printlogo


کد خبر: 224090تاریخ: 1399/6/19 00:00
پشت‌‌پرده دلخوری و ناراحتی گل‌محمدی از مدیریت پرسپولیس
قیام علیه وعده

هواداران پرسپولیس همانند همتایان آبی خود نگرانند و ریشه مشترک این نگرانی، مدیریت متزلزل و وعده‌گوی 2 باشگاه است. استقلال به وسیله مدیریت عجیب احمد سعادتمند و حمایت عجیب‌تر وزارت ورزش از این مدیر، حالا سرمربی ندارد و چند بازیکن موثرش هم که قراردادشان به اتمام رسیده، در تمرینات حاضر نمی‌شوند. این در حالی است که آبی‌ها باید 5 روز دیگر در آسیا به میدان بروند. در آن سو اما بزرگ‌ترین دغدغه قرمزها وعده‌های اکثرا توخالی مدیریت این تیم است که صدای نفر اول کادر فنی را در آورده است. پرسپولیس با خرید علی شجاعی و آرمان رمضانی
روز گذشته عملا 7 بازیکن لیگ برتری‌اش را خرید اما با این حال سرمربی این تیم از وضعیت مالی و مدیریتی تیم بشدت ناراضی است و اعتقاد دارد با این وضعیت نمی‌شود قهرمانی را تکرار کرد. گل‌محمدی در تمرین روز یکشنبه صریحا عنوان کرد نامه فسخ قراردادش را به دفتر باشگاه می‌برد و بعد از لیگ قهرمانان آسیا از این تیم جدا می‌شود. حمله تند یحیی به مدیران باشگاه پرسپولیس و تهدید به استعفا در این مقطع فصل، با وجود اینکه برای اولین‌بار از سوی این سرمربی نبود اما باعث نگرانی هواداران پرسپولیس شد. گل‌محمدی که پس از شکست در داربی نیز از خواب خرگوشی مدیران پرسپولیس گفته بود، این بار با حالتی عصبانی، «دروغ» را تنها حرف مدیران باشگاه در چند روز گذشته خواند و تأکید کرد با این وضعیت تیمش در لیگ قهرمانان آسیا شرایط خوبی نخواهد داشت و پس از این مسابقات نیز از پرسپولیس جدا می‌شود. گل‌محمدی می‌داند بازیکنی که از فصل قبل پولش را نگرفته و این فصل هنوز در حال شنیدن وعده از سوی کادر مدیریتی تیم است، نمی‌تواند با همه توان در آسیا حاضر شود و در اینجا آنچه به حراج می‌رود، آبروی او پس از چند شکست سنگین است، آن هم مقابل تیم‌های تا بن دندان مسلح عربی. 
 
