printlogo


کد خبر: 224202تاریخ: 1399/6/22 00:00
مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی روز گذشته در 10 حوزه انتخاباتی برگزار شد
مانور انتخابات 1400

گروه سیاسی: مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در 10 حوزه انتخاباتی برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه استان اصفهان، سمیرم و لنجان؛ در استان البرز، کرج، اشتهارد و فردیس؛ در استان ایلام، دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره؛ در استان خوزستان، اهواز، باوی، حمیدیه و کارون؛ در استان زنجان، زنجان و طارم؛ در استان کردستان حوزه انتخابیه بیجار؛ در استان کرمانشاه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب و دالاهو و در استان گلستان، کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان برگزار شد. این نخستین انتخاباتی است که در دوران شیوع گسترده بیماری کرونا برگزار شده است و البته دور اول انتخابات مجلس نیز ۲ روز بعد از اعلام ابتلای نخستین نفرات به کرونا در ایران برگزار شد اما مانند این زمان این بیماری شیوع گسترده نداشت. بنا به گفته جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور، انتخابات روز گذشته مانور و تمرینی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است که احتمالا آن زمان نیز بیماری کرونا همچنان در کشور شیوع داشته باشد. 
به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از دغدغه‌های اصلی برگزارکنندگان انتخابات دیروز بود، به گونه‌ای که سید‌اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: تمام دغدغه همکاران ما در سراسر کشور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شعبه‌های اخذ رای است، کار از لحاظ پروتکل‌های بهداشتی کاملا رعایت می‌شود و در این باره جای هیچ نگرانی نیست. وی همچنین ادامه داد: توصیه کردیم مردم هم با رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و خودکار شخصی در انتخابات شرکت کنند تا شاهد انتخابات سالم و باشکوه باشیم. همچنین به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اثر انگشت حذف شد. 
در جریان انتخابات روز گذشته همچنین از سامانه نظارت آنلاین شورای نگهبان موسوم به سامانه سنا رونمایی شد. سخنگوی شورای نگهبان در این باره گفت: ما در این مرحله یک سامانه نظارت آنلاین به نام سامانه سنا رونمایی کردیم و با این سامانه به صورت آنلاین در حال دریافت گزارش تخلفات توسط ناظران از سراسر استان‌ها هستیم. عباسعلی کدخدایی ادامه داد: ۲۴ گروه بازرس ویژه نیز توسط شورای نگهبان به ۸ استان محل برگزاری انتخابات اعزام شده‌اند تا روند نظارت بخوبی انجام شود. 
علاوه بر این سامانه گزارش‌های مردمی تخلفات انتخاباتی که به همت شورای نگهبان در مرحله نخست انتخابات مجلس یازدهم راه‌اندازی شده بود و تا یک هفته پس از انتخابات گزارش تخلفات انتخاباتی را از سوی مردم دریافت می‌کرد، روز گذشته مجددا در دسترس مردم قرار گرفت تا تخلفات احتمالی را به منظور رسیدگی در این سامانه ثبت کنند. 
گفتنی است با انتخابات روز گذشته پرونده انتخابات مجلس شورای اسلامی بسته نمی‌شود چرا که در ۵ حوزه انتخابیه به دلیل فوت ۳ منتخب، جعلی بودن مدرک تحصیلی یک منتخب و تایید نشدن یک منتخب از سوی نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه تهران، آستانه اشرفیه، بهار و کبودرآهنگ، تفرش، فراهان و آشتیان و گچساران انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. 

Page Generated in 0/0109 sec