printlogo


کد خبر: 224087تاریخ: 1399/6/19 00:00
رهبر انقلاب با صدور بیانیه‌ای مهم ضمن محکوم کردن اقدام موهن نشریه فرانسوی علیه ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) تأکید کردند مسلمانان جهان نسبت به نقشه شوم آمریکا و رژیم صهیونیستی برای منطقه غرب آسیا غافل نشوند
پیام هوشیاری
«وطن امروز» در گفت‌وگو با کارشناسان و اساتید دانشگاه محتوای پیام رهبر انقلاب را بررسی کرد؛ ماتریس توطئه

گروه سیاسی: پیام روز گذشته رهبر حکیم انقلاب در واکنش به اهانت مجله فرانسوی شارلی ابدو به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) را می‌توان به مثابه یک هشدار جدی پیرامون تلاش دولت‌های اروپایی با نیت عادی‌سازی توهین به مقدسات دینی دانست. در عین حال ایشان در بخش دیگری از پیام‌شان با اشاره به نقشه‌هایی که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه پیگیری می‌کنند، نسبت به منحرف شدن اذهان عمومی مسلمانان در سایه چنین اقدامات تحریک‌کننده‌ای هشدار دادند. 
با این اوصاف، پیگیری پروژه اسلام‌ستیزی را می‌توان رویه‌ای دائمی در فضای سیاسی و رسانه‌ای غرب دانست؛ پروژه‌ای که از سویی در آن تلاش می‌شود با وارونه‌نمایی حقایق و منحصر کردن تصویر اسلام به جنایات گروه‌های تکفیری و تروریستی که همواره مورد حمایت دولت‌های غربی نیز بوده‌اند، چهره اصلی اسلام و زیست مسلمانان را مخدوش کنند و از سوی دیگر تلاش شده با اقدامات توهین‌آمیز و انتشار آثار موهن نسبت به مقدسات مسلمانان، رو به عادی‌سازی توهین‌های مذهبی آورند. 
مشهورترین اقدام توهین‌آمیز به اسلام را می‌توان انتشار کتاب «آیات شیطانی» توسط سلمان رشدی در سال 1367 دانست؛ کتابی که البته با واکنش گسترده مسلمانان نیز همراه شد و امام خمینی(ره) با انتشار فتوایی حکم به کشتن نویسنده آن دادند. اقدام بعدی در زمینه توهین به مقدسات مسلمانان قریب به 17 سال پس از انتشار کتاب آیات شیطانی و در دانمارک رخ داد؛ جایی که یکی از نشریات این کشور با انتشار کاریکاتوری موهن نسبت به پیامبر اسلام(ص) باعث خشم جهانی مسلمانان شد. درج کاریکاتور توهین‌آمیز در نشریه دانمارکی را می‌توان آغاز فصل جدیدی از رویکردهای اسلام‌ستیزانه دانست. سال 1389 همزمان با نهمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر عده‌ای از افراط‌گرایان آمریکا اقدام به سوزاندن قرآن کریم کردند و خشم بسیاری از مسلمانان را برانگیختند. 
مدتی پس از این اقدام کوردلانه نیز اکران یک فیلم داستانی موهن پیرامون شخصیت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) در هلند با واکنش مسلمانان جهان روبه‌رو شد. در این میان ماجرای مجله شارلی ابدو در سال 1394 با درج یک کاریکاتور موهن از پیامبر اعظم(ص) آغاز شد و نهایتا دود آتش این نفرت‌پراکنی به چشمان عواملش نیز رفت و دفتر این مجله در پاریس در اعتراض به این اقدام مورد حمله قرار گرفت و ۱۷ نفر که ۱۲ نفر آنها کارکنان این نشریه فرانسوی بودند- از جمله کاریکاتوریست این مجله که توهین کرده بود- هلاک شدند. یکی از تاسف‌آورترین اتفاقاتی که در حاشیه این اقدام رخ داد، حمایت یکی از جراید اصلاح‌طلب ایرانی از موج همدردی با نشریه هتاک شارلی ابدو به بهانه حمله‌ای بود که به دفتر این مجله صورت گرفته بود؛ مساله‌ای که بار دیگر نشان از بی‌اعتنایی جریان غرب‌گرا نسبت به مقدسات مردم ایران در جریان تقابل تمدنی و تاریخی با غرب داشت. 
