printlogo


کد خبر: 223960تاریخ: 1399/6/17 00:00
تقابل خیابانی به استراتژی مشترک دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات تبدیل شده است
جدال خیابانی یانکی‌ها

گروه‌ بین‌الملل: بعد از ترامپ که استراتژی انتخاباتی خود را از در معرض قضاوت قرار دادن کارنامه‌ 4 ساله‌اش به عنوان رئیس‌جمهور از طریق صندوق رای، به نبرد با «رادیکال‌های دموکرات» و مقابله با معترضان و شورشیان در خیابان‌ها تغییر داد، دموکرات‌‌ها هم متوجه این واقعیت شدند که ویژگی‌های حزبی آنها و وعده‌های‌شان جذابیتی برای مردم ندارد و از این رو آنها نیز به صورت عملی وارد فضای تقابل خیابانی شدند. در حال حاضر شهرهای مختلف آمریکا صحنه اعتراضات علیه نژادپرستی است و طرفداران ترامپ که قبلا در پورتلند با معترضان درگیر شده ‌بودند، دیروز در کنتاکی هم به مقابله با معترضان پرداختند. از سوی دیگر دموکرات‌ها نیز با راه‌اندازی کمپین 60 روز تا انتخابات، تظاهرات ضدترامپ و مایک پنس را در 25 شهر راه‌اندازی کردند. به نظر می‌رسد واقعیت جامعه آمریکا که برخاسته از سیاست‌ها و حکومت نژادپرستانه این کشور در دهه‌های متمادی است، این‌ بار به شکل جدی گریبانگیر احزاب خواهد شد و آتشی که هر دو حزب با رودررو کردن مردم برای پیروزی در انتخابات روشن کرده‌اند، فارغ از نتیجه انتخابات تا مدت‌های مدید شعله‌ور خواهد بود. 
 
* شب وحشتناک آمریکایی‌ها در نیویورک و اورگن
به گزارش «وطن امروز»، شنبه‌شب - به وقت محلی - شهر پورتلند باز هم شاهد اعتراضات خشونت‌آمیز علیه تبعیض نژادی نظام‌مند و خشونت پلیس بود. پلیس پورتلند، این اعتراضات را که در جنوب شرق این شهر بر پا شد، «خشونت‌آمیز» و رفتار معترضان را «خشن» توصیف کرد. این در حالی است که تصاویر منتشرشده از اعتراضات نشان می‌دهد معترضان بشدت از سوی پلیس مورد آسیب و ضرب‌و‌جرح قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارشی که پلیس پورتلند در حساب کاربری توئیتر خود منتشر کرده، معترضان به سمت مأموران مواد منفجره آتش‌زا پرتاب کرده و حداقل یکی از مأموران را مجروح کردند. خبرگزاری رویترز به نقل از پلیس پورتلند نوشت در آغاز اعتراضات شامگاه شنبه، صد‌ها معترض حضور داشتند و عده‌ای نیز دستگیر شدند. گزارش‌های دیگر نیز حاکی از آن است که پلیس در جریان این اعتراضات بار‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرد. علاوه بر پورتلند که بیش از 100 روز است صحنه اعتراضات به خشونت پلیس و تبعیض نژادی است، اعتراضات در شهر راچستر نیویورک در پی خفه‌ کردن شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس برای چهارمین روز متوالی ادامه پیدا کرد. بیش از هزار نفر از معترضان در این شهر خواستار اصلاحات اساسی در اداره پلیس راچستر و استعفای شهردار آن شدند. پلیس راچستر در جریان مقابله با اعتراضات علاوه بر گاز اشک‌آور از سگ برای رعب و وحشت و زخمی کردن معترضان استفاده کرد. 
 
