printlogo


کد خبر: 224262تاریخ: 1399/6/23 00:00
بیش از ۲۰ گروه و نهاد بین‌المللی و چند کشور منطقه، عادی‌سازی روابط آل‌خلیفه و رژیم صهیونیستی را محکوم کردند
آشکارسازی خیانت
* ایران: حاکمان بحرین از این پس شریک جنایات رژیم صهیونیستی خواهند بود

گروه بین‌الملل: روز گذشته کمتر از یک ماه بعد از آشکارسازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، بحرین، آمریکا و رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مشترک از توافق بر سر عادی‌سازی روابط دیپلماتیک خبر دادند. عادی‌سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی اگر چه به صورت ناگهانی اعلام شد اما یک خبر غافلگیر‌کننده نبود. رسانه‌های صهیونیستی و منطقه‌ای در این مدت از بحرین به عنوان دومین ایستگاه عادی‌سازی روابط با اسرائیل بعد از امارات نام می‌بردند. آنچه مسلم است این توافق بدون موافقت عربستان نبوده است. بدون شک ترامپ به دنبال این است در فاصله باقی مانده تا انتخابات حداقل یک کشور عربی دیگر را هم به این جمع اضافه کند. با توجه به ظرفیت‌های فعلی بحرین و موقعیت رژیم صهیونیستی، آنچه مسلم است این توافق در مقطع فعلی بیشتر از آنچه جنبه عملیاتی داشته باشد، جنبه نمایشی دارد و ابزاری برای پیشبرد منافع انتخاباتی ترامپ است. از سوی دیگر نباید این نکته را هم از نظر دور داشت که انفعال جامعه عرب و در راس آن اتحادیه عرب در قبال توافق عادی‌سازی امارات با رژیم صهیونیستی در آشکار‌سازی روابطه بحرین و امارات بی‌تاثیر نیست. به نظر می‌رسد بحرین هم مانند امارات بازنده واقعی این توافق است و سران این کشور در شرایط استیصال محض و تحت فرمان عربستان و فشار آمریکا وارد فضای توافق شدند.
 
* بیانیه مشترک آمریکا، بحرین و رژیم صهیونیستی
به گزارش «وطن امروز»، مقامات ارشد آمریکا، بحرین و رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بحرین و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط فی‌مابین به توافق رسیده‌اند. در بیانیه مشترک آمریکا، بحرین و رژیم صهیونیستی درباره عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک بحرین و رژیم صهیونیستی آمده است: «رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، اعلی‌حضرت پادشاه حمد بن‌عیسی سلمان آل‌خلیفه و نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو با یکدیگر گفت‌وگو کردند و به توافق رسیدند که روابط دیپلماتیک کامل میان اسرائیل و پادشاهی بحرین برقرار شود. آمریکا مراتب قدردانی خود از بحرین را بابت میزبانی این کشور از کارگاه تاریخی «از صلح تا رفاه» که روز 25 ژوئن 2019 در منامه برگزار شد، ابراز می‌دارد. پادشاه حمد و نخست‌وزیر نتانیاهو مراتب قدردانی عمیق خود را از دونالد ترامپ بابت تعهدش به صلح در منطقه، تمرکزش بر حل چالش‌های مشترک و رویکرد عملگرا و منحصر‌به‌فردش که باعث نزدیک شدن بحرین و اسرائیل شده است، ابراز می‌دارند». پس از این توافق، ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد! 2 دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی بحرین به توافقی برای صلح دست پیدا کردند- بحرین دومین کشور عربی است که ظرف ۳۰ روز با اسرائیل صلح می‌کند». پس از ترامپ «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» گفت که بحرین و رژیم صهیونیستی بزودی سفارتخانه‌های خود را افتتاح خواهند کرد. برخی منابع از فشار عربستان بر بحرین برای اعلام توافق با رژیم صهیونیستی خبر دادند. این توافق در حالی رسانه‌ای شده است که بحرین و رژیم صهیونیستی در 2 دهه گذشته به شکل پنهان روابط سیاسی و امنیتی برقرار کرده بودند. 
 
* واکنش مقامات صهیونیستی و بحرینی به اعلام توافق
پس از اعلام رسمی این توافق، مقامات رژیم صهیونیستی و پادشاهی بحرین موضع خود را نسبت به این توافق اعلام کردند. «شیخ راشد بن‌عبدالله آل‌خلیفه» وزیر کشور بحرین در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی بحرین مدعی شد برقراری روابط دیپلماتیک میان بحرین و رژیم صهیونیستی اقدامی حاکمیتی است. خبرگزاری بحرین روز شنبه به نقل از شیخ راشد نوشت توافق بحرین با رژیم صهیونیستی خرد(!) و بصیرت(!) «حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین را نشان می‌دهد! وی ادعا کرد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در خدمت منافع داخلی و خارجی مملکت بحرین است و به افزایش امنیت، ثبات و گسترش جنبه‌‌های رشد و شکوفایی کشور کمک خواهد کرد. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در واکنش به توافق میان تل‌آویو و منامه گفت: «برای سال‌های متمادی روی صلح سرمایه‌گذاری کردیم و حالا صلح روی ما حساب می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اقتصادی برای اسرائیل به همراه می‌آورد و این مساله بسیار مهم است». گلعان اردان، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل هم با بیان اینکه با «جمال فارس الرویعی» همتای بحرینی خود دیدار داشته است، گفت: می‌توانیم علنا با یکدیگر درباره مسائل امنیتی همکاری کنیم. 
 
