printlogo


کد خبر: 224222تاریخ: 1399/6/23 00:00
دور دنیا

پس از پیشنهاد نامزدی ترامپ
مجله آتلانتیک: اعطای جایزه صلح نوبل را متوقف کنید
به نوشته دیلی میل، مجله آتلانتیک مقاله‌ای را منتشر کرده و در آن بر ضرورت «پایان یافتن» جایزه صلح نوبل در پی پیشنهاد نامزدی دونالد ترامپ برای دریافت این جایزه به دلیل توافق دیپلماتیک اسرائیل با امارات تاکید کرد. این مقاله به قلم گرائم وود یک هفته بعد از آن منتشر شد که همین نشریه گزارش داد رئیس‌جمهور آمریکا در زمان سفر سال ۲۰۱۸ خود به فرانسه الفاظ نامناسبی را برای سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ به کار برده است. وود در این مقاله نوشت: سنت عدم اعطای جایزه صلح نوبل باید از سوی کمیته نوبل شاید به عنوان یک مساله دائمی احیا شود. او خاطر‌نشان کرد: سوابق دستاوردهای دریافت‌کنندگان جایزه صلح نوبل به حدی لکه‌دار و منطق‌ جایزه‌های آنها به حدی گزینشی است که کمیته نوبل باید برای مدتی طولانی کارش را متوقف کرده و بررسی کند آیا «صلح» ارزش به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک دسته‌بندی منسجم را دارد یا خیر. وود عنوان کرد: شانس برقراری صلح از دست رفت و نامزدی ترامپ دلیل این امر است. 
***
افزایش ۳ برابری حجم پایگاه انگلیس در عمان
بریتانیا اعلام کرد در نظر دارد حجم پایگاه نظامی خود را در بندر «الدقم» واقع در سلطنت‌نشین عمان 3برابر افزایش دهد. وزارت دفاع بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار پوند برای این طرح که در تسهیل استقرار نیروی دریایی بریتانیا در اقیانوس هند نقش دارد، اختصاص داده است. در ادامه این بیانیه آمده است یک اسکله خشک نیز وجود دارد که می‌تواند 2 ناو هواپیمابر «اچ‌ام‌اس ملکه الیزابت» و «اچ‌ام‌اس شاهزاده ولز» را در خود جای دهد. «بن‌والاس» وزیر دفاع بریتانیا در چارچوب سفر به عمان و قطر گفت: «دوستی طولانی‌مدت بین بریتانیا و کشورهای خلیج‌فارس بیش از هر زمان دیگری مهم شمرده می‌شود». وی در ادامه گفت: «ما با توجه به منافع مشترک در 2 زمینه دفاع و امنیت باید برای ثبات منطقه و جهان با یکدیگر همکاری کنیم». بندر الدقم مشرف به دریای عرب است و ۵۰۰ کیلومتر از تنگه استراتژیک هرمز، محل عبور سالانه ۳۰‌درصد از صادرات نفت دنیا فاصله دارد. 
***
احتمال خروج سران طالبان از فهرست تروریستی آمریکا
سفیر آمریکا در افغانستان بامداد دیروز گفت آمریکا ممکن است بزودی بعضی از سران گروه طالبان را از فهرست «تروریستی» آمریکا حذف کند. «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی، «محمد حنیف اتمر»، سرپرست وزارت خارجه، «عبدالسلام رحیمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور افغانستان در امور صلح و «سید سعادت منصور نادری» وزیر صلح نیز برای شرکت در نشست افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی به دوحه رفته‌اند. نخستین نشست مذاکرات بین‌الافغانی دیروز در دوحه قطر برگزار شد. «عبدالله» پیش از سفر به دوحه، در فرودگاه کابل به خبرنگاران گفت: امیدواریم آغاز مذاکرات یک تحول بزرگ تاریخی باشد. وی افزود: نمی‌خواهم نسبت به این مذاکرات بدبین باشم اما چالش‌ها را هم نباید نادیده گرفت. پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور برای شرکت در نشست افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی به دوحه، پایتخت قطر سفر می‌کند. بر اساس توافق آمریکا و طالبان، قرار بود مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان ۱۰ مارس پس از مبادله ۵‌ هزار زندانی این گروه آغاز شود اما به دلیل مشکلات فراوان از جمله چالش دولت افغانستان برای آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان، این مذاکرات با تاخیر مواجه شد. 
***
حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی به نقاط مختلف صنعا
جنگنده‌های ائتلاف سعودی بامداد دیروز چندین حمله به استان صنعا انجام دادند. این جنگنده‌ها ۶ حمله علیه مقر مهندسی نظامی در منطقه «سعوان» در شهر «شعوب» انجام دادند و یک مزرعه را نیز در روستای «صرف» شهر «بنی‌ حشیش» هدف گرفتند. در همین ارتباط «وضاح الدبیش» سخنگوی نیروهای مشترک در ساحل غربی یمن (وابسته به ائتلاف سعودی) اعلام کرد جنگنده‌های ائتلاف ۹ حمله علیه مقر مهندسی نظامی در صنعا و مقر سازمان امنیت ملی انجام دادند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هفته گذشته در پاسخ به حملات ائتلاف متجاوز به غیرنظامیان یمنی، فرودگاه «ابها» در جنوب عربستان سعودی را در چند نوبت هدف حمله پهپادی قرار دادند. آنها همچنین یک عملیات مشترک پهپادی- موشکی به هدفی مهم در ریاض انجام دادند که این عملیات با موشک بالستیک ذوالفقار و «صماد ۳» انجام شد. 
***
شبیه‌سازی حمله به روسیه توسط آمریکا
مقام ارشد نظامی روسیه ضمن هشدار درباره رزمایش‌های نظامی آمریکا در مجاورت مرز روسیه، اعلام کرد واشنگتن در بخشی از این رزمایش‌ها، حملات به روسیه را شبیه‌سازی کرده است. سرگئی سوروویکین، فرمانده نیروهای هوافضای روسیه در اظهاراتی اعلام کرد آمریکا با استفاده از بمب‌افکن‌های استراتژیک بی‌52 خود حملات نظامی به روسیه را تمرین کرده است. به گفته این مقام روس، آمریکا با بمب‌افکن‌های بی‌52 خود، اواخر ماه آگوست (ماه گذشته میلادی) در جریان رزمایش‌هایش، حملات به روسیه از استونی و کانادا را شبیه‌سازی کرد. فرمانده نیروهای هوافضای روسیه هشدار داد، از نظر ارتش روسیه این رزمایش‌ها با حضور بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا در نزدیکی مرز روسیه، «غیردوستانه و تحریک‌آمیز» است. وی افزود: هواپیماهای آمریکایی به دفعات تلاش کردند به مرز روسیه نزدیک شوند اما جنگنده‌های روسیه مانع اقدام آنها شدند. 

Page Generated in 0/0133 sec