printlogo


کد خبر: 223866تاریخ: 1399/6/15 00:00
روز پنجشنبه به میزبانی لبنان برگزار شد
نشست گروه‌های فلسطینی با تأکید بر تقویت مقاومت

گروه بین‌الملل: معامله قرن ساختگی ترامپ و توافق امارات و اشغالگران قدس سبب شد گروه‌های فلسطینی جان دوباره‌ای برای وحدت میان خود بگیرند. با وجود فشار زیاد کشورهای غربی و آمریکا، نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی پنجشنبه در بیروت برگزار شد. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان ۲ چهره شاخص این نشست بودند که هنیه به صورت حضوری و عباس از طریق ویدئوکنفرانس در این نشست شرکت کردند. اسماعیل هنیه در این نشست اعلام کرد: باید اوضاع در فلسطین ساماندهی و وحدت ملی بازستانده شود و برنامه‌های سیاسی تدوین شود که به اجرای توافق اسلو پایان دهد. هنیه افزود: ما از مرحله‌ای می‌گذریم که خطراتی بی‌سابقه و یک تهدید استراتژیک علیه مسأله فلسطین و منطقه را دربر دارد. وی گفت: تهدید سه‌جانبه معامله قرن، طرح الحاق و عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل، در تلاش است به تاریخ ضربه ‌زده و جغرافیا را تغییر دهد. هنیه تصریح کرد: آمریکا در تلاش است صف‌آرایی مجددی را از دوستان و دشمنان انجام دهد، بدین ترتیب که اسرائیل، دوستی برای کشورهای منطقه شود و گروه‌های مقاومت، دشمن منطقه تلقی شوند. وی ادامه داد: روند عادی‌سازی روابط به منزله کوچک شمردن ملتی است که از ده‌ها سال قبل، جنگیده است. 
 
* محمود عباس: هیچ کس اجازه ندارد از طرف ما حرفی بزند
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم بر لزوم آغاز گفت‌وگو میان جنبش‌های فتح و حماس جهت پایان دادن به اختلاف‌ها تأکید کرد. محمود عباس همچنین خواستار انجام یک گفت‌وگوی فراگیر ملی شد و گفت جنبش‌های فتح و حماس برای تصدیق راه‌هایی جهت پایان دادن به اختلاف طبق اصل یک ملت و یک نظام سیاسی، باید گفت‌وگوها را آغاز کنند. عباس گفت: از امروز به بعد، هیچ کس اجازه ندارد از طرف ما حرفی بزند. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین تأکید کرد که مقامات فلسطین نقش ایالات متحده را به عنوان تنها میانجی در هرگونه مذاکره با اسرائیل رد می‌کنند. وی همچنین خواستار برگزاری یک کنفرانس صلح بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل و مبتنی بر ابتکار صلح عرب شد. 
 
* بیانیه پایانی و تأکید بر تقویت مقاومت
گروه‌های فلسطینی پس از پایان این نشست بیانیه پایانی آن را صادر کردند. در بیانیه پایانی گروه‌های فلسطینی تأکید شده است که این گروه‌ها بر سر تقویت مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی به توافق رسیدند. در این بیانیه همچنین تأکید شده است که مقدسات مسلمانان و مسیحیان در اراضی فلسطین خط قرمز بوده و تعرض به آنها پذیرفتنی نیست.

Page Generated in 0/0051 sec