printlogo


کد خبر: 223914تاریخ: 1399/6/16 00:00
دور دنیا

زخمی شدن 2 فلسطینی به ضرب گلوله
در یورش دیروز نظامیان رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری درگیری‌هایی رخ داد که طی آن ۲ برادر فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست زخمی شدند که وضعیت یکی از آنها وخیم اعلام شده است. نظامیان صهیونیستی در یورش دیروز خود به صورت گسترده دست به تیراندازی زدند و پس از زخمی کردن احمد و محمد الجدعون در داخل منزل‌شان و منفجر کردن در این منزل، آنها را بازداشت کردند. بنا به گفته منابع محلی، یکی از این 2 برادر از ناحیه ران زخمی شده اما دیگری که حالش وخیم است از ناحیه گردن و شکم مجروح شده است. از سوی دیگر مرکز پژوهشی فلسطینی وادی حلوه اعلام کرد رژیم صهیونیستی در ماه گذشته میلادی (آگوست) ۱۰۳ نفر را در قدس بازداشت کرده است که در میان آنها ۱۲ کودک و 9 زن وجود دارند. 
***
انتقاد شدید رئیس‌جمهور سابق تونس از ولیعهد سعودی
منصف المرزوقی، رئیس‌جمهور سابق تونس با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود در فیسبوک، از «محمد بن‌سلمان» خواست زندانیان عقیدتی و سیاسی را آزاد کند. مرزوقی در این ویدئو تأکید کرد ممانعت دولت سعودی از آزادی‌های مشروع موجب گسترش اعتراضات و خواسته‌های اصلاح‌گرانه خواهد شد. این ویدئو با هدف مشارکت در کمپین آزادی «سلمان العوده» از علمای زندانی عربستانی و دیگر زندانیان سیاسی منتشر شده است؛ کمپینی که در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. رئیس‌جمهور سابق تونس و رهبر حزب «کنگره برای جمهوری» خطاب به بن‌سلمان گفت: «تلاش برای خاموش کردن خواسته‌های اصلاح‌گرانه پیش از این بارها آزموده و به شکست منجر شده است. فریادهایی که خواهان اصلاح هستند، هرگز ساکت نخواهند شد، بلکه نتیجه عکس خواهد داد و هر چه بیشتر برای سرکوب این فریادها تلاش کنید، قدرت آنها فزونی خواهد گرفت و مردم بیش از پیش حول آن صدا جمع خواهند شد».
***
رایزنی وزرای خارجه مصر و امارات
عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات جمعه‌شب با «سامح شکری» همتای مصری خود تلفنی گفت‌وگو و تحولات منطقه و اوضاع شرق دریای مدیترانه را بررسی کرد. 2 طرف در این تماس تلفنی روابط دوجانبه و راهکارهای همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادند. وزیر خارجه مصر همچنین پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهتمام مشترک بویژه اوضاع شرق دریای مدیترانه را با همتای اماراتی خود بررسی کرد. 
***
طالبان: آزادی همه زندانیان را تأیید نمی‌کنیم
دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد تیم فنی این گروه تاکنون آزادی همه زندانیان توسط دولت افغانستان را تایید نکرده است و هر زمانی که این موضوع تایید شد، تاریخ آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اعلام می‌شود. یک عضو برجسته گروه طالبان که خواست نامش فاش نشود، گفت هیأت مذاکره‌کننده این گروه تکمیل شده و آنان منتظر تیم فنی هستند که آزادی تمام زندانیان را تایید کند. پیش از این، تعدادی از رسانه‌های خارجی گزارش داده بودند که اعضای تیم مذاکره‌کننده طالبان در کشور پاکستان به سر می‌برند و تاکنون موفق به دریافت ویزای قطر نشده‌اند اما اعضای رهبری طالبان با تکذیب این ادعاها می‌گویند که تیم مذاکره‌کننده آنها برای آغاز گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد. این در حالی است که قرار بود روز جمعه هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان به دوحه سفر کند اما این سفر به تعویق افتاد و طالبان گفت که تیم فنی این گروه ابتدا باید آزادی همه زندانیان از سوی دولت را تایید کند و پس از آن تاریخ آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را اعلام می‌کند. 
***
برکناری مذاکره‌کننده اتحادیه اروپایی در برگزیت
روزنامه «تلگراف» با استناد به منابعی گزارش داد اتحادیه اروپایی قصد دارد «میشل بارنیه» مذاکره‌کننده ارشد خود برای مذاکرات برگزیت را برای خروج از بن‌بست این مذاکرات برکنار کند. خبر‌گزاری اسپوتنیک به نقل از این روزنامه انگلیسی نوشت انتظار می‌رود «اورسولا فن در لاین» رئیس‌ کمیسیون اروپا بعد از ایراد سخنرانی در شانزدهم سپتامبر، وظیفه سازماندهی و هدایت مذاکرات برگزیت را بر عهده بگیرد. اسپوتنیک همچنین نوشت: «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «شارل میشل» رئیس‌ شورای اروپا نیز در کنار فن در لاین به هدایت این مذاکرات از طرف اتحادیه اروپایی خواهند پرداخت. یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپایی به روزنامه تلگراف گفته که انتظار می‌رود فن در لاین، «دیوید فراست» مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا در مذاکرات برگزیت را نیز برکنار کند تا یک راه‌حل سیاسی سطح بالا را برای خارج کردن این مذاکرات از بن‌بست پیدا کند. 
***
توافق چین و هند برای کاهش تنش
هند دیروز پس از جلسه وزرای دفاع این کشور و چین اعلام کرد که 2 طرف بر سر کاهش تنش در منطقه مرزی مورد اختلاف با یکدیگر توافق کردند. در بیانیه وزارت دفاع هند آمده است: هر 2 کشور توافق کردند هیچ اقدام دیگری که باعث پیچیده شدن وضعیت یا ایجاد تنش در مناطق مرزی شود انجام ندهند. نظامیان هندی با این ادعا که چین به حریم هند تجاوز کرده و تلاش داشته وارد خاک این کشور شود در آماده‌باش کامل به سر می‌برند. از سوی دیگر چین هزاران نظامی خود را در مناطق استراتژیک مستقر کرده تا در صورت بروز درگیری‌های احتمالی به سرعت وارد عمل شوند. افزایش تنش‌های مرزی میان 2 کشور نشان‌دهنده بی‌نتیجه بودن مذاکرات میان 2 کشور تلقی می‌شود، با این حال مسؤولان نظامی هندی و چینی در تلاش هستند از برخورد نظامی جلوگیری کنند. 

Page Generated in 0/0086 sec