printlogo


کد خبر: 224153تاریخ: 1399/6/20 00:00
سرزنش سلبریتی‌ها
سخنگوی قوه‌قضائیه در واکنش به موج‌سواری سلبریتی‌ها درباره حکم قصاص نوید افکاری: مقتول هم خانواده داغداری دارد

گروه سیاسی: «برخی قسم خورده‌اند بدون آنکه تخصصی داشته باشند در تمام موضوعات کشور اظهارنظر کنند. آنها نه قاتل را می‌شناسند و نه مقتول را، نه پرونده را خوانده‌اند و نه از اصل جریان اطلاع دارند». این واکنشی بود که سخنگوی قوه‌قضائیه نسبت به فعالیت سلبریتی‌ها در مواجهه با حکم قصاص نوید افکاری از خود نشان داد. در طول هفته گذشته بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده و سلبریتی‌ها در فضای مجازی سعی کردند با تشکیک در حکم نوید افکاری و بازی با احساسات عمومی جامعه، مانع اجرایی شدن حکم این قاتل شوند. 
به گزارش «وطن امروز»، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه صبح روز گذشته در گفت‌وگو با رادیو تهران در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت حکم پدر رومینا اشرفی گفت: حکم صادر شده قابل تجدیدنظر و فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است و بعد از قطعیت رسیدگی دیوان عالی کشور مشخص خواهد شد. وی درباره آخرین وضعیت برگزاری دادگاه وحید خزائی نیز گفت: تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه با قاضی است و معمولا دادگاه پرونده‌های منافی عفت و اخلاق عمومی به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود. 
اما حکم نوید افکاری که در هفته‌های گذشته با موج‌سواری گسترده شبکه‌های ضدانقلاب در شبکه‌های فارسی‌زبان تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی همراه شده بود، موضوع بخش بعدی توضیحات سخنگوی قوه‌قضائیه در این گفت‌وگو بود. اسماعیلی در این زمینه با اشاره به اینکه حکم صادر شده برای افکاری «قصاص» است و نه «اعدام»، گفت: گرچه ماهیت و نتیجه قصاص و اعدام یکی است اما از منظر قانون میان این ۲ تفاوت وجود دارد، زیرا یک فرد را به قتل رسانده است. سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: آدم بی‌گناهی توسط افکاری کشته شده است و اگر افراد به دنبال اقدامی انسانی هستند، چرا کسی نمی‌گوید فردی که به قتل رسیده بی‌گناه بوده و مقابل خانه‌اش به قتل رسیده است. مقتول که هیچ خطایی از سوی وی سر نزده یک پرسنل ساده اداره آب شیراز بوده است اما این افراد هیچ کدام به این نکته که این فرد نیز خانواده دارد و خانواده او نیز داغدارند اشاره نمی‌کنند. اسماعیلی ادامه داد: حکم قصاص صادر شده و حق اولیای دم است و خود فرد صحنه را بازسازی کرده و دادگاه او علنی بوده و وکیل داشته است و خودش اقرار کرده و اکنون بر مبنای جنبه حق‌الناس، دادگاه حکم قصاص داده است، البته این حکم قابل فرجام‌خواهی بوده و در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی مجدد قرار گرفته است و قضات دیوان حکم را بررسی کردند. 
سخنگوی قوه‌قضائیه با اشاره به اینکه دشمن در هفته‌های اخیر تلاش زیادی برای فضاسازی در چنین فضایی کرده است، گفت: ما به ناچار مستندی از اقرار خود افکاری و بازسازی صحنه قتل توسط او را منتشر کردیم که در آن خودش توضیح داد چگونه مقتول را به قتل رسانده است. وی با بیان اینکه ما برای دشمن در این زمینه شأنی قائل نیستیم، گفت: به احترام شهروندان خودمان تاکنون بخشی از مستندات پرونده را منتشر کرده‌ایم و مستندات دیگری هم در اختیارمان است. 
مواجهه برخی سلبریتی‌ها با مساله حکم قصاص نوید افکاری و فضای ایجادشده در این مورد، موضوع بخش دیگری از گفت‌وگوی سخنگوی قوه‌قضائیه بود. اسماعیلی با بیان اینکه برخی چهره‌های مشهور بدون آنکه هیچ اطلاعی از اصل امر داشته باشند به موضوعات اینچنینی ورود می‌کنند، گفت: گویا برخی قسم خورده‌اند بدون آنکه تخصصی داشته باشند در تمام موضوعات کشور اظهارنظر کنند. آنها نه قاتل را می‌شناسند و نه مقتول را، نه پرونده را خوانده‌اند و نه از اصل جریان اطلاع دارند. اسماعیلی با ابراز تاسف از فراگیری این رویه گفت: امیدوارم با توضیحاتی که در این مورد داده شد، آنان نیز در رفتار خود تجدیدنظر کنند و بی‌جهت باعث آزرده شدن خانواده مقتول و افکار عمومی جامعه نشوند. 

Page Generated in 0/0168 sec