گروه اقتصادی: در روزهای اخیر هر روز گرانی یک کالای خاص خبرساز میشود. میوه اما با توجه به تنوع فراوانی که دارد، هر کدام از محصولاتش دستخوش تغییر قیمتهای متفاوتی شده است. گزارشهای میدانی نیز این موضوع را تایید میکند. در این میان افزایش 166 درصدی قیمت کاهو و 60 درصدی قیمت خیار در فصل فراوانی آن، بیشتر از همه موجبات غافلگیری خانوادهها را فراهم کرده است.
به گزارش «وطن امروز»، افزایش روزانه قیمت کالاهای متفاوت در مدت اخیر، فشار اقتصادی زیادی را به خانوادهها وارد کرده است. با توجه به اقلیم چهار فصل کشور و توانایی کشت انواع میوه در آن، گرانیهای پیدرپی در بازار میوه ناشی از ناکارآمدی مدیریتی است. مقایسه قیمت روز انواع میوهها با قیمتهای یک ماه پیش آنها نشان میدهد قیمت سیب درختی از 14100 به 19500 تومان، موز از 19300 به 25000 تومان، کاهو از 3000 به 8000 تومان، هلو از 12000 به 19000 تومان، خیار از 4974 به 8000 تومان، بادمجان از 4500 به 7000 تومان، پیاز سفید از 3400 به 4500 تومان، سیب زمینی از 4200 به 4900 و گوجه از 4100 به 4900 تومان رسیده است.
* افزایش قیمت کود و سم
با حذف ارز ترجیحی کود و سم توسط دولت، قیمت آنها 400 تا 700 درصد افزایش یافت و از آنجا که کشاورزان جهت تهیه این اقلام برای کشت آینده مجبورند هزینههای گزافی بپردازند، ناگزیرند قیمتهای امروز میوه را بالا ببرند تا بتوانند سم و کودهای مصرف شده را با قیمتهای جدید جایگزین کنند و همچنان به کشاورزی ادامه دهند. در صورتی که این افزایش قیمتهای جدید، در قیمتهای روز میوه لحاظ نشود، بیشتر درآمد کشاورزان صرف خرید کود و سم میشود و عملا دیگر توانایی ادامه دادن کشاورزی را در وسعت گذشته نخواهند داشت که همین امر موجب کاهش تولید محصول سال آینده و افزایش بیشتر قیمت آن خواهد شد.
* افزایش دستمزد کارگر
با توجه به نرخهای بالای تورم در مدت اخیر، هزینهها و دستمزدهای بخش خدمات و کارگران اگرچه متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته اما نسبت به ماههای قبل بیشتر شده است. هزینه دستمزد روزانه هر کارگر برای چیدن میوه به 200 هزار تومان رسیده و این افزایش دستمزد موجب افزایش هزینههای تمامشده میوه شده است. علاوه بر نیاز به کارگر در چیدن میوه، بارگیری محصولات به منظور حمل آن تا بازار هدف نیز به کارگر نیاز دارد.
* افزایش هزینه حملونقل
یکی از فاکتورهای اساسی در تامین قیمت نهایی هر محصول، هزینههای حملونقل آن محصول از محل تولید تا محل مصرف است. این مورد در افزایش قیمت میوه هم نقش خود را ایفا کرده است. یکی از مهمترین مسائل در افزایش هزینههای حمل و نقل، تغییر فصل و تغییر میوههای هر فصل است. به همین خاطر میزان تقاضا برای ماشینهای باری افزایش مییابد که همین امر موجب افزایش هزینه حملونقل میشود. گزارشهای میدانی از افزایش 3 برابری هزینههای حملونقل در این فصل حکایت میکند.
* افزایش قیمت بستهبندی
با افزایش قیمت پلاستیک، قیمت سبدهای میوه و گونیهای پلاستیکی نیز افزایش یافته است. همچنین کارتنهای میوه نیز از این افزایش قیمت بینصیب نبوده است. بررسیها نشان میدهد هزینه خرید سبد میوه از 200 تومان در سال گذشته به 300 تومان در حال حاضر رسیده که این افزایش قیمت، تاثیر خود را در افزایش قیمت نهایی میوه نشان میدهد. همچنین قیمت کارتن موز نیز از 700 تومان به 7000 تومان رسیده است. متاسفانه سود این افزایش قیمتها، عمدتا به جیب کشاورز نمیرود و دلالهای میوه بیشترین سود را از این افزایش قیمت میبرند.