printlogo


کد خبر: 224200تاریخ: 1399/6/22 00:00
اخبار

پاسخ ایران به بیانیه کمیته خودخوانده جامعه عرب
سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف نسبت به مطالب اخیر بیانیه کمیته خودخوانده جامعه عرب، به برخی کشورهای منطقه توصیه کرد به جای صدور بیانیه‌های بی‌محتوا و خدمت به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی، بر مقابله با منبع اصلی تهدید منطقه یعنی رژیم صهیونیستی متمرکز شوند. سعید خطیب‌زاده با بیان اینکه «اینگونه بیانیه‌های ملال‌آور، حرکت در دور باطل ایران‌هراسی و مشروعیت‌بخشی به رژیم نامشروع صهیونیستی است»، افزود: اتهام‌های بی‌اساس مطرح‌شده برآمده از دیدگاه کشورهایی است که خطای راهبردی برقراری روابط با رژیم ‌صهیونیستی را مرتکب شده‌اند و اکنون دستپاچه می‌خواهند به خیال خام خود توجهات را از منبع تهدید منحرف کنند. سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران باز کردن پای رژیم اشغالگر قدس به منطقه، سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم بحرین، حمایت همه‌جانبه از تروریست‌ها و جنایتکاران داعش در عراق و سوریه و ادامه جنگ ظالمانه علیه ملت مظلوم یمن از سوی ورشکستگان ائتلاف سعودی را از جمله اقدام‌های تهدیدآفرین و تنش‌زا در منطقه دانست که این کشورها درگیر آن هستند. 
***
بیانیه وزارت دفاع در پی عدم اجرای تعهدات ۴۰ ساله انگلیس
روابط عمومی وزارت دفاع در پی عدم اجرای تعهدات ۴۰ ساله انگلیس در پرداخت بدهی به ایران بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «به‌رغم پیگیری‌های به عمل آمده توسط وزارت دفاع، شرکت انگلیسی IMS به علت عدم اجرای توافقات قراردادهای نظامی حاضر به پرداخت مطالبات نشده و لاجرم با تلاش‌های حقوقی و قضایی به عمل آمده در مراجع داوری بین‌المللی و همچنین محاکم داخلی انگلیس، حقانیت‌ طلب ایران به اثبات رسیده است. با این وجود مقامات مربوط در انگلیس با بهانه‌های مختلف واهی و با استناد به تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه از پرداخت دیون خود استنکاف ورزیده و باعث خدشه و آسیب به جایگاه تعهد خود در عرصه بین‌المللی بویژه نزد ملت ایران شده‌اند. تردید در بدهی انگلیس به ایران وجود نداشته و ندارد و وزارت دفاع نیز مصرانه و با جدیت به دنبال احقاق حقوق حقه ملت ایران است که تاکید اخیر وزیر دفاع انگلیس در این راستاست». در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به اینکه موضوع بدهی انگلیس به ایران نتیجه صدور حکم محاکم بین‌المللی داوری و بر مبنای پرونده مستقل حقوقی است که ارتباطی با آزادی زندانی و سایر مسائل ندارد، آمده است: «در میزان بدهی انگلیس، اعلام اعداد و ارقام نادرست در فضای رسانه‌ای صرفا گمانه‌زنی بوده و دور از واقعیت است و متناسب با زمان پرداخت، ارقام نهایی با احتساب اصل و بهره مربوط محاسبه شده و مبنای تسویه مطالبات و آرای نهایی است».
***
ترامپ شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد
معاون رئیس‌جمهور آمریکا بیان کرد: ترامپ پس از خروج از برجام، شدیدترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است.  به گزارش ایسنا، مایک پنس روز جمعه در توئیتی با انتشار ویدئویی از یکی از سخنرانی‌های خود مدعی شد: در حالی که دولت قبلی بسته‌های پول برای ایران ارسال می‌کرد، رئیس‌جمهور ترامپ ما را از توافق هسته‌ای خارج و شدیدترین تحریم‌ها را علیه بزرگ‌ترین حامی تروریسم اعمال کرد. پنس همچنین در ادامه ادعاهای خود از اقدام دونالد ترامپ در ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی حمایت کرد. 
***
ترامپ:
ترور ژنرال سلیمانی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولتم بود
رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، ایران ظرف یک ماه با وی توافق خواهد کرد.  دونالد ترامپ در کنفرانسی خبری در کاخ سفید مدعی شد: اگر در انتخابات پیروز شوم، ایران می‌آید و به سرعت توافقی را با ما امضا می‌کند؛ اگر نه ظرف یک هفته؛ اما ظرف یک ماه؛ چون تولید ناخالص داخلی آنها ۲۵ درصد کاهش یافته و می‌خواهند بار دیگر یک کشور موفق باشند. وی ادامه داد: من به وعده‌ای که داده بودم عمل کردم و آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کردم؛ توافق فاجعه‌باری که 8/1 میلیارد دلار پول نقد را تقدیم ایران کرد. ترامپ همچنین در این کنفرانس خبری ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی را یکی از دستاوردهای دولت خود خواند و مدعی شد: قاسم سلیمانی یکی از بزرگ‌ترین «حامیان تروریسم» در جهان بود. 
***
دومینیک راب:
ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد
وزیر خارجه انگلیس از جمهوری اسلامی ایران خواست برنامه جامع اقدام مشترک را حفظ کند. دومینیک راب روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: «ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای را توسعه دهد. باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و برجام را حفظ کند. این نتیجه جلسه تروئیکای اروپایی و ملاقات امروزم با هایکو ماس و ژان ایو لودریان بود. ما متعهد به پاسخگو کردن ایران هستیم». اروپایی‌ها در حالی به دنبال پاسخگو کردن ایران هستند که ایران از زمان انعقاد توافق هسته‌ای به تمام تعهدات خود پایبند بود ولی در مقابل کشورهای غربی هیچ یک از تعهدات خود را عملی نکردند. نکته مهم در روابط ایران و اروپا آن است که اروپایی‌ها علاوه بر عدم پایبندی به تعهدات‌شان، از موضع طلبکارانه فشار و محدودیت‌های برجامی را علیه ایران حفظ کردند و برای ایران هیچ حقی برای مقابله به مثل قائل نیستند. البته رویکرد دولت روحانی بویژه رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در تقویت رفتار طلبکارانه اروپا تاثیر بسزایی داشته است. 

Page Generated in 0/0390 sec