* صف‌کشی مخالفان و هواداران مسلح ترامپ در کنتاکی
 در کنتاکی طرفداران رئیس‌جمهور آمریکا که کاملا مسلح بودند، با معترضان به نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان در لوئیزویل درگیر شدند. دیلی میل با انتشار این خبر نوشت پس از آنکه معترضان نسبت به نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان و طرفداران کاملا مسلح دونالد ترامپ به خیابان‌های شهر لوئیزویل در ایالت کنتاکی ریختند، 2 طرف با یکدیگر درگیر شدند. بر اساس این گزارش صدها نفر از فعالان راست‌گرای افراطی که با سلاح‌های خودکار و تجهیزات تهاجمی و دفاعی مسلح شده بودند، با گروه‌های مخالف نژادپرستی که علیه تیراندازی پلیس به سیاه‌پوستان تجمع کرده بودند، درگیر شدند. تعدادی از سازمان‌های فعال در زمینه عدالت اجتماعی خواستار برگزاری این تظاهرات در روز «دربی دی» یکی از مهم‌ترین رویدادهای این شهر در سال 2020 شده بودند. در این اعتراضات صد‌ها نفر نسبت به نژادپرستی ساختاری و خشونت پلیس آمریکا اعتراض کردند. این در حالی است که یک گروه حدود 200 نفره از طرفداران ترامپ و پلیس با شعار حفاظت و حمایت از شهر، با معترضان ضدنژادپرستی درگیر شدند. طرفداران افراطی ترامپ با به نمایش درآوردن اسلحه‌های خود و اهتزاز پرچم‌ آمریکا در خیابان‌های شهر لوئیزویل نشان دادند برای برخورد و تقابل با گروه‌های رقیب کاملا آماده هستند. آنها همچنین شعار آمریکا، آمریکا، آمریکا سر می‌دادند. از لس‌آنجلس کالیفرنیا هم خبر می‌رسد معترضان به خشونت پلیس کماکان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. 
 
* خطر تروریستی سفیدبرترپنداران
وبگاه «پولیتیکو» با انتشار اسنادی از پیش‌نویس‌ اولیه گزارشی منتسب به وزارت امنیت داخلی آمریکا که اذعان دارد سفیدبرترپنداران در آمریکا خطر مرگبار‌تری نسبت به گروه‌های تروریستی خارجی در این کشور هستند، بر احتمال افزایش حملات مرگبار از سوی سفیدبرترپنداران تاکید کرده است. بر اساس این گزارش، «در میان عاملان افراطی ایجاد خشونت در داخل [آمریکا]، سفید‌برترپنداران افراطی، نیمی از حملات مرگبار را انجام داده‌اند (۸ مورد از ۱۶ حمله) که اکثرا منجر به قتل افراد شده‌ است (۳۹ مورد از ۴۸ قتل)». بر اساس این اسناد بعد از حادثه بمب‌گذاری در اکلاهمای آمریکا، سال ۲۰۱۹ مرگبارترین سال از لحاظ خشونت داخلی برای این کشور بوده است. اقدامات نژادپرستانه سفیدپوستان آمریکایی علیه سیاه‌پوستان این کشور به یک بحران داخلی تبدیل شده‌ که در واپسین روز‌های دولت ترامپ موجب برپایی اعتراضات و شکل‌گیری بحرانی جدید در این کشور شده است. این در حالی است که جامعه سیا‌ه‌پوستان آمریکا بشدت نسبت به تبعیض نژادی سازمان‌یافته در این کشور اعتراض دارند و این تبعیض را صرفا معطوف به برخورد پلیس نمی‌بینند و در بسیاری موارد از جمله خدمات بهداشت و درمان و مسائل معیشتی و رفاهی هم این تبعیض وجود دارد. بیش از 3 ماه است شهرهای مختلف آمریکا صحنه تظاهرات سیاه‌پوستان و اقلیت‌های نژادی است که از تبعیض حاکم بر ساختار سیاست و حکومت در ایالات متحده ناراضی‌اند. با این حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با شورشی و غارتگر توصیف کردن معترضان به نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا، بارها آنها را به سرکوب توسط نیروهای ویژه و گارد ملی تهدید کرده و عملا خود را در جبهه سفیدپوستان خودبرتر‌پندار قرار داده است. 
 
