printlogo


کد خبر: 224203تاریخ: 1399/6/22 00:00
رزمایش ذوالفقار 99 ارتش در دریای عمان در حال برگزاری است
از هشدار به پرنده‌های آمریکایی تا عملیاتی کردن «فاتح»

گروه سیاسی: رزمایش مشترک بزرگ ذوالفقار 99 ارتش، با رمز مقدس یا سیدالشهدا(ع) و با گسترش شناورهای سطحی و زیرسطحی و یگان‌های پروازی نیروی دریایی، سامانه‌های راداری و موشکی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص)، یگان‌هایی از نیروی زمینی و جنگنده‌های نیروی هوایی از روز پنجشنبه در دریای عمان آغاز شد. 
گستره رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش ۲ میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه شمالی است. در این رزمایش طرح‌های تاکتیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آب‌های سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی، برخی از مهم‌ترین سامانه‌های رزمی از جمله موشک‌های کروز سطح به سطح و ساحل به دریا، اژدر، موشک‌های هوا به سطح و سطح به هوا و سامانه‌های راکت‌انداز از روی شناورهای سطحی، زیرسطحی، یگان‌های پروازی و پهپاد مورد تست و آزمایش قرار گرفت. 
سخنگوی رزمایش ذوالفقار 99 ارتش دیروز در این باره گفت: ناوگروه شصت‌و‌نهم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن سهند و ناو پشتیبانی بندرعباس که اکنون در اقیانوس هند حضور دارند، ضمن اشراف اطلاعاتی و رصد شناورهای بیگانه و دشمن در هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های سرزمینی ایران، اطلاعات لازم را جهت انجام عملیات‌های مقابله در اختیار دیگر یگان‌های حاضر در رزمایش قرار می‌دهند. 
وی افزود: همچنین یگان‌های پروازی نیروی هوایی ارتش متشکل از جنگنده بمب‌افکن‌ها و همچنین پهپادهای رزمی در این رزمایش به اجرای طرح‌های از پیش تعیین‌شده خواهند پرداخت. 
امیر دریادار دوم شهرام ایرانی، سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش همچنین از اخطار نیروی پدافند هوایی ارتش به پرنده‌های فرامنطقه‌ای به منظور فاصله گرفتن از منطقه عمومی رزمایش خبر داد. 
به گزارش روابط عمومی ارتش، وی با اعلام این خبر، گفت: با اعلام آغاز برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش، قرارگاه پدافند هوایی با اعلام هشدار به پرنده‌های باسرنشین و بدون سرنشین بیگانه که در نزدیکی محل برگزاری رزمایش پرواز می‌کردند، به آنها به منظور فاصله گرفتن از حریم هوایی منطقه عمومی رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش اخطار داد که در همین مدت، شاهد تغییر رفتار محسوس پرنده‌های بدون‌سرنشین آمریکایی بودیم. 
بنا بر اخبار منتشر شده، در این رزمایش برخی از موشک‌های ارتش عملیاتی شد. در همین راستا موشک بهینه‌شده شلمچه نیروی پدافند هوایی تحت هدایت عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی موفق به انهدام هدف متخاصم شد. موشک کروز ساحل به دریای قادر نیز در مراحل اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار 99 با موفقیت علیه اهداف سطحی شلیک شد. علاوه بر این یگان‌های شناوری نیروی دریایی ارتش با استفاده از موشک کروز «نصر» اهداف سطحی خود در دریا را منهدم کردند. 
رونمایی و عملیاتی کردن پهپادهای جدید ارتش یکی دیگر از اهداف رزمایش ذوالفقار 99 بود. در همین راستا پهپاد رزمی کمان-12 که نخستین پهپاد رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و توسط متخصصان نیروی هوایی ارتش طراحی و تولید شده است، با پرواز بر فراز منطقه رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش جمهوری اسلامی ایران، ماموریت از پیش تعیین‌‌شده خود شامل رصد و پایش منطقه رزمایش را با موفقیت انجام داد. پهپاد تمام ایرانی سیمرغ در رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن، اهداف خود را در آب‌های دوردست مورد حمله و اصابت قرار داد. 
همچنین زیردریایی نیمه‌سنگین بومی فاتح نیز برای نخستین بار، در رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیاتی شد. زیردریایی فاتح نخستین زیردریایی ساخت ایران در کلاس متوسط است که با تلاش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همکاری نیروی دریایی ارتش ساخته شده و بهمن‌ماه سال 1397 با حضور رئیس‌جمهور به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در بندرعباس ملحق شد.

Page Generated in 0/0062 sec