printlogo


کد خبر: 223871تاریخ: 1399/6/15 00:00
چگونه استقلال جام را از دست داد
عاقبت خودزنی

زهره فلاح‌زاده: پنجشنبه‌شب فینال جام حذفی فوتبال ایران در حالی برگزار شد که بسیاری شانس قهرمانی استقلال را بیشتر از تراکتور می‌دانستند اما در پایان این تراکتوری‌ها بودند که جام را بالای سر بردند. این بازی با کمی تأخیر آغاز شد و در حالی که قرمزهای تبریزی با تعداد نفرات بالا در منطقه دفاعی خود متمرکز بودند، طی یک حمله نصف و نیمه دروازه استقلال را خیلی زود و در دقیقه ۱۷ باز کردند. ضربه چیپ محمدرضا خانزاده منجر به گل اول بازی شد. استقلال که یک هفته پر از حاشیه را پشت سر گذاشته بود، در دقیقه ۳۴ باز هم دروازه خود را باز شده دید؛ این بار با فرار و ضربه اشکان دژاگه. اما این پایان کار در نیمه اول نبود و در دقیقه ۴۲ تبریزی‌ها گل سوم را به ثمر رساندند؛ این بار اکبر ایمانی با ضربه سر دروازه حسینی را باز کرد. به این ترتیب تیم ساکت الهامی با یک نتیجه غیرقابل تصور به رختکن رفت. 
نیمه دوم استقلال به بازی برگشت و با ۲ گل قائدی و ارسلان مطهری امید به اردوی آبی‌ها آمد و شاید اگر کمی مهاجمان استقلال دقت بیشتری در ضربات آخرشان داشتند، بازی به تساوی هم کشیده می‌شد اما در نهایت تراکتور توانست با نتیجه 3 بر 2 به برتری برسد و استقلال را در کسب هشتمین قهرمانی حذفی ناکام بگذارد. 
استقلال بدون شک به دست خودی‌ها در چاه عمیق افتاد. سقوط از آنجا شروع شد که مدیران این باشگاه در مذاکره با آندره‌آ استراماچونی، نه برای تخفیف، بلکه برای بازگرداندن او پای میز مذاکره نشستند و فرهاد مجیدی پیش از داربی متوجه این موضوع شد. مجیدی با استقلال یک فصل دیگر قرارداد داشت و اگر قرار به قطع همکاری در فصل بعد بود، مدیران آبی‌ها باید پیش از سفر به ایتالیا به او گوشزد می‌کردند که در هر صورت ما تو را نمی‌خواهیم. 
مجیدی درست یک روز بعد از برد در داربی، در صفحه اینستاگرامش استعفا کرد و دلیل آن را مذاکره عجولانه مدیران باشگاه برای بازگرداندن استراماچونی‌ عنوان کرد. مدیرعامل استقلال در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد تنها برای گرفتن تخفیف از مربی ایتالیایی به این کشور سفر کرده و قرار بر بازگشت او نیست. البته احمد سعادتمند در ادامه گفت استراماچونی یکی از گزینه‌های استقلال در فصل جدید است. همین تناقض در گفته‌های سعادتمند مشخص کرد اولاً مجیدی مربی فصل بعد استقلال نیست و ثانیا ماجرای سفر به ایتالیا تنها برای تخفیف گرفتن نبوده است. سعادتمند باز هم در برنامه زنده دیگری همین صحبت‌ها را تکرار کرد. مجیدی هم درست ۳ روز مانده به بازی فینال جام حذفی، بار دیگر مصاحبه کرد و گفت: از همین حالا مدیران به فکر مربی دیگری باشند و من بعد از فینال دیگر در تیم نمی‌مانم. 
دود آتش اختلافات سرانجام چون همیشه به چشم‌ آبی‌ها رفت و هم مجموعه استقلال و هم هواداران این تیم شامگاه پنجشنبه چشمان اشکباری داشتند که دلیل اصلی‌اش همین دود خودساخته بود. آنها مرتب صحبت از همدلی می‌کردند اما همه می‌دیدند در فاصله 24 ساعت مانده به روز مسابقه فینال حذفی، مدیریت و کادر فنی حاضر نشدند حتی برای ظاهر‌سازی مقابل بازیکنان با یکدیگر رو‌به‌رو شوند. در این میان با اتمام بازی، باشگاه استقلال یک بیانیه منتشر کرد که در آن به روشنی تکلیف فرهاد مجیدی مشخص نشده بود. بیانیه باشگاه استقلال خبر از مذاکره با استراماچونی می‌داد و خبر استعفا یا اخراج کتبی مجیدی در آن دیده نمی‌شد. بیانیه عجولانه و احساسی باشگاه استقلال با واکنش رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان سازمان لیگ و یکی از اعضای هیأت‌رئیسه سازمان لیگ روبه‌رو شد. این ۲ فرد مسؤول به صراحت اعلام کردند: باشگاه استقلال با هوادارانش بازی نکند، استراماچونی قراردادی با استقلال ندارد و شامل قانون ممنوعیت جذب خارجی‌ها در فصل آتی می‌شود. اینکه استقلالی‌‌ها از چه طریقی به فکر آوردن استراماچونی هستند، بسیار عجیب است. آن هم در حالی که بارها وزارت ورزش و مسؤولان فدراسیون فوتبال اعلام کرده‌اند استراماچونی نمی‌تواند بازگردد. آن چیزی که مشخص است، استقلال قربانی اختلاف بین کادر مدیریتی و فنی‌اش شد. تا جایی که گویی هر دو طرف به فکر پیروز شدن و گرفتن جام برای خود بودند، نه هواداران میلیونی این تیم؛ هوادارانی که با برد داربی بشدت امیدوار بودند فصل فرسایشی نوزدهم دست کم با تصاحب جام حذفی تمام شود؛ جامی که کمترین حق آبی‌ها در طول یک فصل گذشته بود اما وقتی بازنده فینال چنین جامی شدند، آنگاه همه سختی‌های یک فصل به تن هواداران و مجموعه تیم باقی ماند. در واقع اختلافات درونی هم طرفین دعوا را سوزاند و هم هواداران‌ را. 
 
* مشکلات پر کردن لیست آسیایی
استقلال تنها تا دوشنبه پیش رو زمان دارد لیست آسیایی خود را ارسال کند. آنها بتازگی پول بویان نایدنوف را پرداخت کرده‌اند تا پنجره بسته نقل و انتقالات‌شان باز شود. در خوش‌بینانه‌‌ترین حالت روز دوشنبه پنجره باز خواهد شد و استقلال به سرعت با توجه به اختلاف ساعت ایران و کوالالامپور باید بازیکن جدید بخرد و به این لیست اضافه کند. به این مشکلات، مشخص نبودن سرمربی برای بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را که از ۹ روز دیگر آغاز می‌شود هم اضافه کنید. تصمیمات عجولانه برای ماندن، نماندن، اخراج یا استعفا، رفتارهای بچگانه سرمربی و عدم صداقت مدیرعامل باشگاه باعث شده استقلال در چنین باتلاقی گیر کند. در حالی که تیم‌های همیشه مدعی لیگ یعنی سپاهان و پرسپولیس بازیکنان جدید گرفته‌اند و از حالا تیم فصل بعد خود را بسته‌اند، استقلال هنوز تکلیف بازیکنان فعلی‌اش را هم مشخص نکرده، چه رسد به جذب بازیکن جدید و ارسال نامه آنها به AFC برای لیگ قهرمانان آسیا!

Page Generated in 0/0042 sec