printlogo


کد خبر: 224060تاریخ: 1399/6/19 00:00
دور دنیا

بازداشت ۵۰ فلسطینی توسط اشغالگران
شبکه «الجزیره»، دیروز به نقل از خبرنگار خود در فلسطین از دستگیری بیش از 50 فلسطینی خبر داد.  طبق گزارش خبرنگار الجزیره، نیروهای رژیم صهیونیستی بیش از 50 فلسطینی از جمله ۲ نماینده و چند عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را دستگیر کرده‌اند. خبرگزاری «صفا» نیز در این باره گزارش داد نظامیان صهیونیست با یورش به برخی مناطق استان «الخلیل» (جنوب کرانه باختری) بیش از ۳۰ تن از جمله چند اسیر آزادشده، برخی نمایندگان مجلس قانون‌گذاری و چند عضو ارشد حماس را دستگیر کردند. در همین ارتباط، شامگاه دوشنبه منابع خبری از درگیری میان جوانان فلسطینی و شهرک‌نشینان صهیونیست در شرق رام‌الله خبر دادند. رسانه‌های صهیونیستی در این باره گزارش دادند در این درگیری دست‌کم ۳ شهرک‌نشین مجروح شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است. 
***
کرونا در رزمناو هواپیمابر انگلیسی
وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد رزمناو هواپیمابر «اچ‌ام اس ملکه الیزابت» سفر دریایی خود را از پایگاه نیروی دریایی «پورتسموث»، پس از مثبت شدن تست کرونای ۷ نفر از خدمه کشتی به تعویق انداخت. بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، به دنبال مثبت اعلام شدن تست کرونای ۷ نفر از خدمه کشتی رزمناو ملکه الیزابت، حدود یکصد نفر دیگر از کارکنان کشتی به دلیل تماس با افراد آلوده به «کووید-۱۹»، درون این رزمناو قرنطینه شده‌اند. بر اساس این گزارش، خدمه‌ آلوده به ویروس کرونا از کشتی خارج شده و همچنان در مکان دیگری در قرنطینه قرار داده شده‌اند. آنطور که وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده است در صورتی که تست تمام خدمه کشتی منفی باشد، این رزمناو انگلیسی، سفر دریایی خود را به مدت ۲ هفته از فردا آغاز خواهد کرد. این رزمناو 3 میلیارد پوندی قرار بود برای تمرینات آموزشی، اسکله تاریخی پورتسموث را ترک کند اما در لحظه آخر، عزیمت این کشتی به حالت تعلیق درآمد. این دومین بار است که این رزمناو مجبور می‌شود به دلیل مثبت شدن تست کرونای خدمه خود، سفر دریایی‌اش را به تعویق بیندازد. پیش از این در ماه آوریل به دلیل مثبت شدن تست کرونای ۲ نفر از خدمه کشتی، سفر دریایی این رزمناو معلق شد. رزمناو هواپیمابر ملکه الیزابت، بزرگ‌ترین کشتی‌ای است که برای نیروی دریایی بریتانیا ساخته شده و قادر به حمل ۴۰ هواپیما است. 
***
شکست مجدد پدافند هوایی سعودی در مقابل پهپادهای یمن
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس»، دیروز گزارش داد «ترکی المالکی» سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف سعودی در بیانیه‌ای از رهگیری و انهدام یک پهپاد ارتش یمن در جنوب عربستان سعودی خبر داده است. در این بیانیه در حالی به انهدام و رهگیری یک پهپاد یمنی اشاره شده است که یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، دوشنبه اعلام کرد بامداد، تعدادی از پهپادهای صماد ۳ فرودگاه بین‌المللی «ابها»ی عربستان سعودی را هدف قرار دادند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین تصریح کرده بود حمله مستمر پهپادها به فرودگاه بین‌المللی ابها باعث تعطیلی چند ساعته آن شده است. شامگاه یکشنبه نیز شبکه العربیه به نقل از «ترکی المالکی»، سخنگوی این ائتلاف ضمن خبر دادن از حمله هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، اعلام کرده بود تنها یک پهپاد رهگیری و منهدم شده است. 
***
ناامیدی صهیونیست‌ها از آینده
در کنار تظاهرات هفتگی در فلسطین اشغالی در اعتراض به نحوه عملکرد کابینه تل‌آویو در مقابله با شیوع ویروس کرونا و همچنین پرونده‌های فساد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نظرسنجی‌ها هم نارضایتی اکثر صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد. نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی که نتایج آن شامگاه دوشنبه منتشر شد، نشان داد ۶۵ درصد اسرائیلی‌ها از بی‌کفایتی نتانیاهو در مقابله با بحران همه‌گیری ویروس کرونا و رکود اقتصادی متعاقب آن ناراضی هستند. در مقابل اما فقط ۳۲‌درصد صهیونیست‌ها (چیزی حدود یک‌سوم جمعیت کل) نتانیاهو را نخست‌وزیر مناسب برای اداره کابینه می‌دانند که اکثرا از هواداران حزب لیکود یا متحدان آن هستند. به علاوه، تحقیق افکارسنجی دیگری نیز می‌گوید صهیونیست‌ها به میزان بیشتری نسبت به گذشته، درباره آینده خود بدبین هستند و حتی اعلام توافق عادی‌سازی روابط با امارات عربی متحده هم نتوانسته آنها را به آینده این رژیم امیدوار کند. به نوشته روزنامه «اورشلیم پست»، نظرسنجی موسوم به «شاخص صدای اسرائیلی» که دیروز برای ماه آگوست ۲۰۲۰ منتشر شده، نشان می‌دهد ۵۳ درصد صهیونیست‌ها یعنی بیش از نیمی از آنها چشم‌انداز مساعدی را مقابل خود ترسیم نکرده و امیدی به آینده ندارند. 
***
کشف ۵۰ موشک داعش در عراق
نیروهای عملیات مشترک عراق متشکل از حشدالشعبی و پلیس فدرال، دیروز در عملیاتی ۳ مخفیگاه تروریست‌های داعش به علاوه مقادیر زیادی موشک و خمپاره را کشف و ضبط کردند. در این عملیات که در جنوب استان کرکوک انجام شد، ۵۰ فروند موشک و ۳۰۰ قبضه خمپاره در انواع مختلف کشف و مخفیگاه‌ها نیز منهدم شد. همچنین نیروهای اطلاعاتی عراق توانستند مسؤول کاشت مین و بمب‌گذاری داعش را در استان کرکوک دستگیر کنند. همزمان با این عملیات در استان کرکوک، نیروهای حشدالشعبی و پلیس استان دیالی نیز عملیات وسیعی را در این استان آغاز کردند. در این عملیات که با پشتیبانی نیروی هوایی همراه بود، چندین تیپ حشدالشعبی مناطق شمال شرق استان دیالی و همچنین جنوب منطقه خانقین را پاکسازی کردند. روز دوشنبه نیز در عملیاتی که در منطقه «قولای» در مجاورت مرز غربی ایران رخ داد، یکی از فرماندهان تیپ ۲۸ حشدالشعبی به نام «حسین رزاق المیاحی» با شلیک تک تیراندازان داعش به شهادت رسید.

Page Generated in 0/0139 sec