printlogo


کد خبر: 224034تاریخ: 1399/6/18 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد؛ حمله وزیر نفت به «پالایشگاه‌سازی»، خاطره حمله آخوندی به مسکن مهر را زنده کرد
از «مزخرف» تا «کثافت»
زنگنه: با افزایش تولید گاز، لازم نیست با احداث پالایشگاه تمام کشور را به کثافت و آلودگی بکشیم

گروه اقتصادی: دیروز بیژن زنگنه، وزیر نفت برای پوشش کم‌کاری 15 ساله خود در وزارتخانه متبوعش بویژه در زمینه ایجاد زیرساخت‌های پالایشگاهی گفت: اگر پالایشگاه می‌ساختیم کشور دچار «کثافت» می‌شد! ادبیاتی که ما را یاد وزیر سابق راه‌و‌شهرسازی دولت تدبیر و امید می‌اندازد؛ محمد آخوندی هم در برابر نقدهای کم‌کاری در حوزه مسکن و عدم تکمیل مسکن مهر آن را مزخرف خوانده بود. نکته قابل توجه اینجاست که کم‌کاری آخوندی موجب آرزو شدن خانه‌دار شدن مردم و اقدامات زنگنه باعث واردات بنزین در مقاطع مختلف شده است.
* * *
به گزارش «وطن امروز»، بیژن نامدار ‌زنگنه دیروز در مراسم بهره‌برداری از حوزه‌های گازرسانی در استان کرمانشاه با اشاره به برنامه وزارت نفت برای اجرایی کردن پروژه پویش سبز، گفت: متأسفانه برای گازرسانی به کرمانشاه غفلت‌هایی صورت گرفته اما با اقداماتی که انجام شده هم‌اکنون سرعت گازرسانی به روستاها و شهرستان‌های این استان مطلوب است. در حال حاضر میزان پیشرفت پروژه گازرسانی در این استان 76 درصد است که تا پایان سال به 90 درصد می‌رسد. وی ادامه داد: مناطقی مانند سروفیروزآباد برای گازرسانی دچار عقب‌ماندگی هستند. در منطقه پاوه نیز پیشرفت 40 الی 50 درصدی وجود دارد که البته مطلوب نیست و ما باید از سرپل ذهاب تا پاوه حوزه‌های گازرسانی را با جدیت بیشتری دنبال کنیم، زیرا این مناطق دژهای تسخیرناپذیر ایران در برابر بیگانگان هستند. وی با اشاره به انتقادات برخی افراد درباره عدم ساخت پالایشگاه در دوره وزارت نفت خود، ادامه داد: با توسعه فازهای پارس‌‌جنوبی ما میزان تولید گاز در کشور را از روزانه 280 میلیون متر مکعب به 700 میلیون متر مکعب رساندیم. این میزان تولید و گازرسانی به روستاها باعث صرفه‌جویی در مصرف فرآورده شد. با این اقدام انگار ما توانسته‌ایم 6/2 میلیون بشکه نفت را در 10 پالایشگاه 260 هزار بشکه‌ای پالایش کنیم و این اقدام خوبی بود که انجام شد، چراکه لازم نبود با احداث 10 پالایشگاه با این ظرفیت تمام کشور را به کثافت و آلودگی بکشیم. زنگنه در ادامه اظهار داشت: هم‌اکنون ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی مایع است و در این حوزه میزان صادرات ما در سال 98 نسبت به سال 92، 4 برابر شده است.
 
* از «مزخرف» آخوندی تا «کثافت»  زنگنه
اظهارات وزیر نفت درباره «به کثافت و آلودگی کشیده شدن کشور» البته بی‌شباهت به اظهارات وزیر راه‌و‌شهرسازی پیشین دولت تدبیر نیست. عباس آخوندی پس از آغاز به کار به عنوان وزیر راه‌و‌شهرسازی دولت یازدهم، هجمه سنگینی را علیه پروژه مسکن مهر و سیاست «مسکن سازی» در پیش گرفت. 
وی 14 بهمن 1393 در پاسخ به سوالی درباره طرح مسکن مهر گفت: «به نظر من طرح خیلی مزخرفی است». آخوندی در حالی بارها در تقبیح طرح مسکن مهر و به طور کلی مسکن‌سازی توسط دولت سخن گفت که نه‌‌تنها اقدام موثری برای تامین مسکن مردم نکرد، بلکه برنامه موثری برای کنترل بازار مسکن هم نداشت. تنها برنامه وی برای تامین مسکن مردم، تسهیلات مسکن بود که اقساط آن به حدی بود که با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد.
 
* مغلطه‌های وزیر همیشه طلبکار
وزیر نفت یکبار دیگر برای دفاع از عملکرد خود، دستاوردهای دولت قبل را مصادره کرده و به نام خود زد. زنگنه با این عبارت که «تولید گاز در کشور را از روزانه 280 میلیون متر مکعب به 700 میلیون متر مکعب رساندیم» تمام زحمات دولت قبل در توسعه فازهای پارس‌جنوبی برای جبران عقب‌ماندگی کشور در برداشت گاز از میدان مشترک گازی با قطر را انکار و دستیابی کشور به این مهم را به نام خود ثبت کرد. این در حالی است که دولت قبل با سرمایه‌‌گذاری‌های عظیم در میدان گازی پارس‌جنوبی، بسیاری از فازهای این میدان را با پیشرفت‌های بالای 70 درصد تحویل زنگنه داد.  
زنگنه همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود، از «رشد تولید گاز» به عنوان جایگزینی برای ساخت پالایشگاه یاد می‌کند. وزیر نفت در توجیه این سخن، آلودگی هوا را بهانه قرار می‌دهد. این در حالی است که انتقاد از زنگنه بابت خام‌فروشی و بی‌توجهی به ساخت پالایشگاه، بیشتر ناظر بر صادرات فرآورده‌های نفتی بوده نه مصرف آن در داخل کشور و تبدیل این سرمایه به آلودگی! گویی زنگنه پنداشته ساخت پالایشگاه صرفا برای تامین سوخت داخل کشور و تبدیل فرآورده‌های نفتی و گازی به آلاینده‌های زیست‌محیطی انجام می‌شود! این در حالی است که ساخت پالایشگاه با 2 هدف عمده «تضمین امنیت سوخت» و همچنین «صادرات فرآورده به جای صادرات نفت خام» مورد تاکید کارشناسان بوده است. در واقع منتقدان زنگنه با یادآوری میراث وی برای دولت نهم که همان واردات روزانه حدود 25 میلیون لیتر بنزین بود، تضمین امنیت سوخت کشور را هدفی مهم در دفاع از ساخت پالایشگاه و دوری از خام‌فروشی عنوان می‌کنند. با این حال اظهارات زنگنه در رد منطق ساخت پالایشگاه با عبارت‌هایی چون «به کثافت و آلودگی کشیده شدن کشور»، بار دیگر موضع اصلی وی در رابطه با ساخت پالایشگاه و تمایل وی به خام‌فروشی نفت را آشکار کرد. 

Page Generated in 0/0056 sec