* اعتصاب بازیکنان؛ دلیل اصلی عصبانیت یحیی
یکشنبه گذشته یحیی گل‌‌محمدی برآشفت و در حاشیه تمرین پرسپولیس با عصبانیت گفت: «نامه قطع همکاری خود را به باشگاه پرسپولیس خواهم داد و بعد از لیگ قهرمانان آسیا از جمع قرمزپوشان جدا خواهم شد. بازیکن جدید پرسپولیس از جیب خود پول رضایتنامه‌اش را داده است و بازیکنان نگران هستند. قرار بود به آنها پرداختی صورت گیرد اما این اتفاق رخ نداد. اگر نمی‌خواهند تیمداری کنند اعلام کنند. در پرسپولیس افراد تصمیم‌گیرنده باید پاسخگو باشند. متأسفانه با این وضعیت اوضاع ما خراب‌تر از گذشته خواهد بود. کسی که مدیریت باشگاه پرسپولیس را قبول می‌کند، باید تعهدات گذشته را حل کند. اگر من مدیرعامل می‌شوم از همه مشکلات باخبر هستم و باید در جهت رفع مشکلات تلاش کنم. در این مدت فقط دروغ شنیدیم و تیم خیلی اذیت می‌شود». تهدید به استعفای یحیی گل‌محمدی اما بیشتر مربوط به اتفاقات حاشیه‌ای تمرین روز یکشنبه بود. ظهر یکشنبه گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بازیکنان پرسپولیس در اعتراض به مشکلات مالی در تست کرونا توسط باشگاه شرکت نخواهند کرد. این موضوع در تمرین شکلی جدید به خود گرفت و بازیکنان پرسپولیس به سیدجلال حسینی و امید عالیشاه، کاپیتان‌های اول و دوم تیم اعلام کردند حاضر به تمرین نیستند. سیدجلال و عالیشاه نیز به‌عنوان کاپیتان‌های تیم مراتب را به دست‌اندرکاران باشگاه اطلاع دادند، البته شاگردان یحیی گل‌محمدی به ورزشگاه شهید کاظمی رفتند و در رختکن زمین تمرین چنین تصمیمی گرفتند. بلافاصله پس از این موضوع افشین پیروانی و کریم باقری مدیر و مربی تیم به رختکن رفته و از بازیکنان درخواست صبوری بیشتری کردند. این 2 پیشکسوت پرسپولیس از بازیکنان خواستند دست از اعتصاب برداشته و تمرین کنند اما جوابی غیرمنتظره شنیدند: «تمرین نمی‌کنیم!» با این وجود سرمربی پرسپولیس خودش دست به کار شد، به رختکن تیم رفت و از شاگردانش خواست تمرین کنند تا با شیوه خودش مدیران تیم را به‌ خود بیاورد و پول بازیکنان واریز شود. بازیکنان پرسپولیس که روی افشین پیروانی و کریم باقری را زمین انداخته بودند، این بار پس از صحبت‌های یحیی گل‌محمدی و وساطت سرمربی تیم، اعتصاب خود را شکسته و حاضر به تمرین شدند اما سرمربی تیم که می‌دانست اگر بخواهد تنها به وعده‌ها بسنده کند ممکن است تیمش به مشکل بخورد، به جمع خبرنگاران آمد و آن حرف‌ها را زد. او از گفتن جزئیات و بیان اعتصاب بازیکنانش خودداری کرد اما وقتی به کلیدواژه دروغ اشاره کرد، نشان داد گوشش از شنیدن وعده‌ها پر است. 
 
