printlogo


کد خبر: 224204تاریخ: 1399/6/22 00:00
رئیس دستگاه قضا در شانزدهمین سفر استانی خود به استان چهارمحال‌و‌بختیاری رفت
پای حرف محرومان
* ابطال قرارداد واگذاری کشتارگاه فارسان به بخش خصوصی

گروه سیاسی: رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در پرتو اتقان آرا است که حقوق مردم تضمین می‌شود و اطاله دادرسی کاهش می‌یابد، تصریح کرد: چهره قضات عادل و شجاع باید به مردم معرفی شود و در این راستا از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و اصحاب هنر می‌خواهیم که چهره قضات نفوذناپذیر و عادل را برای نسل جوان معرفی کنند. 
به گزارش «وطن امروز»، چهارمحال‌و‌بختیاری میزبان شانزدهمین سفر استانی رئیس قوه‌قضائیه بود. آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی در این سفر به همراه جمعی از مسؤولان عالی قضایی به بررسی مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی این استان پرداخته و جلسات مختلفی را نیز با قضات، کارکنان قضایی و اقشار مختلف مردم برگزار کرد. 
آیت‌الله رئیسی روز پنجشنبه در بدو ورود به فرودگاه شهرکرد با بیان اینکه عزیمت ما به استان‌ها بدین شکل است که سابق بر آمدن ما، گروه‌هایی به استان‌ها را اعزام می‌کنیم که از وضعیت استان، مسائل قضایی و مشکلات مردم مطلع شوند، گفت: بحمدالله گروه‌هایی که اعزام شدند گزارش‌هایی را آوردند و ما این گزارش‌ها را دیدیم و از وضعیت شهرستان‌ها، بخش‌ها و مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند بویژه آنهایی که در ارتباط با حوزه قضایی، اداری و سازمانی است آگاهی پیدا کرده‌ایم و‌‌ ان‌شاءالله در نشست‌هایی که امروز با همکاران قضایی داریم پیگیر این مسائل خواهیم بود. رئیس دستگاه قضا در نخستین برنامه از سفر یک‌روزه خود به استان چهارمحال‌و‌بختیاری به صورت سرزده به روستای «شیخ شبان» از روستا‌های تابعه شهرستان بن در نزدیکی شهرکرد رفت و پای حرف‌ها و درددل‌های مردم شهیدپرور این روستا نشست و دستوراتی را برای حل مشکلات آنها صادر کرد. وی درباره مشکل ۲ هزار تن از اهالی روستای شیخ شبان که اراضی مسکونی آنها در جریان یک دعوای حقوقی از سوی بنیاد مسکن به عنوان اراضی ملی اعلام و از مردم خواسته شده است خانه‌های‌شان را تخلیه کنند، تأکید کرد: وقتی مردم یک روستا در مسائل انقلاب نقش‌آفرینی داشتند و فرزندان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کردند و انسان‌هایی قانونمدار و حق‌طلب هستند، حق نیست مشکل آنها نادیده گرفته شود یا حل مشکلات‌شان طولانی شود. آیت‌الله رئیسی در همین راستا بر لزوم تشکیل فوری جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان و بررسی مشکل اراضی مسکونی اهالی روستای شیخ شبان در این شورا تأکید کرد و با تعیین ضرب‌الاجل ۳ ماهه، از استاندار، مسؤولان قضایی و مدیران بنیاد مسکن استان خواست موضوع این اراضی را به نفع مردم محروم و انقلابی منطقه حل کنند. رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به شکایت‌های مردمی از بنیاد مسکن استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای رفع مشکل مسکن مردم محروم و روستانشین تشکیل شده و باید به وظایف خود در این زمینه عمل کند و تلاش ما این است که مشکل مردم شیخ شبان هم بدون طرح شکایت قضایی به سرعت حل‌و‌فصل شود. رئیس قوه‌قضائیه درباره مشکل تأمین آب شرب مردم روستای شیخ شبان که ایجاد تأسیسات لازم برای انتقال آب به این منطقه با مصوبه شورای آب کشور متوقف شده، بر لزوم اجرای فوری و بی‌قید و شرط حکم قانونی صادر‌شده در این زمینه برای حل مشکل آب اهالی روستا تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی همچنین پس از شنیدن سخنان نماینده هزار نفر از کارگران اخراجی یکی از کارخانه‌های منطقه و اطلاع از دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده‌های آنها نیز قول داد موضوع را در نشست عصر روز پنجشنبه شورای اداری استان پیگیری کند. 
 
