printlogo


کد خبر: 224320تاریخ: 1399/6/25 00:00
گزارش «وطن امروز» از سریال بوم و بانو که با وجود خوش ساخت بودن آنطور که باید دیده نمی‌شود
تاوان کنداکتور بد

گروه فرهنگ و هنر: سریال «بوم و بانو» جدیدترین ساخته سعید سلطانی چند روز است به عنوان سریال ویژه ماه محرم روی آنتن شبکه ۲ سیما رفته است، این مجموعه از آن دسته سریال‌هایی است که همزمان با پخش از شبکه ۲، مراحل تصویربرداری را پشت سر می‌گذارد. تصویربرداری سریال بوم و بانو در شهرک سینمایی غزالی نیمه دوم سال ۹۸ آغاز شد. سعید سلطانی که سریال‌های پرمخاطبی چون «پس از باران» و سه‌گانه «ستایش» را در کارنامه کاری خود دارد امیدوار است با پشتوانه و تجربه بالای خود، موفقیت‌هایش را در سریال تاریخی و عاشقانه «بوم و بانو» تکرار کند که باید گفت تا اینجای کار که چند قسمت از سریال روی آنتن رفته، این مجموعه آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. این موضوع خیلی به کیفیت سریال به لحاظ فرم و محتوا باز‌نمی‌گردد و آن را باید از ۲ جنبه دیگر مورد بررسی قرار داد. جنبه نخست به پخش این سریال تاریخی از شبکه ۲ سیما بازمی‌گردد؛ شبکه ۲ سیما چند سالی است در آمار ارائه شده از نظرسنجی‌ها جزو کم‌مخاطب‌ترین شبکه‌های سراسری محسوب می‌شود و اگر از این شبکه قدیمی، برنامه‌هایی چون «محله گل و بلبل» و «کلاه قرمزی» را بگیریم، به واقع باید گفت این شبکه جز این دو برنامه و چند سریال طی سال‌های اخیر حرفی برای گفتن در جذب مخاطب نداشته است که به طور حتم تجزیه و تحلیل این موضوع یک آسیب‌شناسی مفصل را می‌طلبد که پرداختن به آن در این مقال نمی‌گنجد.  به هر حال بنا به دلایلی که گفته شد، معمولا شبکه ۲ سیما به طور معمول جزو چند انتخاب اول مخاطبان نیست، مگر آنکه برنامه‌ای خاص یا سریالی مشخص را عده محدودی از مخاطبان دنبال کنند. باید گفت تولید و پخش سریالی پرهزینه و تاریخی در شبکه‌ای کم‌رمق یک ریسک بزرگ برای سازندگان سریال محسوب می‌شود که آنطور که تا به امروز از شواهد امر بر می‌آید این ریسک سازندگان سریال جواب نداده است و شاید سازندگان سریال «بوم و بانو» همچنان امیدوارند که این مجموعه همانند سریال «پدر» موجب بالاآمدن شبکه دوم سیما در نظرسنجی‌ها شود. اما جنبه دومی که درباره پخش سریال «بوم و بانو» از شبکه دوم سیما باید به آن توجه داشت، کنداکتور این شبکه است، سریال «بوم و بانو» طبق روال اشتباه و قدیمی شبکه در حدفاصل ۲ بخش خبری مهم سیما پخش می‌شود و تلاقی این ساعت از شبکه با برنامه‌های پرمخاطب سایر شبکه‌ها، کار را برای دیده شدن «بوم و بانو» سخت‌تر می‌کند. می‌طلبد مدیران شبکه ۲ سیما در این باره تابوشکنی کنند و با یک برنامه‌ریزی مدون در ساختار کنداکتور خود از شیب سقوط شبکه ۲ بکاهند. در مجموع باید گفت، سریال «بوم و بانو» به کارگردانی یکی از موفق‌ترین کارگردانان تلویزیون در جذب مخاطب و با هزینه‌های گزاف یک سریال خوش‌ساخت تاریخی محسوب می‌شود که متاسفانه این مجموعه تاریخی قربانی بدسلیقگی مدیران برای پخش در یکی از کم‌مخاطب‌ترین شبکه‌های سراسری شده است. مسلما اگر این سریال با همین کیفیت در کنداکتور پخش سریال شبکه‌های یک و ۳ روی آنتن می‌رفت، شاهد اتفاقات بهتری برای این سریال بودیم. 