* نقش مدیریت در حواشی اخیر
عملی نشدن وعده‌های مدیران باشگاه پرسپولیس به سرمربی این تیم باعث شده قهرمان لیگ برتر در آستانه یک بحران بزرگ قرار بگیرد. پرسپولیس این روزها شرایط سختی را از نظر مالی سپری می‌کند. قرارداد عجیب و پرابهام با کارگزار، کاری کرد این باشگاه بیش از ٩ ماه را از دست بدهد و نتواند درآمدی کسب کند. همین امر کافی بود تا در انتهای فصل، سرخ‌ها درگیر یک بحران مالی بزرگ شوند و به اجبار کاری کنند تا کارگزار پول‌هایی پرداخت کند. منابع مالی تامین شده هم خیلی زود صرف ‌طلب بازیکنان شد تا حالا با ضعف منابع مالی، باشگاه نه تنها در پرداخت مطالبات خارجی خود ناتوان باشد، بلکه حتی نتواند پیش‌‌قسط لازم را به بازیکنان جدید بپردازد. به این مشکلات باید جدایی برخی بازیکنان نظیر علیپور، ترابی و بیرانوند را هم اضافه کرد. ضعف مدیریتی مساله مشهود پرسپولیس است، چون تیمی که 4 دوره پیاپی در لیگ برتر قهرمان شده و به نوعی قدرت اول فوتبال ایران محسوب می‌شود، آنقدر پتانسیل برای درآمدزایی دارد که با مشکلات مالی مواجه نباشد. وقتی در یک قرارداد عجیب، همه «پرسپولیس» به یک شرکت واگذار می‌شود و منتظر می‌مانند آنها پولی پرداخت کنند، نتیجه‌اش می‌شود اینکه پرسپولیس‌ پولی برای تسویه ‌طلب بازیکنان، پرداخت به تازه‌واردها و تسویه بدهی‌های خارجی نداشته باشد. در این میان مدیران باشگاه هم فقط وعده‌های غیرعملی به بازیکنان و کادر فنی می‌دهند و سعی دارند در مصاحبه‌های تلویزیونی، با صحبت‌های عوام‌فریبانه، دل هوادار را به دست آورند. برای اثبات این موضوع کافی است فقط سری به صفحه شخصی معاون اقتصادی باشگاه در فضای مجازی بزنید و اظهاراتش را در مصاحبه‌های گوناگون بخوانید. او که در بحران مالی وظیفه‌اش تامین منابع مالی است، این روزها فقط به اطلاع‌رسانی درباره وضعیت ماندن یا رفتن بازیکنان می‌پردازد و گویی وظیفه اصلی‌اش را فراموش کرده است. این فقط بخشی از آشفته‌بازار پرسپولیس‌ است. در سایر بخش‌های مدیریتی هم تقریبا اوضاع همین است. به جای چاره‌اندیشی برای حل مشکلات، افراد به دنبال این هستند نام‌شان از کنار جام‌ قهرمانی فاصله نگیرد. یحیی گل‌محمدی مربی بی‌تجربه‌ای نیست. او بخوبی می‌داند موفقیت و بالا نگه داشتن تیم قهرمان دقیقا چه فاکتورهایی نیاز دارد. او بر مبنای همین مسائل است که حالا تصمیم به جدایی گرفته است. شاید در این میان مربی‌ای چون برانکو با شرایط سخت‌تر نظیر محرومیت از نقل ‌و انتقالات ساخت و تیم را به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند اما باید بپذیریم مربی کروات در روزهای سخت خود، از مدیریت وقت یعنی گرشاسبی دروغ نمی‌شنید. حالا گل‌محمدی فقط وعده و دروغ می‌شنود و به همین خاطر عطای پرسپولیس‌ را به لقایش بخشیده است؛ تصمیمی که بزودی جدی بودن یا صرفا در حد تهدید بودنش مشخص خواهد شد. 
***
[صدای قدیمی ها هم در آمد]
سرپرست باشگاه پرسپولیس در روزهای نقل و انتقالاتی نه تنها با بازیکنان مد نظر یحیی گل‌محمدی مذاکره کرده و 7 نفر را به لیست این تیم اضافه کرده است، بلکه با بازیکنان قدیمی نیز جلسات متعدد داشته است. رسول‌پناه که در ابتدا می‌خواست از آنها تخفیف بابت عدم دریافت پاداش‌های‌شان بگیرد، وقتی با مخالفت جدی بازیکنان روبه‌رو شد، از موضع خود کوتاه آمد. قدیمی‌های پرسپولیس که نگران عدم دریافت پول خود هستند، وقتی دیدند بازیکنان تازه‌وارد با قراردادهای میلیاردی به جمع شاگردان گل‌محمدی اضافه شدند، سراغ سرپرست رفتند تا پول خود را دریافت کنند؛ ‌طلب ۲۰ درصدی از باقیمانده قراردادهای فصل جاری که رسول‌پناه قول داد تا لیگ قهرمانان آن‌ را پرداخت خواهد کرد. نکته جالب توجه در رفت‌و‌آمد بازیکنان قدیمی پرسپولیس حساسیت آنها روی مبلغ قرارداد تازه واردهاست. بازیکنان قدیمی‌تر پرسپولیس به هیچ‌وجه دوست ندارند یک بازیکن جدید مبلغی نزدیک به ۶ میلیارد تومان دریافت کند؛ شایعه‌ای که اتمسفر تیم را تحت تاثیر قرار داده بود اما رسول‌پناه به آنها تاکید کرد مبلغ قرارداد نفرات جدید به مراتب کمتر از این رقم‌هاست. گفته می‌شود در این مدت قراردادهایی بین ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تا ۵ میلیارد تومان با سعید آقایی، حامد لک، عیسی آل‌کثیر، احسان پهلوان و میلاد سرلک به امضا رسیده است. 

Page Generated in 0/0072 sec