printlogo


کد خبر: 224016تاریخ: 1399/6/18 00:00
دور دنیا

اول مهر نخستین سفر رسمی مقامات اماراتی به فلسطین اشغالی
یک مقام مطلع «اول مهر» را تاریخ نخستین سفر مقامات امارات عربی متحده به فلسطین اشغالی اعلام کرد. به نوشته روزنامه «جروزالم پست» مقامات اسرائیلی و اماراتی تاکنون در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده‌اند. این مقام آگاه که به دلیل حساسیت قضیه مایل به افشای نام خود نبود در گفت‌و‌گو با خبرگزاری انگلیسی «رویترز» گفت سفر هیات اماراتی به فلسطین اشغالی هنوز نهایی نشده و این سفر در واکنش به سفر نمایندگانی از تل‌آویو و آمریکا به ابوظبی است. این مقام آگاه افزود انتظار می‌رود امارات عربی متحده پس از اعلام تاریخ برای برگزاری مراسمی در واشنگتن، این سفر را نهایی کند. یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی نیز دوشنبه گفت انتظار می‌رود پس از عادی‌سازی روابط، تجارت سالانه ۲ طرف به 4 میلیارد دلار برسد. همچنین سفارت رژیم صهیونیستی در نیجریه روز یکشنبه از دیدار کاردار امارات عربی متحده در این کشور با یک دیپلمات صهیونیست خبر داد. «شیمون بن‌شوشان» سفیر رژیم صهیونیستی در نیجریه روز یکشنبه میزبان «خلیفه المهرازی» کاردار امارات عربی متحده در نیجریه بود. این دیدار بعد از عادی‌سازی روابط بین امارات عربی متحده و تل‌آویو میسر شد و سفارت رژیم صهیونیستی در نیجریه این ملاقات را «تاریخی» خواند.
***
ساخت ۵۰۰۰ واحد جدید صهیونیست‌نشین در کرانه باختری
بنی‌گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طرح ساخت ۵ هزار واحد جدید صهیونیست‌نشین در اراضی خصوصی فلسطینی‌ها در کرانه باختری را تایید کرد. گانتس شامگاه یکشنبه در نامه‌ای به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل از او خواست شورای ساخت‌وساز را تشکیل دهد تا این طرح در آنجا نیز تصویب و برای اجرا ابلاغ شود. بر این اساس، شورای ساخت‌وساز شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری به مدت 6 ماه است تشکیل نشده و به همین دلیل بود که گفته می‌شد فعالیت‌های شهرک‌سازی متوقف شده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که گانتس قصد دارد از شورای ساخت‌وساز بخواهد احداث ۵ هزار واحد مسکونی جدید در شهرک‌هایی از جمله «نوکدیم»، «بیت ایل»، «شیلوح» و جنوب الخلیل را تصویب کند. جروزالم‌پست به نقل از این گزارش نوشت گانتس تاریخ جلسه درخواستی از نتانیاهو را هفته آینده اعلام کرده و این بدان معناست که اگر نتانیاهو جلسه شورا را تشکیل ندهد، از نظر افکار عمومی صهیونیست‌ها مقصر عدم ساخت‌وساز در شهرک‌ها شناخته خواهد شد. صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌های یهودی‌نشینی که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند. سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند، زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت‌و‌ساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است. 
***
چاقوکشی در ایستگاه قطار پاریس
یک فرد مجهز به سلاح سرد روز یکشنبه به فردی در ایستگاه «گار دی نور» پاریس حمله کرد و سپس به سرعت از محل وقوع حادثه گریخت. روزنامه فرانسوی «پاریزین» درباره این حادثه گزارش کرد، فرد مصدوم از ناحیه گردن مورد اصابت چاقو قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد و وضعیت جسمانی وی وخیم گزارش شده است. طبق این گزارش، قربانی این حادثه یک پناهجوی افغانستانی بوده که متولد سال ۱۹۸۸ است. او در ایستگاه گار دی نور روی صندلی منتظر رسیدن قطار نشسته بود که حادثه رخ داد. آنطور که رسانه‌های فرانسوی گزارش داده‌اند، عامل مسلح قبل از آنکه به سمت فرد مورد نظر برود، در حال پرسه‌زنی در ایستگاه قطار بود و سپس به سمت این پناهجوی افغانستانی می‌رود و با چاقوی آشپزخانه به وی ضربه می‌زند و از صحنه می‌گریزد. بر اساس گزارش پاریزین، پلیس در حال تعقیب مظنون این حادثه است و هنوز هویت و انگیزه وی از این حمله نامشخص است. 
***
بازداشت 2  افسر جاسوس در کویت
یک منبع امنیتی در کویت در گفت‌وگو با روزنامه «القبس»، از بازداشت 2 جاسوس مهم و خنثی‌سازی «یک توطئه خطرناک» خبر داد. این منبع که نام و هویتش منتشر نشده است، گفت: «روز یکشنبه 2 افسر که مأموریت‌های حساسی بر دوش آنها بوده، بازداشت شدند. دادستانی تحقیقات از آنان را به اتهام خیانت به میهن و خیانت در امانت‌، آغاز کرده است». این منبع امنیتی در کویت با بیان اینکه «توطئه خطرناکی که امنیت ملی را هدف قرار داده بود» خنثی شده است، توضیح داد که این 2 افسر اسناد و فایل‌های محرمانه در ارتباط با امنیت ملی کویت را سال ۲۰۱۹ سرقت کرده بودند. به گفته این منبع، ‌«این 2 افسر با شبکه‌ای بزرگ که شامل افراد نظامی، نمایندگان مجلس و افراد صاحب ‌نفوذ می‌شود، فعالیت می‌کنند و اسناد بسیار مهمی را به خارج کویت انتقال داده‌اند و ارتباط آنان با طرف‌های خارجی رصد شده است». 
***
بازداشت ۶۳۳ نفر در اعتراضات بلاروس
 در ادامه اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس، پلیس این کشور ۶۳۳ معترض را دستگیر کرد. وزارت کشور بلاروس با اعلام این خبر گفت، این اعتراضات روز یکشنبه در سراسر این کشور برپا شده است. اعتراضات بلاروس نهم آگوست در حالی در شهر‌های مختلف از جمله مینسک، پایتخت این کشور برپا شد که معترضان مخالف نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بودند. بعد از برگزاری انتخابات، کمیسیون ملی انتخابات بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور فعلی این کشور را با بیش از ۸۰ درصد آرا پیروز اعلام کرد اما مخالفان مدعی شده‌اند که «اسوتلانا تیخانوسکایا»، رقیب اصلی او در این انتخابات پیروز شده است. تیخانوسکایا نیز به دنبال اعلام شکست خود در انتخابات، از بلاروس به کشور همسایه، لیتوانی گریخت و در آنجا ضمن اتهام‌زنی درباره بروز تقلب در انتخابات، در حال رایزنی‌ و دیدار با مقام‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی علیه لوکاشنکو است. 

Page Generated in 0/0052 sec