اما درباره سریال «بوم و بانو» باید گفت، سعید سلطانی که علاوه بر «ستایش»، تجربه ساخت سریال‌های تاریخی چون «پس از باران» و «خانه‌ای در تاریکی» را در کارنامه هنری‌اش دارد، باز هم سراغ بخشی از تاریخ ایران رفته و روایتگر قصه‌ای تاریخی در «بوم و بانو» شده است. سریال تاریخی «بوم و بانو» مقطع دوره پهلوی را به نمایش می‌گذارد و کاری در حوزه تاریخ معاصر به شمار می‌آید. این مجموعه به نویسندگی شعله شریعتی و اعظم بهروز روایتگر داستانی عاشقانه و تاریخی است که آن را می‌توان تلاقی عشق و سیاست و دین دانست، آن هم در جامعه‌ای که قصد دارد از سنت به مدرنیسم، طی طریق کرده و در این مسیر کشور با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه می‌شود. قصه‌های سریال بوم و بانو، غیرواقعی است و لوکیشن‌های این سریال، فقط منحصر به شهرک سینمایی غزالی نیست و بیش از ۱۵۰ لوکیشن داشته است. این مجموعه که روایتگر بخشی از تاریخ معاصر ایران است در لوکیشن‌هایی فیلمبرداری شده که یادآور لوکیشن‌های برخی سریال‌های سال‌های اخیر رسانه ملی است. سریال «بوم و بانو» با داستانی ملتهب درباره کشف حجاب و ممنوعیت عزاداری برای حضرت اباعبدالله(ع) ساخته شده است. در این سریال، مهدی احمدی، مسعود رایگان، بهنام تشکر، فریبا متخصص و ساغر قناعت نقش‌آفرینی می‌کنند. مسعود رایگان از هنرپیشه‌های باسابقه سینما و تلویزیون، در نقش تیمسار افشار، از نظامی‌های زمان پهلوی، حضور دارد. بهنام تشکر نیز از دیگر هنرپیشه‌های سریال بوم و بانو است که در نقش سرهنگ سپنتا حضور دارد. ساغر قناعت نیز نقش اول سریال «بوم و بانو» است که او را با فیلم سینمایی مالاریا ساخته پرویز شهبازی و جشن دلتنگی به کارگردانی پوریا آذربایجانی دیده بودیم. ساغر قناعت در سریال بوم و بانو در نخستین حضور تلویزیونی خود تا به این قسمت که روی آنتن رفته است، بخوبی توانسته از پس نقش خود برآید. در خلاصه داستان سریال آمده است: در ایامی که عشق رهروان محرم به مسلخ برده می‌شود و شورشان به یغما می‌رود، عشقی بی‌آلایش سر بر می‌آورد که در دل توفان بلایای زمانه به ابتلا کشیده می‌شود و در سایه تزویر و فریب بدخواهان تا مرز نابودی می‌رود اما در واپسین لحظات، چون سیمرغی از میان خاکستر برمی‌خیزد.
اما بهرنگ ملک‌محمدی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه 2 سیما درباره روند ساخت سریال «بوم و بانو» گفته است: زمانی که در مدیریت فیلم و سریال سیما فیلم فعالیتم را آغاز کردم، سریال «بوم و بانو» در شورای سریال‌های الف ویژه بررسی ‌می‌شد. همان زمان وقتی طرح را خواندم از قصه خوشم آمد؛ درام عاشقانه‌ای که در دوران پهلوی اول اتفاق می‌افتد و افت و خیزهای پرکششی دارد که برایم جذاب بود. در نهایت قسمت این شد که به شبکه 2 بیایم و
2-3 ماه آخر کار را تا به امروز همراهی کنم. 
وی در پاسخ به این پرسش که داستان «بوم و بانو» تا چه اندازه با واقعیت‌های تاریخی نزدیکی و انطباق دارد؟ توضیح داد: تعهد این سریال به تاریخ بسیار زیاد است. وقایع اجتماعی که در بستر این داستان اتفاق می‌افتد بسیار مبتنی بر تاریخ معاصر است؛ از کشف حجاب گرفته تا تجدد غربی که با دیکتاتوری رضا شاه وارد ایران می‌شود و نکته پررنگ کار هم ممنوعیت عزاداری برای اباعبدالله(ع) در این دوران است. 
وی همچنین در توضیح نام سریال «بوم و بانو» هم گفت: اسمی که برای سریال انتخاب شده، متاثر از همین فضاست و چون هنوز در قسمت‌های ابتدایی هستیم شاید مشخص نباشد اما در ادامه مخاطب متوجه ارتباط نام سریال و اتفاقات آن خواهد شد. 

Page Generated in 0/0150 sec