با این همه در هفته‌های اخیر باز هم شاهد موج جدید اقدامات توهین‌آمیز به مقدسات مسلمانان بودیم؛ اقدامی که بخشی از آن با به آتش کشیدن قرآن کریم در شهر مالمو سوئد آغاز و نهایتا با اقدام نشریه هتاک شارلی ابدو فرانسه در بازنشر کاریکاتورهای توهین‌آمیزش تکمیل شد. 
اقدامات توهین‌آمیز نسبت به مقدسات مسلمانان در تمام دهه‌های اخیر در سایه حاشیه امنی که دولت‌های اروپایی برای توهین‌کنندگان به وجود آورده‌اند، انجام شده است. دولت‌های غربی در شرایطی با سوءاستفاده از کلیدواژه آزادی بیان و آزادی عقاید باعث ترویج موج توهین به مقدسات مسلمانان شده‌اند که در سال‌های اخیر قوانین محدود‌کننده زیادی برای مسلمانان ساکن کشورهای خود وضع کرده‌اند و در قالب این استاندارد دوگانه هر فعالیتی که باعث ترویج اندیشه‌های اسلامی و فراگیری نمادهای دینی شده را با اشکال متفاوتی سرکوب کرده‌اند. در این فضا پس از اقدام نشریه هتاک شارلی ابدو در بازنشر کاریکاتور توهین‌آمیز بار دیگر رو به حمایت از این موج هتاکی آوردند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه در مراسمی که به منظور گرامیداشت تاریخ دموکراسی فرانسه برگزار شده بود در واکنش به مطالبه برخورد با این نشریه هتاک، گفت: نمی‌توان بخشی از فرانسه را انتخاب کرد. وقتی فرانسه را انتخاب می‌کنید، جمهوری فرانسه اجازه ماجراجویی‌های تبعیض‌آمیز را نخواهد داد. وی افزود: آزادی در فرانسه، شامل آزادی اعتقاد داشتن یا نداشتن هم می‌شود اما این را نمی‌توان از آزادی‌ای که حق کفرگویی را هم شامل می‌شود جدا کرد. 
اظهارات مکرون و حمایت تمام‌قد از گسترش موج هتاکی به مقدسات اسلامی در شرایطی است که دولت فرانسه در سال‌های گذشته با بهانه‌های متعددی اجازه هیچگونه فعالیتی در زمینه نقد هولوکاست و بررسی میزان صحت ادعاهای مطرح شده پیرامون آن را نداده است. بر این اساس، رویه دولت‌های اروپایی در حمایت از موج هتاکی‌ها علیه مقدسات اسلامی را می‌توان یک استراتژی ثابت و هدفمند با نیت تضعیف جریانات اسلامگرا و کاهش سرعت رواج اسلام در این کشورها دانست که از هیچ منطق و استانداردی غیر از این پیروی نمی‌کند. 
***
[اهانت به بهانه آزادی بیان، غلط و عوام‌فریبانه است]
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله را محکوم کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن بیانیه رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمه‌تعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریه‌ فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم صلی‌الله علیه و‌آله، بار دیگر عناد و کینه‌ شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملا مردود و غلط و عوام‌فریبانه است. سیاست‌های عمیقا ضداسلامی صهیونیست‌ها و دولت‌های استکباری عامل اینگونه حرکت‌های دشمنانه است که هر چند یک بار بروز می‌یابد. این حرکت در این برهه زمانی نیز می‌تواند به انگیزه‌ منصرف کردن ذهن ملت‌ها و دولت‌های غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملت‌های مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه‌ حساس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند. 
والله غالب علی امره
سیدعلی خامنه‌ای
18/6/99
***

