printlogo


کد خبر: 224157تاریخ: 1399/6/20 00:00
باز شدن پای جادو به انتخابات آمریکا
کری: پوتین ترامپ را طلسم کرده است!

گروه ‌بین‌الملل: ۵۴ روز  مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اعتماد رأی‌دهندگان آمریکایی و جریان‌های سیاسی این کشور به سلامت انتخابات بیشترین میزان کاهش را نسبت به دوره‌های قبل انتخابات داشته است. در شرایطی که هر دو جناح دموکرات و جمهوری‌خواه از احتمال بروز تقلب از سوی طرف مقابل صحبت می‌کنند، تحولات جاری آمریکا نشان می‌دهد در روزهای پس از انتخابات اتفاقاتی رخ خواهد داد که در تاریخ انتخابات این کشور بی‌سابقه خواهد بود. در حالی که بایدن و دموکرات‌ها با استفاده از ۲ موضوع روسیه و  شیوع روزافزون کرونا به تشدید نگرانی‌های جامعه برای حفظ سلامتی و لزوم برگزاری انتخابات پستی دامن می‌زنند، ترامپ و حامیانش با تاکید بر اینکه انتخابات پستی منجر به تقلب خواهد شد و اینکه صراحتا خواهان ارائه نتایج در فردای رای‌گیری هستند، از هم اکنون با لشکرکشی خیابانی به تمرین مقابله با تظاهرات پس از انتخابات مبادرت کرده‌اند، چرا که دموکرات‌ها پیش از این هشدار داده‌اند احتمالا در روز اول شمارش آرا ترامپ به عنوان پیروز انتخابات معرفی شود و این به معنای تقلب است. نکته قابل توجه اینکه در اردوگاه دموکرات‌ها از هم‌اکنون زمزمه باخت در انتخابات و تکرار تجربه کمپین 2016 هیلاری کلینتون مطرح شده است.
 
* پوتین، ترامپ را طلسم کرده است
به گزارش «وطن امروز»،  «جان‌کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا مدعی شده «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را ترسانده است. کری در پاسخ به سوال مجری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» درباره رویکرد ترامپ به مساله روسیه در مسائلی مانند «الکسی ناوالنی» منتقد سیاست‌های روسیه و تنش‌ها میان نیروهای آمریکا و روسیه در سوریه گفت: «ما رئیس‌جمهوری داریم که بنا به هر دلیلی کاملا توسط پوتین هراسانده شده، مورد ارعاب قرار گرفته و تحت طلسم او قرار گرفته است». وزیر خارجه اسبق آمریکا همچنین با اشاره به گزارش‌های ادعایی که می‌گویند نیروهای روسیه از طالبان خواسته‌اند به نیروهای آمریکایی در افغانستان حمله کنند، گفت: «با توجه به این واقعیت‌ها ما رئیس‌جمهوری داریم که از نظامیان ما محافظت نمی‌کند، منافع ایالات متحده را حفظ نمی‌کند و مفاد قانون اساسی را رعایت نمی‌کند».
 
* سابقه انتقاد دموکرات‌ها از ترامپ در موضوع روسیه
انتقاد جان کری از ترامپ درباره ارتباطش با روسیه تنها موضع دموکرات‌ها در این باره نیست و پیش از این هم قانون‌گذاران و کارشناسان آمریکایی دموکرات بارها از ترامپ به دلیل مواضعش در موضوع روسیه انتقاد کرده‌اند. اخیرا «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ هم ترامپ را متهم کرده بود رئیس‌جمهور آمریکا ارائه گزارش درباره مسائل امنیتی انتخابات را به کنگره متوقف کرد تا اطلاعات مربوط به تلاش‌های ادعا شده روسیه برای کمک به او در انتخابات نوامبر را مخفی کند. نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنین اوایل تابستان ترامپ را به توله‌سگی تشبیه کرده ‌بود که توسط رئیس‌جمهور روسیه به این سو و آن سو کشیده می‌شود. بایدن که به ‌صورت ویدیوئی با هواداران خود گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به اینکه دونالد ترامپ در عرصه سیاست خارجی از جمله در رابطه با روسیه شکست‌های آشکاری داشته است، اظهار داشت: «او [ترامپ] مانند یک توله‌سگ تحت کنترل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است. پوتین او را مانند توله‌سگی در یکی از آن قفس‌های کوچک به این طرف و آن طرف می‌برد». 
دونالد ترامپ از ابتدای دوران ریاست‌جمهوری خود بارها از سوی دموکرات‌ها به ارتباط نزدیک با روسیه و تأثیر پذیرفتن از ولادیمیر پوتین متهم شده است. اوج این انتقادها سال ۲۰۱۸ و بعد از دیدار دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین در شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند مطرح شد. در کنفرانس خبری بعد از آن جلسه بسیاری از خبرنگاران از ترامپ درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ سوال پرسیده و از او خواستند در حضور پوتین او را بابت این موضوع شماتت کند. ترامپ در پاسخ‌ هر گونه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را رد کرد و گفت پوتین در جلسه خصوصی با او دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است. او همچنین تصریح کرد دلیلی وجود ندارد روسیه این کار را «انجام داده باشد». بلافاصله بعد از این نشست خبری، سیلی از حملات، از سیاستمداران هم‌حزبی ترامپ تا دموکرات‌ها و رسانه‌ها و کارشناسان روانه ترامپ شد و او به تضعیف نهادهای اطلاعاتی آمریکا در حضور رهبر یک کشور متخاصم متهم شد. 
برخی مخالفان ترامپ ادعا می‌کنند دولت روسیه برای پیروزی او در انتخابات سال 2016 آمریکا مداخله کرده است؛ ادعایی که با وجود تحقیقات گسترده نهادهای مربوط در آمریکا به رهبری «رابرت مولر» بازرس ویژه این پرونده هرگز به اثبات نرسید. روسیه بارها اتهامات مداخله در سیستم سیاسی آمریکا را رد کرده و تاکید دارد چنین اقداماتی مغایر با اصول سیاست خارجه مسکو است.
 
