printlogo


کد خبر: 224076تاریخ: 1399/6/19 00:00
برخی گزارش‌ها از بروز علائم موج جدید بیماری «کووید-۱۹» در کشور خبر می‌دهد
دور دور کرونایی!

پیک جدید شیوع کرونا در حالی در کشور آغاز شده است که جامعه پزشکی نگران روزهای سخت کادر درمان در فصول پاییز و زمستان است، چرا که شیوع این ویروس همراه با ویروس آنفلوآنزا می‌تواند چالش‌آفرین و تهدید‌کننده سلامت جامعه شود. 
به گزارش «وطن امروز»، شمار جان‌باختگان کرونایی از ماه گذشته به زیر 200 نفر در هر شبانه‌روز رسید؛ آمار امیدوارکننده‌ای که قبل از تعطیلات تا مرز 100 نفر هم کاهش یافت. علاوه بر کاهش آمار مرگ‌ومیر در آن روزها تعداد بستری‌شدگان و مبتلایان نیز با شیب ملایم روند نزولی داشت اما اکنون تعداد مبتلایان به این بیماری کشنده با گردشی رو به عقب و به صورتی تدریجی در حال افزایش است. 
اکثر کارشناسان حوزه بهداشت علت رشد آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری کرونا در روزهای اخیر را حاصل بی‌توجهی خیلی‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گیری اجتماعی در ۲ هفته گذشته می‌دانند، چرا که با وجود تاکید مسؤولان و جامعه پزشکی بر نرفتن مردم به سفر اما خیلی‌ها بار سفر بستند و به شهرها و استان‌های دیگر رفتند. 
رشد آمار مبتلایان به ویروس کرونا و افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری در حالی است که طبق اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا، پیک جدید بیماری کشنده «کووید-19» دوباره در کشور به شکلی خفیف شروع شده است. دبیر ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی البرز در این باره اعلام کرد: طی ۲ روز گذشته تعداد بیماران کرونایی استان افزایش داشته است. علیرضا سلیمانی افزود: متاسفانه طی ۲ روز گذشته شاهد افزایش آمار پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان بودیم که نتیجه بی‌توجهی مردم به هشدارهای ستاد کرونا مبنی بر خودداری از سفرهای غیرضروری است. وی گفت: با توجه به خستگی پرسنل بهداشت و درمان امیدواریم شرایط از وضعیت کنونی بدتر نشود تا در کیفیت خدمات‌رسانی به بیماران با مشکل مواجه نشویم. این مقام مسؤول با بیان اینکه به نظر می‌رسد شیوع کرونا در استان‌های البرز و تهران شکل سینوسی داشته باشد، معتقد است: کم و زیاد شدن تعداد بیماران رابطه مستقیمی با رفتار مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد و با آغاز فصل پاییز شاهد شیوع بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا نیز خواهیم بود که تشخیص آن از کرونا کار ساده‌ای نیست. سلیمانی به ایسنا گفت: با توجه به اینکه تشخیص کرونا از آنفلوآنزا کار ساده‌ای نیست، شناسایی بیماران کرونایی، جداسازی آنها از سایر بیماران و مدیریت درمان آنها دغدغه‌ای جدی در فصل پاییز است. 
 
* لزوم آمادگی بیشتر جهان در برابر همه‌گیری بعدی 
سخنان عضو ستاد مقابله با کرونای استان البرز در حالی بیان می‌شود که دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ضمن دعوت کشورها به سرمایه‌گذاری در زمینه بهداشت عمومی اظهار داشت: جهان باید آمادگی بیشتری در برابر همه‌گیری بعدی داشته باشد. بنا به این گزارش، از زمان شناسایی نخستین مورد کروناویروس جدید در چین در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی، بیش از 19/27 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا شده و ۸۸۸ هزار و ۳۲۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.  بنا بر گزارش رویترز، تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه این آخرین همه‌گیری نخواهد بود، در یک نشست خبری در ژنو اعلام کرد: تاریخ به ما می‌آموزد که شیوع و همه‌گیری بیماری‌ها یک واقعیت زندگی است اما وقتی همه‌گیری بعدی فرا می‌رسد، جهان باید آماده باشد، آماده‌تر از آنچه این بار بود. 
 