هتاکی شارلی ابدو؛ تحریف اذهان از معامله قرن

حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری*: اگر در پیام رهبر حکیم انقلاب در محکومیت اهانت نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» به پیامبر گرامی اسلام، تعمق کنیم، متوجه می‌شویم ایشان بخوبی توانسته‌اند پشت پرده‌های این اهانت را تبیین کنند. ما باید دقت کنیم در شرایطی زندگی می‌کنیم که آمریکایی‌ها به دنبال تحقق معامله قرن در غرب آسیا هستند؛ هدفی که برای تحقق آن نیاز به مقدماتی دارند که یکی از مقدمات آن حساسیت‌زدایی نسبت به تعلق خاطر به پیامبر اسلام است. این سیاست رژیم صهیونیستی است تا غیرت دینی مسلمانان را از بین ببرد و از این طریق بتواند اهداف خود را در سرزمین‌های اشغالی محقق کند، بدون اینکه توده‌های مسلمان به آن واکنش نشان دهند. وقتی حساسیت نسبت به پیامبر عظیم‌الشان اسلام در بین توده‌های مسلمان از بین برود، دیگر تکلیف حساسیت نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی مشخص خواهد بود. در واقع رهبر معظم انقلاب در پیام خود قصد داشتند این خط را روشن و برجسته کنند؛ اینکه بازیگردان اصلی در مساله اهانت به پیامبر اسلام، رژیم صهیونیستی است که در پشت پرده سعی دارد با ابزارهای رسانه‌ای برای رسیدن به اهداف خود زمینه‌سازی کند. این را توجه داشته باشید که نشریه شارلی ابدو 5 سال قبل و 13 سال قبل نیز در کنار همدستان دانمارکی و آلمانی خود، به پیامبر اهانت کرده بود اما اهانت اخیر، با توجه به شرایط حساس کنونی جهان اسلام، یک پیام خاص دیگر و یک هدف دیگری برای کمک به صهیونیست‌ها داشت. هفته‌‌نامه هتاک «شارلی ابدو»، یک هفته‌نامه چپ‌گرا است که تاکنون 8 بار تعطیل شده و دوباره فعالیت خود را از سر گرفته است. این نشریه نه‌تنها به ساحت پیامبر گرامی اسلام، بلکه به کاتولیک‌ها و یهودی‌های فرانسه نیز اهانت کرده است. 
شرایط زمانی اهانت اخیر این نشریه به پیامبر، پشت پرده‌های سیاسی آن را شفاف می‌کند. شما دقت کنید همین چند وقت قبل، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به لبنان سفر و طوری وانمود می‌کند که آمده است تا مشکلات این کشور را حل کند. در حالی که در خود فرانسه نزدیک به 2 سال است جلیقه زردها در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند و اعتراض خود را به سیاست‌های مکرون و دولت فرانسه ابراز می‌کنند. 
وقتی امانوئل مکرون با این پرسش مواجه می‌شود که چرا اجازه می‌دهد یک نشریه فرانسوی به پیامبر اسلام توهین کند، سخن از آزادی بیان به میان می‌آورد و اینکه فرانسه نمی‌تواند مانع حق آزادی بیان شهروندان و رسانه‌هایش شود. سوال اینجاست: اگر واقعا آزادی بیان برای فرانسه و آقای مکرون یک خط قرمز است نباید شکسته شود، به چه دلیل این حق را از هر رسانه و دانشمند و محقق و مورخی گرفته‌اند که درباره هولوکاست اظهار نظر کند؟ فرانسه در بحث هولوکاست چندین شخصیت علمی را روانه زندان کرد که مرحوم پروفسور روژه گارودی یکی از آنهاست، بسیاری از آنها را ممنوع‌القلم کردند، جریمه‌های چند هزار یورویی برای آنها بریدند، در حالی که این افراد ژورنالیست هم نبودند، بلکه محقق تاریخی بودند. کجای این رفتار با آزادی بیان سازگار است؟ این مشی همیشگی سیاستمداران غربی است که از شعار آزادی بیان برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند و هرجا که همین شعار به ضرر آنهاست به بدترین شکل ممکن در برابر آن می‌ایستند و این حق را نقض می‌کنند. نگاهی به رفتار فرانسه در این مساله نشان می‌دهد ادعای آقای مکرون در عدم برخورد با نشریه شارلی ابدو به بهانه آزادی بیان، یک دروغ واهی است. 
گذشته از اینکه دست‌کم یک و نیم میلیارد مسلمان درکشورهای مختلف جهان زندگی می‌کنند، در خود کشور فرانسه 7 میلیون مسلمان حضور دارند، این اقدام نشریه شارلی ابدو جریحه‌دار کردن احساسات این جمعیت کثیر بود، چگونه اجازه دادن به جریحه‌دار کردن احساسات چنین جمعیتی با اصول آزادی بیان سازگار است؟
رهبر بزرگوار انقلاب دقیقا در پیام‌شان، استراتژی اصلی و پشت پرده این اهانت را شفاف‌سازی کردند؛ اینکه باید هوشیار بود که رژیم صهیونیستی برای رسیدن به اهداف خود تنها از ابزارهای سیاسی و نظامی استفاده نمی‌کند، بلکه تلاش دارد با ابزارهای رسانه‌ای، فرهنگ، ذهنیت و رفتارهای مردم مسلمان را نیز هدف قرار دهد. صهیونیست‌ها وقتی بتوانند حساسیت‌های دینی را کمرنگ و اذهان را از خیانت بزرگ معامله قرن منحرف کنند، در واقع پازل برنامه‌های خود برای مقابله با جهان اسلام را تکمیل می‌کنند.
این را بدانید که هیچ رهبر دینی در هیچ فرقه‌ای، حتی یهودیان غیرصهیونیست، و سایر ادیان ابراهیمی، و حتی ادیان غیرابراهیمی مانند بودائیان، هیچ کدام راضی به اهانت به ساحت پیامبر عظیم‌الشان اسلام که نماد انسانیت است، نیستند.
ما در مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روز گذشته یک ارتباط ویدئو‌کنفرانسی با رهبران ارتدکس کشور یونان داشتیم، آنها هم اقدام نشریه شارلی ابدو را محکوم کردند، چون توهین به پیامبر اسلام، تنها توهین به مسلمانان نیست، پیامبر اسلام یکی از انبیای الهی است و توهین به ایشان توهین به همه ادیان الهی است. این اقدام توسط همه متدینین به ادیان الهی تقبیح می‌شود. متاسفانه باید بگوییم در 17 کشور اروپایی گاهی این حرکت منفی اهانت به پیامبر اسلام کم و بیش جریان دارد که هیچ موضع‌گیری درخوری درباره این موضوع صورت نگرفته است. اتفاقا یکی از محورهای پیام رهبر معظم انقلاب نیز همین موضوع است، رهبری در پیام خود تاکید داشتند این اقدام حتما باید محکوم شود و مواظب باشید حساسیت‌های دینی کمرنگ نشود.
*رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

Page Generated in 0/0066 sec