* تاریخچه روابط بحرین و رژیم صهیونیستی
انتشار خبر توافق بحرین با رژیم صهیونیستی را باید به منزله آشکارسازی این روابط قلمداد کرد. مناسبات مخفیانه این دو از دهه 90 قرن گذشته میلادی آغاز و در سال‌های اول دهه اول هزاره سوم شتاب گرفت و در برخی موارد علنی شد. شیخ سلمان بن‌حمد آل‌خلیفه، ولیعهد بحرین دیپلماسی رسمی خود در مذاکره با مسؤولان اسرائیل را در جریان 2 نشست سران اقتصاد جهانی طی سال‌های 2000 و 2003 آغاز کرد. در پی این اتفاق وزرای خارجه بحرین و رژیم صهیونیستی در سال 2007 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار کردند. سال  2009 هیأتی بحرینی در سفری بی‌سابقه به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد تا در ظاهر تعدادی از شهروندان بازداشت شده در تل‌آویو را بازگرداند. در حالی که پارلمان بحرین در اکتبر سال 2009 قانون ممنوعیت هر گونه ارتباط با رژیم صهیونیستی را تصویب کرد اما این مصوبه هرگز به اجرا گذاشته نشد. سال 2011 در نتیجه خیزش‌های عربی به وجود آمده در کشورهای اسلامی، روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل تا حدی متوقف شد. سال 2017 یک هیات اسرائیلی مجوز مشارکت در نشست بین‌المللی فدراسیون فوتبال در منامه را به دست آورد. در همان سال یک راننده اسرائیلی اجازه مشارکت در مسابقات اتومبیلرانی بحرین را به دست آورد. سال 2017 گروهی از فعالان ادیان مختلف در بحرین اعلام کردند هیأتی را به مناطق اشغالی اعزام می‌کنند تا روند تسامح و همزیستی مسالمت‌آمیز با این رژیم را تبلیغ کند. اظهارنظر وزیر خارجه بحرین در ماه مه ‌سال 2018 مبنی بر حق رژیم صهیونیستی در دفاع از خود با انتقادات گسترده‌ای مواجه شد. سال 2019 اما تلاش‌های رژیم آل‌خلیفه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی روند شتابانی به خود گرفت. ژوئن این سال کارگاه اقتصادی که ایالات متحده آمریکا برای پیشبرد معامله قرن در بحرین ترتیب داده بود، بدون رسیدن به نتایج ملموس جهت پیشبرد این طرح به پایان رسید اما با این حال مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی شد. وزیر خارجه بحرین در حاشیه این کارگاه 2 روزه با یک روزنامه‌نگار صهیونیست مصاحبه و تاکید کرد اسرائیل بخشی از تاریخ منطقه است. یک ماه بعد یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد در جریان سفر به واشنگتن با همتای بحرینی خود دیدار کرده است. اکتبر 2019 نیز نمایندگانی از بیش از 60 کشور از جمله رژیم صهیونیستی در بحرین گرد هم آمدند تا در کنفرانسی روند امنیت دریایی را بررسی کنند. تابستان امسال هم رژیم بحرین از توافق عادی‌سازی رسمی روابط امارات با رژیم اسرائیل که 13 آگوست گذشته علنی شد، استقبال و این توافق را یک اقدام تاریخی توصیف کرد. 
 
***
[اهداف پیدا و پنهان آشکار‌سازی روابط بحرین]
هر چند در بیانیه مشترک آمریکا، بحرین و رژیم ‌صهیونیستی هدف از این توافق برقراری صلح در منطقه و توسعه اقتصادی رژیم صهیونیستی و بحرین اعلام شده است اما واقعیت ماجرا این است که ابعاد داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این توافق فراتر از موارد اعلام شده است. در بعد داخلی رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو بشدت در موضع ضعف قرار دارند و نیازمند توافقی برای کسب وجهه هستند. از طرفی این توافق از حیث مسائل اقتصادی نیز به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود. در بعد منطقه‌ای این توافق به منزله همراهی پنهان عربستان با این توافق و انفعال کامل اتحادیه عرب در قبال توسعه‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی است. سومین بعد این آشکارسازی نیز معطوف به منافع رئیس‌جمهور آمریکا از آشکارسازی توافق بین بحرین و رژیم صهیونیستی‌ است که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری با انتقادات جدی در حوزه سیاست خارجی مواجه است و بدون شک هیچ برگ برنده‌ای برای مانور دادن در مناظره‌های انتخاباتی در این بخش ندارد. از این جهت پس از امارات، ترامپ با اعمال فشار بر کشورهای عربی، بحرین را به عنوان دومین کشور عربی که در یک ماه گذشته روابط خود را با رژیم صهیونیستی آشکار می‌کند، معرفی کرد. 

Page Generated in 0/0136 sec