printlogo


کد خبر: 224073تاریخ: 1399/6/19 00:00
افشای زوایای جدیدی از سقوط هواپیمای تهران - یاسوج
ادعای عجیب از گفت‌وگوهای برج مراقبت و خلبان!

پس از گذشت 2 سال و نیم از سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، اخیرا در پی شکایت بازماندگان این سانحه، زوایای جدیدی از علت سقوط این هواپیما نمایان شد که البته این اخبار تایید نشده است، چرا که پرونده در جریان بوده و هنوز حکمی علیه کسی صادر نشده است. به گزارش «وطن امروز»، طبق اخبار منتشر‌شده، مکالمات‌ عجیب و محاوره‌ای برج فرودگاه یاسوج با خلبان ATR لحظاتی پیش از وقوع سانحه و اخراج خانم «ماریون چودت»، مدیر دفتر ایمنی کارخانه ATR پس از طرح یخ‌زدگی هواپیما در علت وقوع سانحه و همچنین استناد مدیر دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به مشاهده هواپیما در ارتفاع 17هزارپایی(!) از سوی یک چوپان از مواردی بود که در دادگاه سانحه یاسوج مطرح شد. 
کارشناسان رسمی دادگستری در این دادگاه بر سهم 70‌ درصدی یخ‌زدگی در سانحه سقوط تأکید داشتند؛ موردی که البته محل اختلاف بین کارشناسان و متهمان بود. 
در این زمینه، هیأت ‌کارشناسان تأکید دارند نخستین فردی که موضوع یخ‌زدگی و فقدان AD را در این سانحه مطرح کرد، خانم «ماریون چودت» مدیر دفتر ایمنی کارخانه ATR بود که بعد از سانحه به‌عنوان مسؤول تیم بررسی شرکت ATR به ایران سفر کرد اما او پس از بازگشت از ایران به شکل عجیبی نه‌تنها از تیم بررسی سانحه حذف شد بلکه از کارخانه ATR نیز اخراج شد. 
از دیگر نکات عجیب آخرین جلسه دادگاه، افشاگری شرکت آسمان علیه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی بود. در ابتدای جلسه دادگاه، مکالمات دقایق پایانی سانحه در قالب کلیپ تصویری توسط یکی از متهمان شرکت آسمان در دادگاه پخش شد؛ در این کلیپ صوتی و ‌تصویری مشخص می‌شود که برج فرودگاه یاسوج با خلبان مشغول احوال‌پرسی و مکالماتی عجیب ‌است. این مکالمات به‌قدری عجیب بود که به نظر می‌رسید فرد گفت‌وگوکننده در برج مراقبت فرودگاه یاسوج، مکالمات برج را با مکالمات تلفن‌ همراه اشتباه گرفته است‌! چنین مکالماتی موجب کاهش‌ دقت خلبان بویژه در آن شرایط می‌شده است؛ لحظاتی بعد از این مکالمات، هواپیما دچار سانحه و سقوط شد. 
نکته عجیب دیگر آنکه حسن رضایی‌فر، مدیرکل وقت سوانح سازمان هواپیمایی کشوری برای اثبات ادعای خود مبنی بر خروج هواپیما از شرایط یخ‌زدگی، به چوپانی استناد کرد که گفته بود خروج هواپیما از ابرها به سمت پایین را دیده است؛ ادعایی که با اعتراض شدید اولیای دم و خانواده‌های جان‌باختگان سانحه همراه شد. در همین جلسه دادگاه پس از صحبت‌های رضایی‌فر، یکی از حضار اعلام کرد که چوپان فقط صدا را شنیده و این حرف مدیرکل بررسی سوانح، دروغ است و نمی‌توان به سایر اظهارات او نیز اعتماد کرد. 
در این باره علی‌رضا منظری، نماینده اسبق جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: جعبه سیاه بازخوانی شده است و طبق مقررات ایکائو کمیسیون بررسی سانحه نظر خود را اعلام کرده است اما چون بازماندگان حوادث سقوط هواپیمای یاسوج شکایت کرده‌اند، این موضوع دوباره در دستگاه قضا مورد بررسی و موشکافی قرار گرفته است تا پس از بررسی‌های قضایی، مقصران بروز احتمالی این سانحه مشخص شوند. وی با بیان اینکه شاکیان این پرونده هنوز توجیه نشده‌اند که چه عاملی باعث سقوط هواپیما شده است و فرد یا افراد خاطی مقصر چه کسانی بوده‌اند، افزود: اختلاف نظر در بین عوامل بروز این واقعه همچنان پابرجاست، برخی یخ‌زدگی هواپیما را علت سقوط آن می‌دانند، عده‌ای دیگر مقصر را خلبان معرفی می‌کنند و برخی ناکارآمدی عوامل برج مراقبت را عامل حادثه می‌دانند. تاکنون 50 درصد پروند بررسی شده است و هیچ چیز معلوم نیست و کسی محکوم نشده است، چرا که رایی نهایی صادر نشده است. وی تعداد متهمان بروز این حادثه را کمتر از 10 نفر عنوان کرد و افزود: بازماندگان این حادثه از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و هواپیمایی آسمان شکایت کرده‌اند. 
معاون پیشین طرح و برنامه سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: البته بر اساس مقررات ایکائو و بررسی‌های انجام شده، خلبان هواپیما مقصر این سانحه شناخته شده است اما اکنون چون پرونده در دستگاه قضا است با دقت مورد بازبینی و کار کارشناسی قرار می‌گیرد. این در حالی است که هنوز در دادگاه کسی مقصر شناخته نشده و حکمی برای فردی از سوی دستگاه قضا در این پرونده صادر نشده است.

Page Generated in 0/0048 sec