* نگرانی‌ها از تأثیر اعتراضات بر انتخابات
در فاصله کمتر از 2 ماه مانده تا انتخابات آمریکا، ایالت «اورگن» به میدان اصلی ناآرامی‌ها و درگیری‌های خشونت‌آمیز میان گروه‌های راست‌گرا و چپ‌گرا تبدیل شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد در شهر پورتلند گروهی از طرفداران ترامپ با تظاهرات‌کنندگان گروه‌های مخالف تبعیض نژادی علیه سیاه‌پوستان درگیر شده و با اسپری فلفل به آنها حمله کرده‌اند. در فیلمی که کاربران فضای مجازی منتشر کرده‌اند یک مرد سفیدپوست یکی از تظاهرات‌کنندگان گروه «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» را روی زمین خوابانده است. یک زن به فرد سیاه‌پوست نزدیک شده و به چشم او اسپری می‌پاشد. شهر «سیلم» هم دومین شهر ایالت اورگن است که صحنه درگیری بین مخالفان و موافقان تظاهرات ضدنژادپرستی است. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، کارشناسان با مشاهده این خشونت‌ها هشدار داده‌اند ابهام‌های مربوط به برگزاری انتخابات پستی ممکن است به ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی منجر شود. در همین حال کارشناسان درباره احتمال تشدید ناآرامی‌های اجتماعی در این کشور در کوران رقابت‌های انتخاباتی میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات هشدار داده‌اند. در این میان برخی ایالت‌های چرخشی (ایالت‌هایی که نتیجه رأی در آنها گاه به نفع جمهوری‌خواهان و گاه به نفع دموکرات‌هاست) مانند میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین شمارش آرا را تا روز بعد از برگزاری انتخابات ممنوع کرده‌اند. «ریک هیسین» کارشناس مسائل انتخابات و استاد حقوق در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «اگر نتیجه انتخابات به این ایالت‌ها بکشد و همه منتظر نتیجه باشند، نگرانم ناآرامی‌های اجتماعی بروز کند. این مساله بویژه اگر ترامپ در روز انتخابات جلو باشد، صدق می‌کند». 
 
* حمایت پلیس از نژادپرستان
درگیری‌های مستقیم بین طرفداران جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم» است با حامیان ترامپ در ایالت اورگن در حالی ادامه دارد که پلیس این ایالت حمایت آشکاری از افراطیون و نژادپرستان سفیدپوست دارد. در همین ارتباط خبرگزاری رویترز اعلام کرد بیش از ۱۰۰ هوادار ترامپ شامل اعضای یک گروه نژادپرست، به صورت کاروان خودرویی و در حالی که نشانه‌ها و پلاکاردهای ستاد مبارزاتی ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری و پرچم‌های ایالات‌متحده را در دست داشتند و برخی نیز مسلح بودند، در برابر ساختمان کنگره ایالتی که در فاصله ۷۲ کیلومتری پورتلند قرار دارد، با حدود ۲۰ تظاهرات کننده مدافع سیاه‌پوستان درگیر شدند. سپس اعضای ۲ گروه اقدام به پاشیدن اسپری فلفل به سوی یکدیگر کرده و دست‌کم یکی از حامیان ترامپ با چوب بیسبال به یک تظاهرات کننده گروه مقابل حمله کرد و یک حامی دیگر ترامپ نیز محتویات کپسول آتش‌نشانی را به سوی گروه مقابل پاشید. این در حالی بود که بیش از ۲۰ مامور پلیس حاضر در صحنه این درگیری از حامیان ترامپ که به سوی تظاهرات‌کنندگان حمله کرده بودند، حفاظت می‌کردند. ماموران سپس ۲ فردی را که به سوی تظاهرات‌کنندگان مقابل حمله کرده بودند، بازداشت اما پس از مدتی آزاد کردند. 
 
