printlogo


کد خبر: 224036تاریخ: 1399/6/18 00:00
اخبار

تعطیلی ۷۰ درصد ظرفیت صنایع پیچ و مهره در سال جهش تولید!
عضو هیأت‌مدیره تولیدکنندگان پیچ و مهره با بیان اینکه افزایش قیمت پیچ و مهره به دلیل کمبود این کالا در بازار است، افزود: اردیبهشت امسال مواد اولیه را کیلویی 9 هزار و 500 تومان می‌خریدیم اما قیمت آن اکنون بیش از 19 هزار تومان است. سیداسماعیل مرعشی گفت: قیمت نهاده‌های تولید پیچ و مهره در مقایسه با سال 98 به طور میانگین 70‌درصد افزایش یافته است. وی افزود: نیاز بازار برای پیچ و مهره حدود 40 هزار تن است و در صورت تامین مواد اولیه، مشکلی برای عرضه محصولات به بازار نداریم. مرعشی گفت: تامین نشدن مواد اولیه موجب شده است تولید‌کنندگان پیچ و مهره برای تامین نیاز داخل حتی برای بخش خودرو نیز با مشکل روبه‌رو شوند؛ اکنون فقط 30 درصد مواد اولیه کارخانجات تولید پیچ و مهره تامین می‌شود. امیری گفت: با توجه به حجم تولید مواد اولیه در داخل برای صنایع پیچ و مهره‌سازی، پذیرفتنی نیست که 70 درصد ظرفیت این صنایع غیر فعال باشد. 
***
جاماندگان بیمه بیکاری به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند
مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار، درباره جزئیات جاماندگان بیمه بیکاری گفت: در اسفندماه که سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری به صورت آنلاین طراحی شد، متقاضیان با مراجعه به سامانه می‌توانستند درخواست خود را ثبت کنند. مسعود بابایی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه هر ساله حدود 12 هزار و 500 نفر به جمعیت مقرری‌‌بگیر بیکاری اضافه می‌شود، ادامه داد: حدود 850 هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند که حدود 730 هزار نفر مشمول پرداخت مقرری بیمه بیکاری شدند.  در اسفند ماه 4 مرحله پرداخت شده است که 3 مرحله آن مربوط به افرادی بود که تاریخ بیکاری آنها فروردین‌ماه بوده است که برای‌شان پرداخت شد و از اردیبهشت تاکنون، 2 مرحله پرداخت شده است. بابایی افزود: آن دسته از جاماندگان که مدت بیکاری آنها تا خردادماه ادامه داشته با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت به احراز هویت خود اقدام کنند و بر اساس پیامک ارسالی از وزارت کار با مراجعه به سامانه prkar.mcls.gov.ir نسبت به بارگذاری مدارک خود اقدام کنند تا مقرری بیکاری‌شان برقرار شود. 
***
رفع قوانین مزاحم برای رونق تولید
عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس، گفت: برای رفع موانع تولید، باید دستگاه‌های اجرایی قوانین مزاحم را بردارند. عبدالرضا مصری اظهار داشت: در 2 مجلس گذشته و مجلس فعلی، کمیسیون ویژه رفع موانع تولید در مجلس تشکیل شد که فقط به مسائل بخش تولید می‌پردازد. کمیسیون رفع موانع تولید از موفق‌ترین کمیسیون‌های مجلس بوده و در این کمیسیون قوانین راهگشای تولید به تصویب رسید که مجلس نیز آنها را تایید کرد. عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس افزود: محور وظایف کمیسیون ویژه، رفع موانع تولید است. نخستین جلسه این کمیسیون سه‌شنبه ۱۸ شهریور(امروز) تشکیل می‌شود. مصری افزود: مشکل تولید ما اکنون قانون هوای پاک نیست، بلکه با رعایت مسائل تولیدی می‌توان جلوی تولید خودروهای آلوده‌کننده هوا را گرفت و می‌توان دستگاه‌ها را ملزم به رفع موانع کرد. وی افزود: سرمایه، نیروی انسانی، مواد اولیه، انرژی، رقبا و... عوامل موثر در تولید هستند، بنابراین در صورت همراهی نکردن هر یک از این عوامل، تولید به مشکل می‌خورد. در کسب‌و‌کار، سال ۲۰۱۹ میلادی از بین ۱۹۰ کشور‌های دنیا رتبه ۱۲۸ را به دست آوردیم که بدترین رتبه بین کشورها بود، بنابراین برای رفع موانع تولید باید دستگاه‌های اجرایی قوانین مزاحم را بردارند. عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس افزود: در مجلس گذشته (دهم) بیش از 2هزار قانون دست‌و‌پاگیر حذف شد، در حالی که دولت به دنبال تفکیک وزارت صنعت بود.
***
مأموریت کمیسیون بودجه برای تفحص از سازمان برنامه
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به درخواست تعدادی از نمایندگان برای انجام تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه گفت: هیأت‌رئیسه مجلس این تحقیق و تفحص را برای بررسی تخصصی به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارائه کرده است. احسان ارکانی اظهار داشت: طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه در 5 محور به دلیل وجود برخی ایرادات و ابهامات جدی در عملکرد این سازمان طی سال‌های اخیر تدوین و بعد از به حد نصاب رسیدن تعداد امضاهای آن برای رسیدگی به کمیسیون ارائه شده که در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی تصریح کرد: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن بررسی استماع دلایل متقاضیان تحقیق و تفحص، پاسخ‌های لازم را از سازمان برنامه و بودجه اخذ خواهد کرد و در صورت ارائه پاسخ‌های قانع‌کننده، درخواست انجام تحقیق و تفحص از دستور کار خارج می‌شود. ارکانی در پایان گفت: در صورت عدم اقناع متقاضیان انجام تحقیق و تفحص از پاسخ‌های سازمان، جلسه‌ای میان درخواست‌کنندگان تحقیق و تفحص و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌شود. 
***
صادرکنندگان 2/14 میلیارد یورو ارز را به کشور بازگرداندند
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران از تشکیل شورای سیاست‌گذاری جهت تقدیر از صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور بازگردانده‌اند، خبر داد و گفت: صادرکنندگان خوشنام 2/14 میلیارد یورو از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند. احسان قمری اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود ۲۰۵۶ صادرکننده نسبت به رفع کامل تعهدات ارزی خود در سال‌های ۹۷ و ۹۸ اقدام کرده‌اند که از این تعداد ۶۲۱ صادرکننده غیرتولیدی (۳۰ درصد) و مابقی یعنی ۱۴۳۵ صادرکننده از جمله واحدهای تولیدی هستند. وی میزان صادرات این دسته از صادرکنندگان را 2/14 میلیارد یورو اعلام کرد که از این میزان، 5/7 میلیارد یورو مربوط به سال ۹۷ و 7/6 میلیارد یورو مربوط به سال ۱۳۹۸ است. 

Page Generated in 0/0068 sec