* تلاش بایدن برای ماهیگیری از آب گل‌آلود اعتراض‌ها
در حالی که حامیان ترامپ در کنتاکی و اورگن با سیاه‌پوستان مقابله می‌کنند، کارزار انتخاباتی جو بایدن طی روزهای اخیر تلاش خود برای جلب نظر مثبت رأی‌دهندگان سیاه‌پوست در ایالت‌های حساس و مهم را افزایش داده است؛ ایالت‌هایی که می‌توانند در نهایت سرنوشت رقابت بین او و ترامپ را مشخص کنند. «آدریان شروپشایر» مدیر اجرایی مؤسسه بلک‌پک در این باره گفت: اگر به ایالت‌هایی فکر می‌کنیم که میزان مشارکت سیاه‌پوستان در انتخابات 2016 پایین بوده، مثل میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی، پس بایدن به مشارکت سیاه‌پوستان نیاز دارد تا به سطح اوباما نزدیک شود. بایدن قطعا بدون حمایت سیاه‌پوستان قادر به دستیابی به سطح حمایتی همچون اوباما در این ایالت‌ها نخواهد بود. بایدن روز پنجشنبه به شهر کنوشا سفر کرد و با خانواده «یاکوب بلیک» دیدار داشت؛ همان شهروند سیاه‌پوستی که اخیرا هدف گلوله ماموران پلیس قرار گرفته است. «کاملا هریس» معاون بایدن نیز در رویدادهای مهم و متعددی برای جلب حمایت رای‌دهندگان سیاه‌پوست شرکت کرده است. 
 
* آغاز اعتراضات 60 روزه در آمریکا با شعار «اخراج ترامپ- پنس»
بهره‌برداری دموکرات‌ها از لشکرکشی خیابانی معطوف به اعتراضات سیاه‌پوستان نیست و آنها در قالب جمعیت‌ها و نهادهای مردمی با راه‌اندازی کمپینی در فاصله 60 روز مانده تا انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا، اعتراضاتی را علیه دولت این کشور به راه انداخته‌اند. این اعتراضات که از شنبه آغاز شده، قرار است هر روز با درخواست برای خروج دونالد ترامپ و معاونش از قدرت برگزار شود. گروه «فاشیسم را نپذیر» به عنوان عامل اجرایی این تظاهرات اعتراضاتی را در منهتن و ۲۵ شهر دیگر آمریکا به راه انداخت. در منهتن جمعیتی حدود هزار نفر در آن شرکت کردند. «اما کاپلان» یکی از سازمان‌دهندگان بخش نیویورک این گروه به تلویزیون محلی گفت: ما مبارزه‌ای ۶۰ روزه را برای بیرون کردن ترامپ- پنس از قدرت آغاز کرده‌ایم. ما میلیون‌ها نفر را در خیابان سازماندهی می‌کنیم، زیرا دونالد ترامپ می‌کوشد انتخابات را بدزدد و یک آمریکای فاشیست را به کرسی بنشاند. 
***
[هشدار سندرز به دموکرات‌ها]
«برنی سندرز» سناتور دموکرات ایالت ورمونت آمریکا در پیامی توئیتری درباره امکان عدم کناره‌گیری ترامپ از قدرت در صورت شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 این کشور هشدار داد. وی در پیامی در توئیتر نوشت: «ما باید هر چیزی را که می‌توانیم انجام دهیم تا از پیروزی جو بایدن در انتخابات با بیشترین حاشیه ممکن مطمئن شویم». سندرز در ادامه نوشت: «ما همچنین باید این موضوع را در نظر بگیریم در صورتی که ترامپ شکست بخورد و تبعیت از نتیجه را رد کند و هر چیزی که بتواند برای در دست گرفتن قدرت انجام دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد».

Page Generated in 0/0162 sec