* استعفای کادر فرماندهی پلیس شهر راچستر
در پی اعتراضات گسترده به قتل یک شهروند سیاه‌پوست توسط مأموران پلیس شهر راچستر آمریکا، کادر فرماندهی پلیس این شهر استعفای خود را اعلام کردند. فرمانده و چند مقام ارشد اداره پلیس شهر راچستر در ایالت نیویورک آمریکا در پی شدت گرفتن اعتراضات به قتل یک شهروند سیاه‌پوست استعفا کردند. «لاولی وارن» شهردار راچستر در خلال جلسه شورای شهر اعلام کرد «تمام اعضای کادر فرماندهی» پلیس این شهر کناره‌گیری کرده‌اند. استعفای مقامات ارشد پلیس راچستر پس از آن اتفاق افتاد که دادستان ایالت نیویورک دستور داد تحقیقاتی درباره قتل «دانیل پرود» توسط مأموران پلیس انجام شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورآمریکا در واکنش به این استعفا گفت: استعفای نیروهای پلیس در شهر راچستر ایالت نیویورک بدین معناست که مقام‌های این ایالت نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند. ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: رئیس پلیس و بیشتر نیروهای پلیس در راچستر ایالت نیویورک استعفا کرده‌اند. شهردار دموکرات آنجا و البته فرماندارش اندرو کومو هیچ ایده‌ای ندارند که چه کار کنند. ایالت نیویورک در آشوب به سر می‌برد؛ پول نیست، مالیات و جرایم بالاست و همه این را حس می‌کنند. سوم نوامبر، ما می‌توانیم این وضعیت را درست کنیم!
 
* افزایش نگرانی‌ها از تنش‌آفرینی ترامپ در میشیگان
در حالی که جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها دیروز به میشیگان سفر کرد، دونالد ترامپ هم قرار است امروز به این ایالت کلیدی و مهم در انتخابات برود. درهمین حال «گرچن ویتمر» فرماندار این ایالت با نگرانی از تبعات سفر ترامپ به این ایالت گفت: درباره هواداران ترامپ اطمینان ندارد که آنها حتی اصول اولیه مانند زدن ماسک را رعایت کنند و چنین چیزی می‌تواند موجب افزایش شیوع ویروس کرونا در این ایالت شود. ویتمر در حالی این سخنان را بیان کرد که ترامپ در تجمع حامیانش در ایالت کارولینای شمالی حضور یافت و در این مراسم، خود وی و اکثر هوادارانش از ماسک استفاده نکرده بودند. نکته جالب توجه اینکه میشیگان تنها ایالتی نیست که فرماندار آن خواهان جلوگیری از سفر تبلیغاتی ترامپ شده است، چندی پیش هنگامی که ترامپ اعلام کرد قصد دارد به شهر کنوشا سفر کند، فرماندار ویسکانسین و شهردار کنوشا از وی درخواست کردند از این سفر صرف‌نظر کند. 
 
* نگرانی دموکرات‌ها از تکرار تاریخ
با وجود مخالفت و کارشکنی فرمانداران برخی ایالت‌ها با برگزاری کمپین انتخاباتی ترامپ و کاهش اقبال عمومی به رئیس‌جمهور آمریکا در بیشتر نظر‌سنجی‌ها، کمپین جو بایدن شدیدا نگران تکرار تجربه تلخی است که سال 2016 برای آنها رقم خورد. در همین ارتباط وبگاه هیل در گزارشی با اشاره به پیشتازی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ از دونالد ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی و شکست نهایی او در این انتخابات نوشت: «نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا با برتری قابل توجه بر رئیس‌جمهور ترامپ (در نظرسنجی‌ها) وارد دوره پس از روز کارگر (اولین دوشنبه ماه سپتامبر در آمریکا) پیش از ماه نوامبر شده است اما تمام چیزی که کنشگران و فعالان حزب دموکرات به آن می‌توانند فکر کنند، حس فراگیر آشناپنداری موجود در اذهان‌شان است». در گزارش پایگاه هیل آمده است: «آنهایی که در مبارزات انتخاباتی حزب دموکرات فعالیت دارند، در مصاحبه‌های خودشان درباره پیشتازی بایدن ابراز تردید کردند و با اطمینان گفتند اتفاق بدی همانند 4 سال قبل و زمانی که برتری هیلاری کلینتون در هفته‌های منتهی به روز انتخابات به یکباره محو شد، حادث خواهد شد. بسیاری از آنها هم تا آنجا پیش می‌روند که تردیدهای‌شان را با استرس پس از سانحه قیاس می‌کنند». 
 

Page Generated in 0/0382 sec