printlogo


کد خبر: 223940تاریخ: 1399/6/16 00:00
اخبار

استقبال ایران از برگزاری نشست اخیر گروه‌های فلسطینی
سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری نشست اخیر گروه‌های فلسطینی استقبال کرد و آن را نشانه هوشمندی رهبران فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی و حامیان و همدستان این رژیم دانست. به گزارش «وطن امروز»، سعید خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه اتحاد و انسجام همه جریانات فلسطینی و مقاومت در مقابل رژیم جنایتکار و اشغالگر صهیونیستی تنها راه آزادی سرزمین فلسطین و قدس شریف است، افزود: ملت مقاوم فلسطین در طول دهه‌‌های گذشته ثابت کرده است به رغم سال‌ها اشغال، کشتار و سرکوبی که رژیم اشغالگر قدس علیه مردم فلسطین به کار گرفته است و همچنین طرح‌های سازش برخی دولت‌های خیانتکار عرب، از عزم خود بر ایستادگی در مقابل غاصبان فلسطین کوتاه نخواهد آمد. در این مسیر قطعا دولت‌ها و ملت‌های مقاوم و آزاده جهان نیز آنان را در این مطالبه همراهی خواهند کرد. 
***
بیانیه سفارت ایران در افغانستان درباره سفر هیأت ایرانی به کابل
سفارت کشورمان در افغانستان در بیانیه‌ای درباره سفر هیات ایرانی به کابل تاکید کرد: در همه دیدارها بر ضرورت وحدت کلمه نیروهای سیاسی افغانستان برای حراست از این دستاوردها بویژه حفظ حقوق اساسی اقوام این کشور و همزیستی موثر و مسالمت‌آمیز میان آنان در آینده تاکید شد. به گزارش تسنیم، در این بیانیه آمده است: سیاست اصولی ایران در قبال افغانستان بر حمایت از دستاوردهای ۲ دهه اخیر این کشور قرار دارد و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان قویا پشتیبانی کرد و پس از برگزاری انتخابات در جهت حل اختلافات پیش آمده میان رقبای سیاسی و ایجاد تفاهم میان آنها، بیشترین تلاش را به عمل آورد. در مقطع مهم کنونی که موضوع شکل‌گیری چارچوب مذاکرات بین‌الافغانی با هدف دستیابی به صلح پایدار در افغانستان در جریان است، هیأت جمهوری اسلامی ایران در راستای پیگیری همان سیاست‌ اصولی یعنی بقای ساختار جمهوریت و قانون اساسی به منظور رایزنی با مقامات ارشد از جمله رئیس‌جمهور، رئیس شورای مصالحه، رئیس‌جمهور پیشین، سرپرست وزارت امور خارجه، مشاور امنیت ملی و نیز برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی مطرح جمهوری اسلامی افغانستان، به کابل سفر کرد. همچنین در همه این دیدارها، بر ضرورت وحدت کلمه نیروهای سیاسی افغانستان برای حراست از این دستاوردها بویژه حفظ حقوق اساسی اقوام این کشور و همزیستی موثر و مسالمت‌آمیز میان آنان در آینده تاکید شد. 
***
وزیر دفاع انگلیس بدهی کشورش به ایران را تأیید کرد
وزیر دفاع انگلیس با تایید بدهی کشورش به ایران بر سر عدم تحویل تانک‌های چیفتن گفت در تلاش است این بدهی پرداخت شود. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، برای نخستین‌بار در دولت انگلیس «بن والاس» وزیر دفاع این کشور بدهی کشورش به ایران را بر سر خرید تانک‌های چیفتن تایید کرد و با تلاش برای مرتبط کردن این موضوع به زندانی بودن نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی ایرانی- انگلیسی در ایران، گفت فعالانه به دنبال پرداخت این بدهی به دولت ایران است و این موضوع می‌تواند به اطمینان حاصل کردن از آزادی شهروندان دوتابعیتی انگلیسی از جمله نازنین زاغری در ایران کمک کند. والاس به وکلای این خانواده‌ها اطمینان داد دولت انگلیس به دنبال مجرایی قانونی برای پرداخت این بدهی است. 
تایید این بدهی در نامه‌ای به وکلای نازنین زاغری مطرح شده است. انگلیس بر سر عدم تحویل تانک‌های چیفتن که در زمان حکومت محمدرضا پهلوی از سوی ایران سفارش داده شده بود ۴۰۰ میلیون پوند به ایران بدهکار است.
 نه دولت انگلیس و نه دولت ایران به طور رسمی تایید نکرده‌اند آزادی شهروندان دو‌تابعیتی انگلیسی که در ایران زندانی هستند، به عدم پرداخت این بدهی مرتبط است.
***
واکنش روسیه به انتشار گزارش جدید آژانس درباره ایران
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به انتشار گزارش فصلی جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران واکنش نشان داد و آن را غلبه روحیه همکاری تهران و آژانس تلقی کرد. «میخائیل اولیانوف» در پی انتشار گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران در صفحه توئیترش نوشت: از گزارش آژانس معلوم است ایران به محل‌های تعیین‌شده توسط آژانس دسترسی ایجاد کرده است. کسانی که امیدوار بودند بحرانی پیرامون این مسأله ایجاد کنند باید احساس ناامیدی کنند. روحیه همکاری میان تهران و آژانس غالب شد. اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که آژانس جمعه شب با ارائه گزارش فصلی جدیدش اعلام کرد ایران به یکی از آن ۲ محلی که پیش از این مورد توافق تهران و آژانس بود، دسترسی ایجاد کرده است و بازرسان این نهاد بین‌المللی از محل یاد شده نمونه‌برداری محیطی کرده‌اند.
طبق گزارش آژانس، بازرسی از محل دیگر سپتامبر 2020 در تاریخ توافق شده با ایران انجام خواهد شد. 

Page Generated in 0/0060 sec