* چهره قضات عادل و شجاع باید به مردم معرفی شود
سخنرانی در جمع روسای واحد‌های قضایی و مسؤولان سازمان‌های تابعه قوه‌قضائیه در استان چهارمحال و ‌بختیاری برنامه بعدی رئیس دستگاه قضا در جریان این سفر بود. رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه در پرتو اتقان آرا است که حقوق مردم تضمین می‌شود و اطاله دادرسی کاهش می‌یابد، تصریح کرد: چهره قضات عادل و شجاع باید به مردم معرفی شود و در این راستا از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و اصحاب هنر می‌خواهیم چهره قضات نفوذناپذیر و عادل را برای نسل جوان معرفی کنند. آیت‌الله رئیسی در ادامه به لایحه جامع اداری و استخدامی قوه‌قضائیه که توسط این قوه به دولت ارائه شده است اشاره کرد و گفت: از دولت می‌خواهیم در ارائه این لایحه به مجلس تسریع داشته باشد، چرا که در این لایحه جامع، مشکلات و راهکار‌های مرتبط با مسائل اداری و استخدامی کارکنان دستگاه قضا به صورت کامل مدنظر قرار گرفته است. رئیس قوه‌قضائیه از تدوین لایحه شورا‌های حل اختلاف در دستگاه قضایی نیز خبر داد و با اشاره به اینکه این لایحه هم‌اکنون در کمیسیون لوایح دولت است و همین روز‌ها تقدیم مجلس می‌شود، افزود: در این لایحه به مسائلی از قبیل نیروی انسانی، حقوق و مزایا و ساختمان و تجهیزات و بسیاری دیگر از مسائل مرتبط با شورا‌های حل اختلاف توجه شده است. 
 
* ابطال قرارداد واگذاری کشتارگاه فارسان به بخش خصوصی
آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر یک‌روزه خود به استان چهارمحال‌و‌بختیاری با کشاورزان و دامداران استان در محل استانداری در شهرکرد دیدار کرد و پس از شنیدن حرف‌های آنها، با اشاره به کمبود آب مورد نیاز کشاورزی اظهار داشت: برای انجام هر کاری باید ابتدا نیازسنجی شده و در گام بعد متناسب با آن نیازها، امکانات و منابع اختصاص پیدا کند. یکی از اعضای شورای شهر فارسان در این نشست با انتقاد از نحوه واگذاری کشتارگاه صنعتی شهر جونقان به بخش خصوصی گفت مجموعه‌ای که با هزینه‌کرد میلیارد‌ها تومان از بودجه بیت‌المال در ۹۰ هکتار اراضی حاصلخیز تأسیس شده و قرار بوده حدود ۸۰۰ جوان در آن مشغول به کار شوند، با سرمایه‌ای ۵۰۰ میلیارد تومانی به مبلغ ۱۶ میلیارد تومان از سوی دولت فروخته و به یک مجموعه زیان‌ده تبدیل شده است! عضو شورای شهر فارسان این نکته را هم اعلام کرد که فردی از سال ۸۶ تاکنون ۸۵ هکتار زمین مربوط به مسکن و شهرسازی را به صورت غیرقانونی تصرف کرده اما با وجود مکاتبات صورت گرفته با مراجع و دستگاه‌های مختلف، تلاش‌ها برای بازگشت این اراضی به بیت‌المال نتیجه نداده است. آیت‌الله رئیسی در پاسخ به این سخنان از جدیت و قاطعیت دستگاه قضایی در پیگیری پرونده‌های مربوط به خصوصی‌سازی سخن گفت و با اشاره به نتایج حاصل از این پیگیری‌ها، اعلام کرد که «قرارداد واگذاری کشتارگاه فارسان به بخش خصوصی در سازمان بازرسی کل کشور بررسی و حکم ابطال آن صادر شده که در مرحله تأیید قرار دارد و ان‌شاءالله به دولت برمی‌گردد».
 
* اختصاص هزار میلیارد ریال برای حل مشکلات دستگاه قضایی استان چهارمحال‌و‌بختیاری
آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی در پایان سفر استانی به چهارمحال‌و‌بختیاری با اشاره به دستاوردهای شانزدهمین سفر استانی خود، افزود: در جلسه شورای عالی قضایی بررسی‌های 15 گروه و نیازمندی‌های استان مطرح شد. نزدیک هزار میلیارد ریال از منابع قوه‌قضائیه و منابع استانی برای مشکلات پزشکی قانونی، زندان‌ها، شورای حل اختلاف و مسائل مرتبط به دادگستری اختصاص دادیم، البته مهم‌تر از اصل سفر، پیگیری مصوبات است و نتیجه پیگیری‌ها را باید مردم احساس کنند. رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به عملکرد رسانه‌ها بیان داشت: رسانه ملی و عموم رسانه‌ها مسائل مرتبط با قوه‌قضائیه و پیگیری‌هایی که داریم را خوب مطرح می‌کنند. رسانه‌ها پل ارتباطی صادقی بین مردم و مسؤولان باشند و توقع نداریم همیشه نظرات ما برای مردم مطرح شود.

Page Generated in 0/0126 sec