printlogo


کد خبر: 223965تاریخ: 1399/6/17 00:00
دور دنیا

سازمان ملل: یمن با خطر قحطی مواجه است
دبیرکل سازمان ملل هشدار داد 4 کشور که یکی از آنها یمن است، با خطر قحطی و نبود امنیت غذایی در سطح گسترده مواجه هستند. این اظهارات در یادداشتی مطرح شده است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای اعضای شورای امنیت روز جمعه فرستاده بود. گوترش اعلام کرد: ساکنان جمهوری کنگو، یمن، شمال شرق نیجریه و سودان جنوبی بعد از اینکه سال‌ها از درگیری‌های مسلحانه و خشونت‌های ناشی از آن رنج کشیدند، بار دیگر با تشدید فقدان امنیت غذایی و احتمال قحطی مواجه هستند. وی گفت، کشورهای مذکور از جمله کشورهایی هستند که با بزرگ‌ترین بحران‌های غذایی در جهان مواجه هستند. دبیرکل سازمان ملل از کمبود حمایت مالی برای ارائه کمک‌ به کشورهای آسیب‌دیده گلایه کرد و گفت که باید هر چه زودتر اقداماتی برای پایان دادن به این مشکل صورت گیرد. 
***
تغییر در تیم مذاکره‌کننده طالبان با دولت افغانستان
روز گذشته «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان از تغییرات اساسی در تیم مذاکره‌کننده این گروه خبر داد. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس حکم رهبر این گروه، تیم مذاکره‌کننده طالبان 21 عضو خواهد داشت و «مولوی عبدالحکیم» رئیس تیم و «شیرمحمد عباس استانکزی» نیز معاون وی خواهد بود. وی همچنین افزود «محمد نعیم وردک» نیز به عنوان سخنگوی تازه دفتر سیاسی طالبان معرفی شد. مولوی عبدالحکیم قاضی‌القضات طالبان و از نزدیکان «ملا اختر محمد منصور»، رهبر سابق این گروه است که پس از کشته شدن ملا منصور در حمله پهپادی آمریکا و تعیین رهبر جدید نیز جایگاه خویش را حفظ کرد. مولوی عبدالحکیم از پشتون‌های درانی و از قوم اسحاق‌زی است و گفته می‌شود پس از کشته ‌شدن ملا منصور، یکی از گزینه‌ها برای رهبری طالبان بوده است. پیش از این نیز استانکزی به «آسوشیتدپرس» گفته بود که رهبر این گروه تیم مذاکره‌کننده‌ای را نهایی کرده که قدرت تصمیم‌گیری گسترده‌ای دارد و افزوده بود که 13 نفر از اعضای این تیم عضو شورای رهبری طالبان هستند. استانکزی همچنین تصریح کرد این تیم اختیار تعیین دستور کار، تصمیم‌گیری درباره راهبرد و حتی امضای توافقات با نمایندگان دولت افغانستان را دارد. 
***
باج‌خواهی جدید اسرائیل از امارات 
منابع رژیم صهیونیستی از باج‌خواهی این رژیم از امارات که اخیرا به توافق سازش و عادی‌سازی روابط دست یافته‌اند، خبر دادند. رژیم صهیونیستی به دنبال دریافت غرامت در برابر فروش جنگنده‌های اف‌35 به امارات است. روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت گزارش داد که دستگاه امنیتی اسرائیل در حال انجام مذاکره‌ درباره غرامتی است که در ازای فروش سلاح‌های پیشرفته آمریکایی از جمله جنگنده‌های اف‌35 به امارات، خواهان آن خواهد شد. ‎

Page Generated in 0/0074 sec