printlogo


کد خبر: 223995تاریخ: 1399/6/17 00:00
سفر وزیر خارجه سوییس به ایران با چه اهدافی انجام شده است
واسطه یا معامله؟

گروه سیاسی: وزیر خارجه سوییس که سفر 3‌روزه خود به تهران را از روز شنبه آغاز کرده بود روز گذشته با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، پس از خبری شدن سفر ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوییس که نخستین سفر وی به کشورمان نیز هست، گمانه‌‌‌زنی‌های زیادی پیرامون این سفر و اهداف پشت‌پرده آن مطرح می‌شد به گونه‌ای که هر چند مقامات سوییسی بهانه این سفر را در چارچوب جشن صدمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک سوییس و ایران اعلام کردند اما شواهد حکایت از اهدافی فراتر از این دارد. نام سوییس در فضای سیاسی ایران همواره به عنوان واسطه‌ای میان ایران و آمریکا شناخته می‌شود و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز که 2 کشور روابط‌شان را با یکدیگر قطع کردند، سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران فعالیت کرده است. در این میان، پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی که نقش تعیین‌کننده‌ای برای مذاکره و همکاری با آمریکا باز کرده بود نقش محوری سوییس در معادلات سیاست خارجه ایران نیز افزایش پیدا کرد. خروج دولت آمریکا از برجام در اردیبهشت سال 97 و تلاش این کشور برای بازگرداندن نظام تحریمی پیشین و افزایش آن نیز کماکان مانع از کم‌فروغ شدن حضور سوییس در فضای سیاسی ایران نشد تا جایی که کانال مالی سوییس به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان ارتباطی میان ایران و اعضای اروپایی برجام شناخته می‌شود. در همین زمینه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز روز شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره اهداف سفر کاسیس به تهران پرسیده بود، گفت: محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای ایشان، رایزنی و تبادل نظر درباره موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوییس خواهد بود. وی همچنین به 2 تراکنش از طریق کانال سوییس در بهمن سال گذشته و خرداد امسال نیز اشاره کرد که هر 2 مورد شامل انتقال اقلام دارویی با استفاده از منابع موجود مالی ایران در سوییس بوده است. 
بر این اساس، با توجه به روند کلی تحولات و فعل و انفعالات سیاسی در فضای جهانی و بویژه تلاش همه‌جانبه دولت آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل که با مخالفت اعضای شورای امنیت همراه شده بود، سفر وزیر خارجه سوییس را می‌توان به عنوان تلاشی برای واسطه‌گری مذاکرات و همچنین نگه داشتن ایران پای تعهدات برجامی‌اش دانست. پایگاه خبری دویچه وله نیز در گزارش چند روز پیش خود با اشاره به سفر کاسیس به تهران و مجوز دریافتی دولت سوییس از آمریکا برای صادرات دارو، مواد غذایی و کشاورزی و نیز تراکنش مالی با بانک مرکزی ایران، نوشته بود اهمیت نقش میانجی‌گری سوییس بین 2 کشور «بیش از هر زمان دیگری شده است». بر این مبنا، محتمل‌ترین فرضیه پیرامون سفر وزیر خارجه سوییس به ایران را می‌توان دادن ضریب مضاعف بازیگری به این کشور از طریق کانال مالی سوییس برای نگه داشتن ایران پای تعهدات برجامی‌اش در صورت آغاز فشارهای جدید از سوی آمریکا دانست. 
 
* ایران هرگز از خسارات تحریم‌های آمریکا نمی‌گذرد
 ایگنازیو کاسیس روز گذشته میهمان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بود. قالیباف در این دیدار با اشاره به اینکه ملت ایران هرگز از خساراتی که به دلیل تحریم‌های آمریکا به وجود آمده، نمی‌گذرد، گفت: به همین دلیل آمریکا نمی‌تواند مذاکره را به ما تحمیل کند. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در چارچوب اصول خود رویکرد همکاری با تمام کشورها را دارد، اظهار کرد: در کنار این همکاری با هر گونه سلطه مخالف بوده و عدم مذاکره با آمریکا نیز به دلیل نگاه سلطه‌طلبانه آنهاست و ملت ایران هرگز از خساراتی که به دلیل تحریم‌های آمریکا به وجود آمده است، نمی‌گذرد. رئیس قوه مقننه با اشاره به ترور سپهبد شهید سلیمانی از سوی نیروهای آمریکا اظهار داشت: اقدامات سپهبد سلیمانی باعث شد تروریسم به اروپا نرسد اما آمریکا او را ترور کرد. وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند هزینه این جنایت آنها، خروج‌شان از منطقه خواهد بود که بزودی تحقق می‌یابد، عادی‌سازی اجباری روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی با هدایت آمریکایی‌ها را راهی برای حل مشکلات منطقه ندانست و افزود: این اقدامات باعث افزایش بی‌ثباتی در منطقه می‌شود، این در حالی است که عملکرد سوییس همواره نشان داده در راستای صلح جهانی و مسائل بشردوستانه گام برداشته است. وزیر خارجه سوییس نیز با ابراز امیدواری از اینکه جشن 100 سالگی آغاز روابط 2 کشور به تقویت روابط میان ایران و سوییس منجر شود، به کانال مالی میان 2 کشور اشاره کرد و گفت: این کانال مالی به جریان سیال درآمدهای ایران بویژه در حوزه غذا و دارو کمک می‌کند که البته اقدام کمی است و باید گسترش یابد. 

Page Generated in 0/0072 sec