم بالا برده و باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است.

Page Generated in 0/0058 sec