printlogo


کد خبر: 224169تاریخ: 1399/6/22 00:00
علیرضا زرین‌دست:
سینمای بعد از انقلاب به هنرمندان پشت دوربین بها داد

علیرضا زرین‌دست، فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران به مناسبت روز ملی سینما با فریدون جیرانی در موزه سینمای ایران به گفت‌وگو نشست و از اتفاقات مهمی گفت که در سینمای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. به گزارش «وطن امروز»، علیرضا زرین‌دست با تبریک 120 ساله شدن سینمای ایران و با اشاره به اینکه بیشترین همکاری‌اش با فیلمسازانی بوده که آثارشان به عنوان سینمای روشنفکری شناخته می‌شود، گفت: «در دوره‌ای تعدادی از فیلم‌هایی که می‌توانست در ماهر شدن به من کمک کند، فیلم‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. مثل فیلم‌های ساز دهنی، تجربه و زنگ تفریح و یکی از بهترین فیلمبرداری‌های سیاه و سفید من مربوط به فیلم «تجربه» است».
زرین‌دست در پاسخ به سوال جیرانی مبنی بر اینکه «شما با اکثر نسل دومی‌ها نظیر داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، علی حاتمی، امیر نادری، ناصر تقوایی و بهمن فرمان‌آرا کار کردید، از آنها چه چیزی آموختید و سینمای آن زمان را چطور ارزیابی می‌کنید»، گفت: «خیلی چیزها آموختم، از کیمیایی و فیلمسازان دیگر بسیار یاد گرفتم، حتی از فیلمسازانی که مطرح نبودند نیز آموختم. در سینمای آن زمان آثاری وجود داشت که شاید جرقه‌های خوبی داشتند اما اگر بخواهیم با سینمای امروز مقایسه کنیم، هویتی که امروز برای آدم‌های پشت دوربین وجود دارد در آن زمان وجود نداشت. فیلمبردارها، فیلمنامه‌نویس‌ها و کارگردان‌ها در سینمای بعد از انقلاب ارزش‌های ویژه‌ای پیدا کردند. مردم و ساختار مدیریت به آنها بیشتر توجه کردند و کسانی که در دهه 60 مسؤولیتی داشتند، برای آدم‌های پشت دوربین ارزش زیادی قائل بودند. در سینمای قبل از انقلاب رقابت با سینمای غرب کار بسیار سخت و نفسگیری بود. اگر فیلم باارزشی هم وجود داشت با هزینه‌های دولتی ساخته شده بود و بخش خصوصی قادر به تولید چنین فیلم‌هایی نبود».
زرین‌دست درباره نسل اول فیلمبرداران سینمای ایران گفت: «نسل اول نسلی بود که از عکاس‌خانه‌ها برای فیلمبرداری آمدند، در نتیجه آنها یک نوع فیلمبرداری را بلد بودند و همان نوع را در اغلب فیلم‌ها به کار می‌گرفتند». او همچنین درباره جوانان علاقه‌مند به سینما نیز گفت: «هیچ فردی بدون مدیریت خود نمی‌تواند دستش را به سمت ستاره‌ها دراز کند و بدون مدیریت نمی‌توانیم استعدادمان را به دیگران نشان دهیم. مدیریت برای نشان دادن استعداد و خلاقیت مهم‌ترین منطق است. مدیریت یعنی چگونه راه موفقیت را طی کنید و در مرحله بعدی باید حتما خرد داشته باشید. آرزو می‌کنم جوانان درکنار مدیریت و خرد، شانس هم همیشه همراشان باشد زیرا شانس در موفق شدن تاثیر دارد». این گفت‌وگو همزمان با روز ملی سینما به صورت زنده از اینستاگرام رسمی موزه سینما پخش شد.

Page Generated in 0/0250 sec