printlogo


کد خبر: 224223تاریخ: 1399/6/23 00:00
در گفت‌و‌گوی معاون دبیرکل حزب‌الله با یک شبکه تلویزیونی مطرح شد
تحریم‌های آمریکا جدید نیست

گروه بین‌الملل: خط و نشان‌های آمریکا برای تحریم گسترده لبنان و چند حرکت نمایشی در این زمینه سبب شد معاون دبیرکل حزب‌الله دیروز به این رفتار آمریکایی‌ها واکنش نشان دهد. 
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت آمریکا قصد دارد با سیاست تحریم، لبنان را به تغییر رفتار وادار کند اما مردم لبنان خواسته آمریکا را نمی‌پذیرند. 
شیخ نعیم قاسم در گفت‌وگویی با اشاره به تحریم‌های دولت آمریکا علیه لبنان، این اقدام آمریکا را «تجاوز آشکار» علیه لبنان توصیف کرد. او در گفت‌و‌گو با شبکه آر‌تی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های آمریکا علیه افراد و نهادهای لبنانی به بهانه ارتباط با حزب‌الله لبنان بویژه تحریم‌های هفته گذشته علیه چند وزیر لبنانی، گفت: «تحریم‌ها معادله را برای مردم لبنان که خواستار آزادی سرزمین‌شان هستند و هرگز سیاست تحمیلی آمریکا بر لبنان را نمی‌پذیرند، تغییر نخواهد داد. تحریم‌های آمریکا هیچ چیزی را در واقعیت تغییر نمی‌دهد و چه بسا موجب افزایش ایستادگی همپیمانان مقاومت خواهد شد». او افزود: «هنگامی که آمریکا از بهره‌کشی از مزدوران خود ناتوان شد، هنگامی که از حملات اسرائیل علیه لبنان ناامید شد یا زمانی که با استفاده از داعش علیه لبنان به جایی نرسید، به سوی سیاست تحریم روی آورد اما آنان باید بدانند تحریم‌ها علیه هر شخص و نهادی در لبنان هرگز سیاست مردم لبنان را تغییر نمی‌دهد». این مقام حزب‌الله لبنان در ادامه گفت هدف دیگر آمریکا از تحریم‌ این است که لبنان تحت فشار باقی بماند و هنگامی که آمریکایی‌ها با طرح فرانسه موافقت کردند، به دنبال این بودند که لبنان به طور کامل فرو نپاشد اما اگر طرح فرانسه به یک روند سیاسی کامل منجر می‌شد، آمریکا با آن موافقت نمی‌کرد و احتمال این وجود دارد که طرح فرانسوی‌ها به دلیل فشار آمریکا ناکام بماند. 
شیخ نعیم قاسم درباره احتمال تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه وزرای جنبش امل و جریان «المرده» بر تشکیل دولت پیش رو نیز گفت که تحریم‌ها موضوع جدیدی نیست و به طور کلی تشکیل دولت ارتباط چندانی به تحریم‌ها ندارد و در دولت‌های پیشین نیز همپیمانان حزب‌الله تحت تحریم قرار گرفته بودند. 
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره تشکیل دولت نیز گفت حزب‌الله با دولتی که تعداد بیشتری از گروه‌های سیاسی در آن عضو باشند، همراه است و نمی‌پذیرد دولت آتی از میان افراد مستقل تشکیل شود به طوری که پیش از این تجربه تشکیل دولت تکنوکرات پیش آمده بود اما آن دولت به حمایت سیاسی نیاز داشت. 
 
* بحث حضور نیروهای حزب‌الله در سوریه
شیخ نعیم قاسم در پایان سخنان خود درباره مسائلی که درباره عقب‌نشینی حزب‌الله از سوریه گفته می‌شود نیز گفت حزب‌الله نیروهای خود را بتدریج از اواخر ۲۰۱۷ یعنی از ۳ سال پیش از سوریه خارج کرده است، چرا که دیگر نیازی به حضورشان در برخی مناطق نبود و آن مناطق دیگر آزاد شده بود. او تأکید کرد که جز در مسأله درگیری و جنگ، هیچ نیازی به حضور نیروهای حزب‌الله در سوریه نیست و فی‌نفسه حزب‌الله نیازی به حضور نظامی در سوریه نمی‌بیند، اکنون نیز جز در مناطقی که به حضور حزب‌الله نیاز است، باقی نیروها خارج شده‌اند و هر زمانی که نیاز به حضورشان باشد، بار دیگر اعزام می‌شوند.

Page Generated in 0/0081 sec