printlogo


کد خبر: 224081تاریخ: 1399/6/19 00:00
اخبار

4/2 میلیارد دلار طرح سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شد
وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارش داد سال 98 بالغ بر 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده است. جزئیات این گزارش نشان می‌دهد در 4 ماه نخست سال جاری نیز میزان سرمایه‌گذاری مصوب در کشور به 4/2 میلیارد دلار رسیده است. این گزارش نشان می‌دهد در بازه زمانی شهریورماه 98 تا 15 مردادماه 99 به میزان 28/63 میلیون یورو تسهیلات از بانک توسعه اسلامی جذب شده است. از دیگر اقدامات در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی این است که زمان صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی از 45 روز به 22 روز کاری کاهش یافت.
***
همکاری مجلس و بانک مرکزی برای تسهیل تسویه بدهی تولیدکنندگان
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، از ارسال نامه مشترک کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی به آیت‌الله ‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لزوم تمدید استفاده از ظرفیت قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران بانکی برای تولید‌کنندگان حقیقی و حقوقی خبر داد و گفت: قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی که مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان واقع شده بود، 27 آذرماه سال 98 با اصلاحاتی به تصویب مجمع رسید. محمدرضا پور‌ابراهیمی داورانی با اشاره به اینکه این مصوبه کمک شایانی در حق واحدهای تولیدی بوده است، تصریح کرد: برخی واحدها هم متاسفانه نتوانسته‌اند از مزایای این قانون به دلیل شرایط خاص کرونا استفاده کنند، بنابراین اکنون ما طی این نامه به رئیس مجمع تشخیص مصلحت پیشنهاد داده‌ایم که مهلت مراجعه تولیدکنندگانی که تا پایان سال 98 بدهی سررسید نشده به بانک‌ها و موسسات اعتباری دارند را تا پایان سال جاری تمدید کنند. 
***
ارسال پیامک به 5/1 میلیون نفر از مالکان مساکن خالی
وزیر راه‌و‌شهرسازی در حاشیه نشست دیروز کمیسیون عمران مجلس درباره آخرین اقدامات برای راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان و اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه، گفت: خوشبختانه در یک ماه اخیر اقدامات مثبتی در حوزه تکمیل اطلاعات سامانه مذکور صورت گرفته و قطعا این سامانه کمک شایانی به سازمان امور مالیاتی برای اجرای قوانین مالیاتی از جمله قانون مالیات بر خانه‌های خالی خواهد کرد. محمد اسلامی اظهار داشت: هدف اصلی وزارت راه‌و‌شهرسازی از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، مقابله با سوداگری در عرصه مسکن و تبدیل مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی است تا بازار به سمت ثبات و آرامش حرکت کند. وی گفت: سامانه املاک و اسکان با تلاش گسترده وزارت راه و شهرسازی بهمن‌ماه سال گذشته رونمایی شد و تمام دستگاه‌ها اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کردند و پس از آن با راستی‌آزمایی صورت گرفته، به مالکان دارای خانه‌های خالی پیامک ارسال شد. وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: در شرایط کنونی برای حدود یک و نیم میلیون نفر از مالکان مساکن خالی پیامک ارسال شده و تعداد زیادی از مردم با مراجعه به سامانه املاک و اسکان نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کرده‌اند. اسلامی افزود: امیدواریم مردم هر چه سریع‌تر نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه املاک اقدام کنند تا بتوانیم مرحله راستی‌آزمایی را به صورت کامل اجرایی و عملیاتی کنیم و پس از آن سازمان امور مالیاتی بر اساس مفاد قانون بتواند از مشمولان نهایی مالیات اخذ کند. 
***
یک درصد دارایی صندوق توسعه برای تثبیت بازار سرمایه
سخنگوی دولت روز گذشته با اشاره به مطرح شدن تحولات اخیر بورس در جلسه ستاد اقتصادی دولت، گفت: از سال ۹۴ یک مجوز قانونی وجود داشت که صندوق توسعه ملی یک درصد دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سپرده‌گذاری کند. علی ربیعی اظهار داشت: تاکنون این موضوع ابهام داشت و اجرا نشده است؛ اخیرا ابهام آن رفع شده و اینجا اعلام می‌کنم از اول هفته آینده این سپرده‌گذاری صورت خواهد گرفت. وی افزود: کارشناسان معتقدند که این اقدام موجب پایداری بورس خواهد شد. امروز در ستاد اقتصادی دولت بحث و تصمیماتی اتخاذ شد که پشتوانه‌های خوب خواهد داشت. سخنگوی دولت همچنین درباره تصمیمات دیگر جلسه دیروز ستاد اقتصادی گفت: بخشی از گلایه‌ها نسبت به حضور حقوقی‌ها بود که حقوقی‌ها متناسب با ضوابط شورای عالی بورس ملزم هستند حداکثر همکاری را انجام دهند و تصمیمات قاطعی در این زمینه اتخاذ شد. ربیعی افزود: شورای عالی بورس همه این تدابیر را در نظر گرفته و همین پنجشنبه جلسه فوق‌العاده‌ای در نظر گرفته شده است که بتوانند ۲ موضوعی که گفته شد و برخی از مسائل دیگر را بررسی کنند. 
***
پذیره‌نویسی پالایش یکم تمدید شد
پذیره‌نویسی پالایش یکم که سهام دولت در 4 پالایشگاه کشور از جمله پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندر عباس (شبندر) است به مدت یک هفته تمدید شد. حسن علایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پذیره‌نویسی پالایش یکم به مدت یک هفته رسما تمدید شد و متقاضیان می‌توانند تا تاریخ (۲۶ شهریور) نسبت به خرید این سهام اقدام کنند. گفتنی است پذیره‌نویسی این صندوق ETF از ۶ شهریور آغاز شده بود و قرار بود تا ۱۹ شهریور ادامه داشته باشد که این زمان به مدت یک هفته تمدید شد.

Page Generated in 0/0075 sec