printlogo


کد خبر: 223946تاریخ: 1399/6/16 00:00
100 روز پس از اعتراضات ضد تبعیض‌نژادی در پورتلند، معترضان همچنان در خیابان‌ها حاضرند
پورتلندی‌ مثل بتن
* ترامپ دستور داد آموزش‌های ضدنژادپرستی فدرال لغو شود

جمعه چهارم سپتامبر مردم پورتلند، مرکز جمعیتی ایالت اورگن یک رکورد تاریخی ثبت کردند؛ آنها در راه مبارزه با بی‌عدالتی حاکمیت ایالات نه چندان متحده، سرسختی کم‌نظیری همانند بتن منسوب به این شهر از خود نشان دادند و حالا تظاهراتی را که در ابتدا در اعتراض به قتل فجیع جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست اهل میشیگان توسط پلیس آمریکا آغاز شده بود، به مدت 100 روز بدون وقفه ادامه داده‌اند. حتی اعتراض جلیقه‌زردهای فرانسوی هم که نزدیک به 2 سال ادامه داشت، هر روزه نبوده و معمولا به شنبه هر هفته محدود می‌شده است. البته حالا اعتراضات پورتلندی‌ها دیگر فقط محدود به موضوع نژادپرستی نیست، بلکه دامنه وسیعی از مطالبات اقشار عمدتا زحمتکش پورتلند را در چارچوب مبارزه با بی‌عدالتی حاکمان آمریکا شامل می‌شود. عجیب آنکه رکورد تظاهرات 100 روزه پورتلند در ایالتی ثبت می‌شود که یکی از مهم‌ترین مراکز سفیدپوستان راست محافظه‌کار حامی دولت ترامپ در ساحل غربی آمریکا محسوب می‌شود و به همین دلیل شورشی که عمدتا قشر 30 درصدی غیر سفیدپوست پرجمعیت‌ترین شهر این ایالت را در بر می‌گیرد، می‌رود تا به شکافی اجتماعی منجر شود. 
 
* یکصدمین روز اعتراضات پورتلند
به گزارش «وطن امروز»، معترضان پورتلندی جمعه‌شب به مناسبت یکصدمین روز اعتراضات در این شهر به خشونت پلیس و تبعیض نژادی سیستماتیک، ضمن راهپیمایی در خیابان‎های پورتلند، در نزدیکی یک ساختمان پلیس در حالی که افسران در بیرون از ساختمان به حال انتظار ایستاده بودند، تجمع کردند. تاریخ دقیق 100 روزه شدن تظاهرات شبانه پورتلند بستگی به زمانی که به عنوان مبدا شمارش تعیین می‌شود دارد اما بسیاری متفق‌القولند مبدا شروع اعتراضات در تعطیلی یکشنبه مربوط به روز کارگر بوده است. پورتلند در حالی صدمین شب متوالی تظاهرات را تجربه کرد که این تظاهرات بیشترین میزان خشونت و اغتشاش را در پی داشته است. آمارهای جدید منتشر شده از سوی پلیس نشان می‌دهد از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۴۸۸ مورد تیراندازی در پورتلند گزارش شده است.  وبگاه کی‌پی تی‌وی در گزارشی با ارائه آمارهای جدید پلیس نوشت: اداره پلیس پورتلند اعلام کرده است تعداد تیراندازی‌ها از ابتدای سال 2020 تاکنون بیشتر از کل موارد تیراندازی در سال 2019 است. آمارهای پلیس همچنین نشان می‌دهد تعداد موارد تیراندازی در پورتلند طی ماه‌های ژوئن و جولای با رشد 67 درصدی روبه‌رو شده و از 61 مورد به 102 مورد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رسیده است. تظاهرات‌کنندگان در پورتلند ابتدا از اواخر مه و بعد از کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس در مینیاپولیس اعتراضات‌شان را علیه نژادپرستی و خشونت پلیس شروع کردند اما رفته‌رفته با افزایش خشونت‌ها و گسیل نیروهای فدرال به این شهر و با دستور مستقیم ترامپ برای مقابله با شورش‌ها، پورتلند بارها در وضعیت شورش قرار گرفت. اگرچه این ماموران از ۳۱ ژوئیه طبق توافقی میان وزارت امنیت داخلی آمریکا و «کیت براون» فرماندار دموکرات پورتلند از این شهر خارج شدند اما تبعات حضور این نیروها که بخشی از آنها بدون علائم و نشانه‌ مشخص در شهر به دستگیری معترضان می‌پرداختند، سبب شد درگیری‌ها بین گروه‌های محلی و مردمی شدت بگیرد. چند روز قبل هم در این شهر یک حامی راست‌گرای دونالد ترامپ به نام «آرون جی دنیلسون» بعد از آنکه با یک کاروان از راست‌گراها به مرکز شهر پورتلند آمد بر اثر اصابت گلوله کشته شد. یکی از مظنونان اصلی این تیراندازی به نام «مایکل فارست رینول» نیز سه‌شنبه‌ گذشته توسط ماموران پلیس کشته شد. اعتراضات علیه اقدامات خشونت‌آمیز پلیس در این هفته محدود به پورتلند نبود و مردم در شهر راچستر نیویورک هم علیه قتل نژادپرستانه «دانیل پرود» به دست پلیس نیویورک با نیروهای امنیتی درگیر شدند. نیروهای پلیس با این ادعا که این تجمع غیرقانونی است، با گاز فلفل به معترضان حمله کردند. عده‌ای از معترضان در شهر نیویورک هم ضمن در دست داشتن بنرهایی با مضمون محکوم کردن خشونت و تبعیض ساختاری در آمریکا، شعار «مرگ بر آمریکا» را تکرار کردند. روز پنجشنبه بود که ویدئویی از خشونت پلیس آمریکا علیه شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، دانیل پرود در شهر راچستر و قتل او منتشر شد. 
 
