printlogo


کد خبر: 224307تاریخ: 1399/6/24 00:00
اخبار

معافیت مالیاتی مناطق آزاد به معنای توزیع رانت است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: معافیت دادن به مناطق آزاد در وضعیت فعلی عملا به معنای توزیع رانت در این مناطق بوده و هیچ آورده‌ای هم برای کشور ندارد. محسن زنگنه اظهار داشت: معافیت‌های مالیاتی زمانی مطلوب است که در نتیجه تولید یک محصول ارزش افزوده ایجاد شده و صادراتی انجام شود و در بقیه کشورها هم برای اینکه تولید‌کننده را تشویق کنند و کارآفرینی و صادرات را افزایش دهند، این مشوق‌ها را می‌گذارند ولی آن چیزی که الان ما در مناطق آزاد کشور داریم نه تنها به نفع تولید داخل نیست بلکه در حقیقت به نفع واردات کالاهای خارجی است. وی افزود: اگر معافیت‌ را برای مناطق آزاد قرار دهیم و شرکت‌ها را تشویق کنیم که بروند در مناطق آزاد تولید کنند و بعد در نهایت کالای‌شان را داخل کشور بیاورند، در عمل موجب تضعیف شهرک‌های صنعتی کشور خواهیم شد. 
***
انقباض پولی و انبساط مالی  در بودجه 1400
رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه دومین جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۰ گفت: براساس شرایط موجود که اقتصاد دچار رکود تورمی شده، باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که مانع رکود و تورم شود. محمدباقر نوبخت افزود: به همین دلیل سیاست‎های مالی اقتصادی ما، سیاست‎های انبساطی است تا از نیروی کار و ظرفیت و ماشین‌آلات استفاده کرده و مساله اشتغال امکان‌پذیر شود. برای مهار تورم نیز سیاست‎های پولی انقباضی در نظر گرفته‌ایم که پیشنهاد‌دهنده و مجری آن، بانک مرکزی است. وی با تاکید بر اینکه نیازمند منابع پایدار و مطمئن در بودجه ۱۴۰۰ هستیم که منجر به تعهدات و بدهی‌های آتی دولت نشود، ادامه داد: به همین دلیل روی سیاست‌های مالیاتی متمرکز شده‌ایم. قطعا ۴ تا ۵ درصد مالیات بر تولیدکنندگان را تقلیل داده و مالیات منتهی به مصرف را فزاینده می‌کنیم. در این مجموعه مجبوریم از برنامه اصلاح ساختار بودجه استفاده کنیم. 
***
چک‌ برگشتی تأثیری در اعطای تسهیلات کرونا ندارد
بانک مرکزی پیرو بخشنامه پیشین خود درباره ابلاغ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعلیق اعمال محرومیت‌های قانونی صادرکنندگان چک‌های برگشتی بـه دلیل شرایط ایجاد‌شده ناشی از شیوع بیماری کرونا، اعلام کرد: چک برگشتی متقاضیان، ذی‌نفعان و ضامنان در تسهیلات کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا که از تاریخ یکم اسفند‌ماه ۹۸ تا پایان زمان اجرای طرح تسهیلات قابل اعطا به واحدهای کسب‌وکار و دیگر تسهیلات مربوط به کرونا صـادر شده - یا می‌شود - صرفا برای طرح‌های تسهیلات کرونایی از محدودیت‌های متعارف در اعطای تسهیلات بانکی مستثنا می‌شود. 
***
رد پای برخی املاکی‌ها در تلاطم‌آفرینی بازار مسکن
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از مشکلات کنونی بازار، عدم شفافیت در میزان خرید و فروش و معاملات مسکن است که این موضوع به رأی دیوان عدالت اداری در رابطه با حذف ثبت رسمی معاملات مسکن و اختیاری بودن دریافت کد رهگیری برمی‌گردد. تا پیش از این، متقاضیان معاملات مسکن مکلف به دریافت کد رهگیری بودند که دیوان با استناد به مغایرت این مقرره با قانون تسهیل تنظیم سند، آن را لغو کرد. مجتبی یوسفی اظهار داشت: متأسفانه برخی از مشاوران املاک به دلیل عدم نظارت دستگاه‌ها در جهت بی‌ثباتی بازار مسکن حرکت می‌کنند به طوری که بسیاری از این افراد با استفاده از خلأ نظارتی و نبود سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی، اقدام به فضاسازی در عرصه سایت‌ها و شبکه‌های مجازی کرده و از این مسیر با افزایش قیمت مسکن به سودهای کلان رسیدند، البته تمام مشاوران املاک اینگونه نیستند و بسیاری از آنها بر اساس قانون و بدرستی فعالیت می‌کنند. وی افزود: از طرف دیگر در بحث دریافت حق کمیسیون مشاوران املاک باید اصلاحاتی صورت گیرد؛ در شرایط کنونی، مکانیزم دریافت حق کمیسیون به صورت درصدی است، یعنی آنکه مشاوران املاک به میزان قیمت نهایی مسکن، درصد مشخصی حق کمیسیون دریافت می‌کنند، این به معنای آن است که هر چقدر قیمت خانه بالاتر رود، حق کمیسیون بنگاه‌ها افزایش می‌یابد. 
***
سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به طرح‌های جنگل‌داری ورود کنند
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به طرح‌های جنگل‌داری، گفت: نقدینگی موجود در جامعه می‌تواند در بخش جنگل و مرتع سرمایه‌گذاری شود و متخصصان اقتصاد باید به این موضوع ورود کنند. کاظم خاوازی اظهار داشت: ورود نقدینگی به بخش جنگل و منابع طبیعی کمک می‌کند و این سرمایه‌گذاری می‌تواند فراتر از گیاهان دارویی و توسعه زراعت چوب باشد. وی با تأکید بر لزوم رفتار مسالمت‌آمیز با کشاورزان در عرصه‌های منابع طبیعی، گفت: نحوه رفتار با مردم مهم است و در برخی موارد باید در نحوه برخورد با مردم در استان‌ها تجدیدنظر و دستورالعمل‌های جدیدی در این رابطه وضع شود.

Page Generated in 0/0318 sec