printlogo


کد خبر: 223929تاریخ: 1399/6/16 00:00
اخبار

کاهش 2/14 درصدی نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در تیرماه
گزارش بانک مرکزی از آمار چک‌های مبادله‌ای در تیرماه 99 نشان می‌دهد به‌رغم تعلیق 3 ماهه برخی تنبیه‌های مربوط به چک برگشتی توسط دولت به خاطر شیوع کرونا، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در این ماه نسبت به خرداد 2/14 درصد کاهش یافته است. مطابق گزارش بانک مرکزی، تیرماه 1399 در کل کشور بالغ بر 1/9 میلیون فقره چک به ارزش حدود 2054 هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به مـاه قبـل آن از نظـر تعـداد و مبلـغ بـه ترتیـب 4/15 درصـد و 33 درصد افزایش نشان می‌دهد. براساس این گزارش، از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مـذکور (تیر 99) بـه ترتیـب 6/9 درصد و 5/9 درصد برگشت داده شده است. تعداد و مبلغ چک‌های برگشت داده شده نسبت به چک‌های مبادله شده در خردادماه امسال به ترتیب معادل 2/11 درصد و 12 درصد و در تیرماه 98 به ترتیب برابـر 3/9 درصـد و 1/11 درصد بوده است. به عبارت دیگر، تعداد چک‌های برگشت داده شده نسبت به چک‌های مبادله شده در تیرماه 99 در مقایسه با خردادماه امسال 2/14 درصد کاهش یافته است. 
***
مالیات بر خانه‌های خالی بزودی ابلاغ می‌شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح اصلاح قانون بانکداری و بانک مرکزی اظهار داشت: کلیات این طرح در کمیسیون اقتصادی تصویب و وارد جزئیات شده است، البته کلیات این طرح در مجلس دهم نیز تصویب شده بود ولی به دلیل تداخل با بررسی بودجه، ناتمام ماند. به گزارش تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی همچنین درباره طرح اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نیز خاطرنشان کرد: علاوه بر طرح مجلس در این باره، دولت نیز لایحه‌ای درباره اصلاح مواردی از قانون مالیات‌های مستقیم ارائه کرده است که قرار شد طرح کمیسیون و لایحه دولت با یکدیگر ادغام شود. وی همچنین با بیان اینکه مالیات بر خانه‌های خالی بزودی نهایی و ابلاغ می‌شود، افزود: اصلاح مالیات بر ارزش افزوده، لایحه اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین موضوع سهام عدالت جاماندگان نیز از مواردی است که در کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در حال بررسی و انجام است. 
***
طرح دوفوریتی ‌تولید مسکن آماده شد
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با تسنیم راه‌حل مشکل مسکن را در ۲ بخش دانست و عنوان کرد: اول اینکه ما بتوانیم تولید انبوه مسکن را که در قانون داریم و منسوخ هم نشده است، انجام دهیم و دوم همکاران من مصوباتی داشتند که ان‌شاءالله قانون خواهد شد که یکی بحث مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات معاملات مکرر، مالیات بر عایدات مسکن و مالیات بر زمین‌های بایر است. علی نیکزاد اظهار داشت: در بحث مسکن شخص رئیس دولت باید وقت می‌گذاشت و این قصور متوجه‌شان است و چون در این کار تجربه دارم، باید بگویم از اول در بخش مسکن اطلاعات غلطی به رئیس‌جمهور دادند، بنابراین حتما باید در تولید انبوه مسکن بتوانیم مشکلات جوانان عزیز را حل کنیم. در همین راستا کمیسیون عمران طرح دوفوریتی ویژه‌ای را در باب تولید و همچنین بازدارندگی از طریق مالیات در کشور آماده کرده است و امیدوارم یکشنبه(امروز) که ما صحن مجلس را خواهیم داشت، این موضوع وارد صحن شود و همکاران به ۲ فوریت آن رأی دهند. 
***
تفحص از عملکرد سازمان تأمین اجتماعی کلید می‌خورد
نماینده مردم مهاباد در مجلس از کلید  خوردن طرح تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در مجلس یازدهم خبر داد. به گزارش تسنیم، جلال محمودزاده با بیان اینکه اسناد و گزارشاتی از سازمان تامین اجتماعی به دست ما رسیده که لازم است از عملکرد این سازمان تحقیق و تفحصی از سوی مجلس صورت بگیرد، افزود: تخلفات سازمان تامین اجتماعی هم در زمینه‌های مالی و هم در رابطه با انتصابات در این سازمان است و گویا انتصابات در سازمان تامین اجتماعی براساس رابطه و نه ضابطه انجام شده است. وی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی حیاط خلوت مسؤولان شده است، ادامه داد: دولت در برخی مواقع که نیاز به پول دارد به منابع مالی و درآمدهای سازمان تامین اجتماعی که ذخایر بازنشستگان کشوری است، دست درازی می‌کند. محمودزاده بیان داشت: کارگران و بازنشستگان نیز چندان از عملکرد سازمان تامین اجتماعی رضایت ندارند که همه این موارد باعث می‌شود در مجلس ساختار مدیریتی و همچنین ساختار مالی این سازمان را بررسی همه‌جانبه کرده و تحقیق و تفحص از آن پیگیری و دنبال شود. 

Page Generated in 0/0135 sec