* ایجاد موج‌های سوم و چهارم کرونا در پاییز محتمل است
همچنین در این باره فوق‌تخصص عفونی اطفال گفت: تا پایان پاندمی کرونا یک میلیون کودک ایرانی در خطر هستند و بدترین حالت بروز موج‌های سوم و چهارم کرونا در پاییز است که باید آمادگی کامل داشته باشیم. عبدالله کریمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: باید برای پاییز و زمستان و برخورد علمی و اجرایی مناسب آماده باشیم و سناریوهای مختلف مدیریتی را در نظر بگیریم و خود را برای بدترین وضعیت ممکن آماده کنیم. بدترین وضعیت حالتی است که موج سوم را به خاطر اجتماعات اخیر و مسافرت‌های غیرضروری داشته باشیم و بعد از بازگشایی مدارس و ظهور آنفلوآنزا موج چهارمی هم از راه برسد که در آن کودکان هم به خاطر حضور آنفلوآنزا و کرونا در کنار هم میزان درگیری بیشتری را داشته باشند. وی افزود: در ایران حدود ۳۰ درصد جامعه زیر ۱۹ سال سن دارند و حدود ۵ تا ۱۰ درصد افراد درگیر جامعه با بیماری «کووید-19» را این گروه سنی تشکیل می‌دهند که ۹۵ درصد بدون علامت یا با علائم خفیف، حدود ۴ درصد درگیر با نوع شدید بیماری و کمتر از یک درصد دچار نوع بحرانی هستند. یعنی در کل کشور حدود ۲۵ میلیون نفر زیر ۱۹ سال داریم که ۵ درصد کل افراد درگیر جامعه از بین این ۲۵ میلیون هستند. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر فرض کنیم تا پایان پاندمی ۸۰ درصد کل جامعه آلوده شوند می‌شود حدس زد از ابتدا تا پایان پاندمی یک میلیون کودک آلوده خواهیم داشت و ۵۰ هزار نفر از اینها دچار بیماری شدید خواهند بود و ۱۰ هزار نفر آنها دچار وضعیت بحرانی خواهند شد. 
کریمی گفت: میزان مثبت شدن تست real time pcr در کودکان ۲ تا ۱۰ سال، حتی در تماس با فرد مثبت، نسبت به بقیه کم است، بنابراین قدرت انتقال بیماری به دیگران در این گروه سنی اگر بدون علامت باشند، نسبت به بزرگسالان کمتر است. اما به هر حال در زنجیره انتقال قرار می‌گیرند و آنهایی که علائم شدید و بحرانی دارند بیشتر از کسانی که بدون علامت هستند یا علامت متوسط دارند می‌توانند بیماری را منتقل کنند. 
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: یکی از چالش‌های پیش روی ما در ماه‌های آتی شیوع ویروس آنفلوآنزا خواهد بود که یک قرن قبل نزدیک به ۴۰ میلیون نفر را در دنیا کشت و در ۲ پاندمی در قرن بیستم، یک تا ۴ میلیون نفر در هر پاندمی در آسیا کشته شدند. سال ۲۰۰۹ نیز بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر به واسطه این بیماری کشته شدند. میزان مرگ‌و‌میر در پاندمی یک قرن قبل ۲۰ تا ۴۰ درصد بوده ولی این میزان در نوع فصلی کمتر از یک در هزار است. در «کووید-19» این میزان ۳ تا ۴ درصد است. حالا سوال این است که آیا آنفلوآنزا با کرونا همراهی خواهد داشت یا نه؟
وی گفت: مساله بعدی این است که میزان شیوع کرونا در بچه‌های زیر ۵ سال کمتر است اما آنفلوآنزا در بچه‌های زیر ۵ سال میزان بالاتری دارد و میزان کشندگی آن هم بیشتر است. اگر آنفلوآنزا در گردش باشد و عفونت همزمان ایجاد کند، برای این تعداد جمعیت چگونه واکسن آماده کنیم؟ چند دوز واکسن در بخش‌های دولتی و خصوصی آماده عرضه به مردم داریم؟ اگر کمبود داریم این کمبود را چگونه مدیریت کنیم تا واکسن به دست افراد پرخطر شامل کودکان زیر ۵ سال، زنان باردار، کادر پزشکی و افراد دارای بیماری مزمن و ضعف ایمنی برسد.
 
* ۲۳۰۲ مبتلا و ۱۳۲ فوتی جدید
آمار جان‌باختگان و مبتلایان به ویروس کرونا دیروز افزایش یافت، افزایشی که به عقیده کارشناسان بهداشتی نتیجه سفرهای 2 هفته قبل است. به گزارش «وطن امروز»، مطابق اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا، پیک جدید شیوع این بیماری مرگبار در کشور به صورت خفیف آغاز شده است. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز در این باره از شناسایی ۲۳۰۲ مورد جدید کرونا در کشور طی 24 ساعت خبر داد و گفت: متاسفانه ۱۳۲ تن نیز جان باختند. سیما‌سادات ‌لاری اظهار داشت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۳۰۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۲۲۶ نفر از آنها بستری شدند. 
وی در ادامه افزود: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۳۹۱ هزار و ۱۱۲ نفر رسید. ‌لاری دیروز همچنین گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۲ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۵۴۲ نفر رسید. وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۳۳۷ هزار و ۴۱۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته ‌لاری، ۳۷۱۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی افزود: تاکنون 3 میلیون و ۴۳۱ هزار و ۶۴۶ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

Page Generated in 0/0075 sec