printlogo


کد خبر: 224283تاریخ: 1399/6/24 00:00
دور دنیا

سرکوب گسترده تظاهرات ضد نتانیاهو
پلیس رژیم صهیونیستی بامداد دیروز برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان مقابل اقامتگاه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم در قدس اشغالی، با آنها درگیر شد. به نوشته روزنامه «اورشلیم‌پست»، در پی تلاش معترضان برای برچیدن موانع پلیس و عبور از آنها برای نزدیک شدن به اقامتگاه نتانیاهو، نیروهای امنیتی چند بار با آنها درگیر شدند. بر این اساس، پلیس قدس اشغالی با ادعای اینکه تظاهرات‌کنندگان نه‌تنها آرامش عمومی را بر هم‌ زده بودند، بلکه اعمال خرابکارانه انجام می‌دادند، حداقل ۹ نفر از آنها را بازداشت کرد. این سیزدهمین هفته پیاپی بود که چند هزار نفر از معترضان به عملکرد نتانیاهو، با تجمع مقابل اقامتگاه وی در قدس اشغالی خواستار استعفای او شدند. پلیس اسرائیل شمار معترضان را حداقل ۲۵ هزار نفر برآورد کرده است. تظاهرات‌کنندگان با حمل پلاکاردهایی با نوشته‌هایی از جمله «جرم‌وزیر» ‌(Crime Minister) به جای کلمه نخست‌وزیر (‌Prime Minister)، «او را زندانی کنید» و «بازی به پایان رسیده» به اتهامات فساد نتانیاهو اعتراض و بر لزوم استعفای وی تاکید کردند. 
***
ورود ناو هواپیمابر آمریکا به عمان
مقامات ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا حاضر در منطقه از حضور مجدد ناوهای هواپیمابر آمریکایی در یک پایگاه دریایی در کشور عمان خبر دادند. به نوشته «وبگاه نیروی دریایی آمریکا»، ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس‌نیمیتس» برای توقف کوتاه و برخی اقدامات لجستیکی در بندر «الدقم» در عمان پهلو گرفت. یک مقام نیروی دریایی ارتش آمریکا مدعی شد این تحرک برای استراحت خدمه بعد از مدتی حضور در دریا تدارک دیده شده است. آمریکا و دولت عمان سال 2019 توافق کردند ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان دسترسی به بنادر این کشور را داشته باشند. اینک بندر الدقم دومین پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منطقه محسوب می‌شود. به نوشته این وبگاه، با توجه به دور بودن این پایگاه دریایی از خلیج‌فارس و اینکه نیاز به عبور از تنگه هرمز، محل استقرار نیروهای ایرانی نیست، پایگاه دریایی الدقم در عمان خطرات کمتری را برای قوای آمریکایی در بر دارد. این در حالی است که همزمان با سفر وزیر دفاع انگلیس به منطقه، این کشور از برنامه‌های خود برای توسعه پایگاه دریایی خود در عمان خبر داد. وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد 8/23 میلیون پوند برای توسعه پایگاه «الدقم» و افزایش دسترسی نیروی دریایی این کشور به اقیانوس هند اختصاص داده است. 
***
چند انفجار در شرق یمن
منابع محلی در استان «مأرب» در شرق یمن تایید کردند دیروز چند انفجار شهر مأرب را به لرزه درآورد. پایگاه خبری «اخبار الیمن» به نقل از منابع محلی مأرب اعلام کرد انفجارها ناشی از هدف گرفته شدن این شهر با چند موشک بالستیک بوده است؛ 4 انفجار در شهر و اطراف آن شنیده شده و به قدری قوی بوده که تا کیلومتر‌ها دورتر از شهر هم احساس شده است. هنوز هیچ طرفی مسؤولیت این حادثه را بر عهده نگرفته و اخباری از تلفات جانی یا مالی آن گزارش نشده است اما احتمال قربانی شدن تعدادی در آن وجود دارد. برخی منابع معتقدند با پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مأرب طی چند روز اخیر و تسلط آنها بر 10 منطقه در این استان و رسیدن‌شان به دروازه‌های شهر مأرب، دولت مستعفی منصور هادی با ترس از سقوط مأرب تلاش می‌کند از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایت خود حملات راکتی در مأرب ترتیب داده و آن را به نیروهای صنعا منتسب کند تا میانجی‌گران منطقه‌ای و بین‌المللی جلوی پیشروی این نیروها برای بازپس‌گیری مأرب را بگیرند. 
***
شناسایی تجهیزات نظامی آمریکایی در نزدیکی مرزهای بلاروس
«ویکتور خرنین» وزیر دفاع بلاروس اعلام کرد نظامیان این کشور انتقال تجهیزات آمریکایی از جمله یگان‌های زرهی به یک منطقه نظامی در خاک لیتوانی در فاصله 15 کیلومتری مرز بلاروس را ثبت کرده‌‌اند. وزیر دفاع بلاروس با یادآوری اینکه مانورهای نظامی مشابهی در بهار سال 2020 نیز انجام شده بود، گفت این رویداد نمی‌تواند باعث نگرانی بلاروس نشود. به گفته وی، علاوه بر این، پروازهای شناسایی هواپیماهای کشورهای عضو ناتو در امتداد مرزهای ملی بلاروس نیز تشدید شده است. در همین راستا، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس در نشست هفتگی خود با مقامات نظامی و اعضای شورای امنیت این کشور، به وزارت دفاع دستور داد به طور دقیق بررسی کند در صورتی که در آینده مانورهای نظامی ناتو در خاک لهستان و لیتوانی به اتمام برسد، آیا ضروری است نیروهای نظامی مضاعف همچنان در مرزهای غربی کشور حفظ شوند. 
***
دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل با مرجعیت عالی عراق
جنین هانس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در امور عراق دیروز با آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد. محور گفت‌و‌گوهای طرفین در این دیدار، برگزاری انتخابات زودهنگام و مبارزه با فساد و افزایش کارایی دولت و در ادامه ممانعت از دخالت‌های خارجی در امور داخلی عراق بود. به گزارش «وطن امروز»، آیت‌الله سیستانی در این دیدار به مسأله انتخابات زودهنگام پارلمانی پرداخت و ضمن بیان لزوم شفافیت و عدالت در روند برگزاری انتخابات، خواستار مشارکت وسیع مردم شد. این مرجع عالیقدر عراق، انتخابات را نه یک هدف، بلکه مسیری برای خروج از بحران‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی دانست. 

Page Generated in 0/0074 sec