* فرمان نژادپرستانه جدید ترامپ
اعتراضات به خشونت پلیس و نژادپرستی سیستماتیک در ایالت‌های مختلف آمریکا از ویسکانسین تا نیویورک و اورگن در حالی ادامه دارد که دونالد ترامپ روز گذشته در ادامه رفتارهای نژادپرستانه‌اش دستور داد آموزش‌های ضدنژادپرستی فدرال لغو شود. بر این اساس ترامپ به مقام‌های ارشد نهادهای دولتی کشورش دستور داد به دوره‌های آموزش مبارزه با نژادپرستی برای کارمندان به این دلیل که این دوره‌ها یک «دستورکار غیرآمریکایی» است، پایان دهند. کارشناسان معتقدند ترامپ این دستور را با هدف جلب آرای پایگاه رأی‌دهندگان سفیدپوست و همچنین کارمندان دولت، همزمان با تداوم اعتراضات به بی‌عدالتی نژادی در این کشور صادر کرده است. دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید اعلام کرده است دستوری دریافت کرده تا اطمینان حاصل کند آژانس‌های فدرال استفاده از دلارهای مالیات‌دهندگان جهت تامین بودجه این جلسات آموزشی «تفرقه‌انگیزی را که حاوی پروپاگاندای غیرآمریکایی» هستند، متوقف کرده و کنار بگذارند.
 
* چشم‌های بسته ترامپ در برابر آمار کرونا
در حالی که ترامپ سعی کرده با سوءاستفاده از اعتراضات مردمی و سرکوب خشن اعتراضات، خود را رئیس‌جمهور نظم و قانون(!) معرفی کند، برخی منابع آمریکایی اعلام کرده‌اند فشار سیاسی و فراقانونی بسیار زیادی از سوی کاخ سفید روی نهادها و موسسات دولتی برای اعلام تاییدیه درمان و حتی ارائه واکسن کرونا تا پیش از برگزاری انتخابات در حال اعمال است. این اعمال فشار در شرایطی رخ می‌دهد که عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با بحران شیوع کرونا همچنان مورد نقد کارشناسان حوزه بهداشت است. بر اساس جدیدترین آمارها شمار کلی مبتلایان به کرونا در آمریکا به بیش از 6 میلیون و 200 هزار و آمار قربانیان آن به بیش از 187 هزار و 500 نفر رسیده است. نکته قابل توجه اینکه جمعه شب دست‌کم ۹۸۰ قربانی جدید به تعداد تلفات کرونا در آمریکا افزوده شد. بنا بر اعلام پایگاه داده روزنامه نیویورک‌تایمز، در هفته گذشته به طور میانگین روزانه ۴۱ هزار و ۲۳۱ نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شده‌اند. در این میان کالیفرنیا، فلوریدا و تگزاس، ایالت‌های دارای بالاترین آمار ابتلا در آمریکا هستند که هر یک بیش از ۶۰۰ هزار مورد را ثبت کرده‌اند. در همین حال پایگاه اطلاع‌رسانی worldometers با اختلاف، آمار مبتلایان آمریکا را تا لحظه نگارش خبر ۶ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۵۷ مورد و تعداد قربانیان را ۱۹۲ هزار و ۱۱۱ هزار نفر نشان می‌دهد. همزمان با سیر صعودی کرونا در آمریکا و رکوردشکنی هزار ابتلا در یک شب، ترامپ عملکرد دولت خود در مقابله با ویروس کرونا را ستود و در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: اگر من اقدام نمی‎کردم، تعداد مرگ‌و‌میر به میلیون‌ها نفر می‌رسید. 
 
 
جدیدترین اخبار و آمار انتخابات آمریکا
 
 

Page Generated in 0/0072 sec