printlogo


کد خبر: 224015تاریخ: 1399/6/18 00:00
معاون بایدن بدون اشاره به نقش ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در افزایش تبعیض نژادی اعتراف کرد
تبعیض نژادی گسترده در دستگاه قضایی آمریکا

گروه بین‌الملل: انتخابات آمریکا همواره محلی برای بیان ناگفته‌های افراد و احزاب بویژه ۲ کاندیدای نهایی انتخابات علیه یکدیگر بوده است. هم سال ۲۰۱۶ و هم امسال اما این انتخابات به واسطه حضور فردی چون ترامپ محل بروز انتقادات از سیستم حاکم بر آمریکا هم شده است. 
حالا به واسطه اعتراضات ضدنژادپرستی در چند ماه گذشته آمریکا، این موضوع تبدیل به یکی از موضوعات سیاسی تاثیرگذار در روند انتخابات آمریکا شده است. ترامپ که ۴ سال پیش منتقد همین ساختار بود، حالا به واسطه تصمیم‌ها و رفتارها و اظهارنظرهایش تبدیل به متهم اصلی این ماجرا شده است و دموکرات‌ها هم او را راحت‌تر هدف می‌گیرند. عجیب اینکه هر ۲ حزب اصلی آمریکا در طول تاریخ به یک میزان در افزایش شکاف‌های نژادی و تبعیض در این کشور نقش داشته‌اند. کاملا هریس گزینه معاونت جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ضمن رد اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور و ویلیام بار وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا، به وجود تبعیض‌های ساختاری و نژادپرستانه در نظام قضایی علیه سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان این کشور اذعان کرد. به گزارش پولیتیکو، معاون بایدن در مصاحبه با سی‌ان‌ان به اظهارات اخیر وزیر دادگستری آمریکا که گفته بود در آمریکا 2 نظام و سیستم قضایی برای سفیدپوستان و سیاه‌پوستان وجود ندارد، واکنش نشان داد. هریس گفت: واقعیت امروز آمریکا آن است که ما طی نسل‌های متمادی شاهد بوده‌ایم که ۲ سیستم پیگیری عدالت در آمریکا داریم. گزینه دموکرات‌ها برای منصب معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا افزود: من فکر نمی‌کنم اغلب افراد منطقی که به واقعیت‌ها توجه می‌کنند، درباره این موضوع یعنی اختلافات نژادی و همچنین یک سیستمی که در آن نژادپرستی وجود دارد، تردید داشته باشند. 
 
* ما نژادپرست نیستیم!
ویلیام بار، دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا در مصاحبه چهارشنبه هفته پیش با سی‌ان‌ان مدعی شده بود اگرچه مواردی از رفتارهای متفاوت سیستم قضایی با افراد رنگین‌پوست وجود دارد اما سیستم قضایی آمریکا ذاتا نژادپرست نیست. 
 
* شب پربازداشت پورتلند
نیروهای امنیتی ایالات متحده در صدمین شب تظاهرات گسترده علیه نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکایی با رنگین‌پوستان در شهر پورتلند، حداقل ۵۰ معترض را بازداشت کردند. پلیس پورتلند به بهانه خشونت‌آمیز و آشوبناک بودن اعتراضات در این شهر، برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان به قوه قهریه و استفاده از گاز اشک‌آور متوسل شد. نیروهای امنیتی آمریکا مدعی هستند معترضان پورتلند، که روزنامه محلی «اورگانین» تعداد آنها را ۴۰۰ نفر تخمین زده، بمب‌های دست‌ساز و آتش‌زا به سمت مأموران پرتاب کرده‌اند. شنبه‌شب به وقت محلی همچنین اعتراضات شهر راچستر نیویورک در پی خفه‌ کردن شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس ادامه پیدا کرد. معترضان در این شهر خواستار استعفای شهردار شدند. شهر پورتلند در ایالت اورگن ۳ ماه است که همچنان یکی از کانون‌های اعتراضات و تظاهرات علیه نژادپرستی سیستماتیک و خشونت پلیس باقی مانده است. چند روز پیش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر تلویحا خواستار اعزام نیروی‌های فدرال به شهر پورتلند شد تا اعتراضات این شهر را سرکوب کند. 
 
* وضعیت آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی
تازه‌ترین نظرسنجی مشترک سی‌بی‌اس‌نیوز- یوگاو نشان می‌دهد جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری 2020 نسبت به دونالد ترامپ 10 درصد پیشتاز است. بر اساس این گزارش، بیش از 52 درصد رأی‌دهندگان آمریکایی در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که از بایدن حمایت خواهند کرد و این رقم برای ترامپ به 42 درصد رسیده است. حدود 3 درصد رأی‌دهندگان نیز گفته‌اند هنوز مردد هستند به چه کسی رأی بدهند و 3 درصد نیز اعلام کردند که ترجیح می‌دهند به فرد دیگری رأی بدهند. بیش از 49 درصد حامیان بایدن گفته‌اند که مهم‌ترین علت برای رأی دادن در ماه نوامبر به وی، مخالفت با ترامپ است. 32 درصد نیز گفته‌اند علت اصلی رأی دادن آنها به بایدن این است که به معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا علاقه دارند. این در حالی است که 73 درصد طرفداران ترامپ گفته‌اند به خاطر علاقه‌ای که به ترامپ دارند، حاضرند به او رأی بدهند و تنها 18 درصد اعلام کرده‌اند که علت اصلی رأی دادن به ترامپ، مخالفت با بایدن است. در زمینه عملکرد اقتصادی نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا نیز 44 درصد رأی‌دهندگان، بایدن و 45 درصد نیز ترامپ را انتخاب کرده‌اند. حدود نیمی از رأی‌دهندگان آمریکایی نیز گفته‌اند بایدن احتمالا عملکرد بهتری در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا می‌تواند داشته باشد و این رقم برای ترامپ تنها 38 درصد بوده است.

Page Generated in 0/0051 sec