printlogo


کد خبر: 224251تاریخ: 1399/6/23 00:00
در غیاب بانک مرکزی به عنوان بازارساز، نرخ ارز نیما به بازار آزاد نزدیک شد
پیروی نیما از فردوسی
قیمت دلار در بازار آزاد وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شد

گروه اقتصاد: قیمت هر دلار آمریکا دیروز در بازار آزاد به بیش از 26 هزار تومان رسید،‌ قیمت ارز نیمایی هم به همین نسبت طی روزهای اخیر افزایش داشته است، از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد بانک مرکزی قید بازار‌سازی در بازار ارز را‌ زده است و تمایلی به مداخله در بازار ندارد.  به نظر می‌رسد بانک مرکزی - برعکس آنچه سخن می‌گوید - با قیمت فعلی ارز مشکلی ندارد و شاید باید منتظر روزهای عجیب‌تر در بازار سرمایه هم باشیم.
 به گزارش «وطن امروز»، با گذشت بیش از 70 روز از ورود قیمت دلار آمریکا به کانال 20 هزار تومان در بازار آزاد ارز تهران، اقدامات و سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز موثر واقع نشده و قیمت‌ها روزانه افزایش پیدا می‌کند. دیروز هر دلار آمریکا 26200 تومان و یورو 31300 تومان توسط دلالان فروخته می‌شد. تنها اقدام بانک مرکزی در این بازه زمانی ارزپاشی به روش مرسوم و تزریق ارز با قیمت پایین‌تر بود که به دلیل حواشی بسیاری که داشت متوقف شد. بانک مرکزی در این طرح به هر شهروند ایرانی در ازای ارائه کارت ملی 2200 دلار که فاصله قیمت آن با ارز بازار آزاد 2000 تومان بود، پرداخت می‌کرد. با توجه به اینکه ریخت و پاش و حراج ارز دولتی هیچ نتیجه‌ای در نهایت نداشت و حتی باعث افزایش نرخ ارز شد، دولتی‌ها تصمیم گرفتند آن را متوقف کنند. گفتنی است مشاهدات میدانی نشان می‌دهد صرافی‌ها از خرید و فروش ارز امتناع می‌کنند به طوری که با وجود دایر بودن اما هیچگونه خدمتی به مردم ارائه نمی‌کنند. بازیگران رسمی بازار در حال حاضر منتظر پایان نوسانات ارزی هستند. 
بانک مرکزی دلیل اصلی افزایش قیمت ارز را بازنگشتن ارزهای صادراتی سال‌های 97 و 98 اعلام کرده است. طبق ادعای بانک مرکزی، قریب به 27 میلیارد دلار ارزهای صادراتی که 25 میلیارد آن مربوط به سال 97 بوده به کشور بازنگشته است. آخرین مهلت بازگشت ارز صادراتی انتهای تیرماه بود، با این وجود باز هم قیمت ارز کاهش نیافت. اینطور که پیداست قریب به 5/2 میلیارد دلار از ارزهای صادراتی در این بازه زمانی به کشور بازگشته است اما نتوانسته تاثیری روی قیمت‌‎ها بگذارد. با این وجود بانک مرکزی در چندین مداخله، قیمت ارز را بین 23 تا 24 هزار تومان نگه داشت. نکته قابل توجه در بازار ارز نوسانات بسیار گسترده آن است؛ نوساناتی که هر گونه سرمایه‌گذاری بلند‌مدت را مختل کرده است. 
 
* پیروی نیما از فردوسی
افزایش رشد قیمت ارز در صورتی که در قیمت کالاها تاثیر‌گذار نباشد، آنچنان نمی‌تواند خطرناک باشد اما موضوع زمانی هشدار‌آمیز می‌شود که قیمت ارز عنان قیمت دیگر بازارها را هم در دست بگیرد. در روزهای اخیر با رشد قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت‌ها در نیما هم دچار تغییر شده است. این یعنی بانک مرکزی و قیمت‌گذاری آن منوط به قیمت‌ها در بازار آزاد شده است. این یعنی در آینده نزدیک باید منتظر رشد قیمت کالاهایی که به نوعی وارداتی است یا در مواد اولیه آن از مواد وارداتی استفاده می‌شود، باشیم. 
 تاثیر روند رو به رشد قیمت ارز نیمایی در 6 ماه آینده و ورود کالاهای جدید با این ارز مشخص می‌شود. می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت تمام اقلام وارداتی که ارز 4200 دریافت نمی‌کنند یا جزو گروه کالایی یک نیستند به یک‌باره تا 50 درصد رشد کند. 
 

Page Generated in 0/0061 sec