printlogo


کد خبر: 223964تاریخ: 1399/6/17 00:00
در واکنش به اتهامات آلمان و فرانسه درباره مسمومیت سیاستمدار روس
روسیه: ناتو و آمریکا سال‌هاست روی سم نوویچوک کار می‌کنند

گروه بین‌الملل: چند هفته است تنش جدیدی میان روسیه و کشورهای غربی بر سر مسمومیت آلکسی ناوالنی، سیاستمدار روس آغاز شده است. ۱۲ شهریورماه دولت آلمان در گزارشی اعلام کرد نتیجه آزمایش‌های سم‌شناسی در یک آزمایشگاه نظامی این کشور از مسموم شدن آلکسی ناوالنی با عنصری از گروه سم اعصاب نوویچوک حکایت دارد. روس‌ها دیروز در واکنش به افزایش عملیات روانی کشورهای غربی علیه مسکو در این پرونده از فعالیت کشورهای غربی روی موادی که عامل مسمومیت این سیاستمدار روس شده، خبر دادند. 
در همین ارتباط، وزارت خارجه روسیه در رابطه با اظهارات نمایندگان تعدادی از کشورهای غربی درباره وضعیت آلکسی ناوالنی، وبلاگ‌نویس روس، اعلام کرد متخصصان بسیاری از کشورهای غربی و ساختارهای تخصصی ناتو چندین سال است روی مواد شیمیایی گروه نوویچوک (گاز فلج‌کننده اعصاب) کار می‌کنند. 
در بیانیه‌ای که از سوی بخش اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه روسیه منتشر شده، با اشاره خاص به بیانیه مشترک وزیران خارجه آلمان و فرانسه درباره وضعیت سلامت ناوالنی، یادآوری شده است: اظهارات خصمانه زیادی علیه روسیه پیرامون این موضوع شنیده می‌شود. در رابطه با ادعاهای قاطع و بی‌چون و چرا مبنی بر اینکه ترکیبات شیمیایی سمی فلج‌کننده اعصاب، که در غرب «نوویچوک» نامیده می‌شوند، در کشور ما (روسیه) تولید می‌شود، لازم است در نظر داشته باشیم سال‌های زیادی است متخصصان بسیاری از کشورهای غربی و ساختارهای تخصصی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال کار روی ترکیبات موجود در این گروه گسترده از مواد شیمیایی هستند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، مجوز تولید فناوری‌هایی برای استفاده نظامی از این مواد سمی رسما صادر شده است.
همان‌گونه که در ابتدای گزارش اشاره شد دولت آلمان هفته گذشته بیانیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه آزمایشگاه ویژه بوندسور، در نمونه‌های دریافت شده از بدن آلکسی ناوالنی، «شواهد بی‌چون و چرایی» از وجود یک عامل عصبی شیمیایی از گروه نوویچوک (گاز اعصاب) پیدا کرده است. در این رابطه، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرده که مسکو آماده همکاری همه‌جانبه با آلمان در رابطه با این مسأله است. به گفته وی، قبل از انتقال ناوالنی به برلین، هیچ ماده سمی در بدن وی شناسایی نشده بود. ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه نیز یادآور شده که مسکو همچنان منتظر پاسخ مقامات برلین به درخواست دادستان کل روسیه در این باره است. به گفته وی، وزارت خارجه آلمان تاکنون هیچ مدرکی درباره آنچه اتفاق افتاده، در اختیار سفیر روسیه در برلین قرار نداده است.

Page Generated in 0/0063 sec