printlogo


کد خبر: 224174تاریخ: 1399/6/22 00:00
دور دنیا

هشدار بنیان‌گذار فیسبوک نسبت به بروز آشوب پس از انتخابات آمریکا
مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیر فیسبوک در گفت‌و‌گو با شبکه آکسیوس از احتمال بروز خشونت و آشوب از سوی مردم بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داد. زاکربرگ در این مصاحبه گفت: نگرانی‌هایی که قبلا درباره خشونت در دوره برگزاری انتخابات تا اعلام نتایج مطرح شده است اهمیت زیادی دارد و احتمال زیادی وجود دارد که با آشوب و ناآرامی مردم روبه‌رو باشیم. از این جهت ما [در فیسبوک] باید هر آنچه در توان داریم انجام دهیم تا احتمال آشوب و خشونت از طرف مردم در این انتخابات را کاهش دهیم و مانع ساماندهی اعتراضات از طریق فیسبوک شویم. هفته گذشته بود که روزنامه دیلی تلگراف به نقل از زاکربرگ اعلام کرد فیسبوک تمام تبلیغات سیاسی یک هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را ممنوع می‌کند تا به این ترتیب از گسترش اخبار جعلی جلوگیری شود. زاکربرگ، مدیر ارشد اجرایی فیسبوک با انتشار پستی در این شبکه اجتماعی هشدار داد شیوع «کووید-۱۹» برگزاری آزاد و عادلانه انتخابات را با تردیدهایی مواجه کرده است، زیرا رای‌دهندگان آمریکا با چالش‌های مختلفی از جمله مهلت رای‌دهی با پست، اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی و تلاش‌هایی برای اختلال در روند انتخابات مواجه هستند. همچنین قرار است قابلیت فوروارد پیام در اپلیکیشن مسنجر فیسبوک محدود و پست‌ها و تبلیغاتی که با تکیه بر مساله شیوع «کووید-۱۹» رای‌دهی حضوری را نفی می‌کنند، از این پلتفرم حذف شود. علاوه بر آن فیسبوک اقداماتی برای مقابله با ادعاهای جعلی درباره شرایط رای‌گیری انجام می‌دهد.
***
مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم
رسانه‌های دولتی سوریه بامداد دیروز از مقابله پدافند هوایی این کشور با اهداف متخاصم در نزدیکی حلب خبر دادند. این حمله توسط هواپیماهای اسرائیلی انجام شد و پدافند هوایی سوریه چند موشک را قبل از برخورد به هدف منهدم کرد. یک منبع در وزارت دفاع سوریه در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور این حمله را تأیید کرد و گفت: رژیم صهیونیستی به مناطقی در حومه شهر حلب حمله هوایی کرد. او تصریح کرد: رژیم صهیونیستی اقدام به شلیک چند موشک کرده که پدافند هوایی سوریه اکثر آنها را منهدم کرده است. رژیم صهیونیستی در راستای سیاست خود مبنی بر حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه به طور متناوب به مناطقی در داخل خاک سوریه حمله می‌کند. 
***
الجعفری: غرب به دنبال باج‌خواهی است
بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل مجددا بر پوچ بودن ادعاهای برخی کشورهای غربی درباره پرونده شیمیایی سوریه تاکید و اعلام کرد سوریه به تعهدات خود عمل و همه مخازن خود را از سال 2014 منهدم و این پرونده را مختومه کرده است. وی در سخنانی در جلسه شورای امنیت درباره خاورمیانه که از طریق ویدئو‌کنفرانس انجام شد، افزود: از زمان قطعنامه 2118 سپتامبر 2013 برخی از اعضای شورا در راستای برگزاری جلسات ماهانه که تاکنون تعداد آنها به 84 رسیده است، تلاش کرده‌اند هدف‌شان باج‌خواهی از سوریه و متحدانش بوده است. دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه نمی‌خواهند به سیگرید کاگ، رئیس تیم مشترک رهایی از تسلیحات شیمیایی سوریه و گزارش نهایی وی در شورای امنیت در سال 2014 اذعان کنند که در آن تاکید شد سوریه به همه تعهدات خود عمل و همه انبارهای تسلیحات شیمیایی خود را روی کشتی آمریکایی منهدم کرده است. همچنین سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی تاکید و تایید کرده که همه تسلیحات نابود شده است و از این رو سوریه به تعهدات خود عمل کرده است و برنامه یا تسلیحات شیمیایی از سال 2014 ندارد و این موضع قطعی است که باید به آن توجه شود. 
***
انفجار در پایگاه‌ نظامی اردن
منابع خبری بامداد جمعه از وقوع انفجار مهیب در شهر الزرقا در اردن خبر دادند. خبرگزاری رسمی اردن گزارش داد این انفجار در منطقه «الغباوی» در شرق شهر الزرقا به وقوع پیوسته است. برخی منابع خبری ابتدا مدعی شدند این انفجار به کشته شدن دست‌کم ۲ نفر و زخمی شدن ۳ نفر دیگر منجر شده است اما ارتش اردن این خبر را تکذیب و اعلام کرد این انفجار تلفاتی نداشته است. امجد عدیله، مشاور رسانه‌ای وزیر کشور اردن گفت: طبق اعلام ستاد فرماندهی ارتش، هیچ تلفاتی در نتیجه این انفجار گزارش نشده است. خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده پنجره ساختمان‌های نزدیک به محل این انفجار فروریخته است. این انفجار ظاهرا در یک انبار مهمات متعلق به نیروهای مسلح اردن رخ داده است و برخی گزارش‌ها گرمای هوا را عامل آن اعلام کرده‌اند. سخنگوی دولت اردن اعلام کرد انفجار در یک انبار در شرق شهر «الزرقا» که محل نگهداری خمپاره‌های بلااستفاده بوده به وقوع پیوسته است. این مقام اردنی، اتصال برق را عامل این انفجار اعلام کرد کاربران فضای مجازی فیلم‌های مربوط به این انفجار را با انفجار چند هفته قبل در بندر بیروت مقایسه کردند که به کشته شدن ۱۹۰ و زخمی شدن دست‌کم ۶۰۰۰ نفر منجر شد. 
***
اصابت راکت به پایگاه نظامی آمریکا در بغداد
منابع رسمی عراق از اصابت یک فروند راکت از نوع کاتیوشا به فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر دادند. شبکه سومریه به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی (الاعلام الأمنی) پنجشنبه گزارش داد که راکتی به این فرودگاه اصابت کرده ولی هیچ‌گونه خسارتی بر جا نگذاشته است. بر اساس بیانیه این گروه رسانه‌ای، راکت از محله «الفرات» شهر بغداد شلیک شده است. کانال «صابرین» در تلگرام نیز گزارش داد این راکت به پایگاه نظامی «ویکتوری» در نزدیکی فرودگاه بغداد که میزبان نظامیان آمریکایی است، اصابت کرده است. 

Page Generated in 0/0168 sec