printlogo


کد خبر: 224329تاریخ: 1399/6/25 00:00
تأکید دوباره ترامپ بر مجازات اعدام برای ضارب ۲ افسر پلیس لس‌آنجلس
پرزیدنت اعدام
ترامپ در جمع هواداران خود تاکید کرد انتخابات امسال را می‌برد و از مذاکره برای یک دوره دیگر (دوره سوم) صحبت کرد

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور نفرت، دروغ، زن‌ستیزی، شکست‌های دیپلماتیک، ترور، سو‌ءمدیریت، فلاکت کرونا، هرج‌و‌‌مرج سیاسی، رکورد رکود، نژادپرستی، جنایات بین‌المللی و شورش داخلی حالا می‌خواهد جنون قدرت خود را معطوف به یک زمینه دیگر هم کند و تاریخ‌ساز شود: نخستین رئیس‌جمهور آمریکایی پس از فرانکلین روزولت که بیش از 2 دوره متوالی در کاخ سفید باقی می‌ماند.
به گزارش «وطن امروز»، مساله اینجاست که دونالد ترامپ در حالی دم از لابی با کنگره برای 3 دوره‌ای شدن ریاست‌جمهور‌ی‌اش می‌زند که هنوز در دور اول به سر می‌برد و برای رد شدن از سد بلند انتخابات سوم نوامبر کار دشواری در پیش دارد. 
 جالب اینکه برای این مهم، ترامپ سیاستی کاملا متناقض به منظور رای جمع کردن در پیش گرفته: از یک طرف زدن بر طبل اعدام، سرکوب و راه انداختن جنگی تمام‌عیار علیه آزادی بیان و حقوق اقلیت‌ها و از طرف دیگر داعیه‌داری نظم و قانون که منجر به افزایش شکاف اجتماعی در آمریکا شده است. 
یک ماه و نیم پیش بود که تارنمای بیزنس اینسایدر در گزارشی از انگیزه‌های دیوانه‌وار دولت ترامپ برای بازگرداندن قانون فدرال سختگیرانه افزایش مجازات اعدام خبر داد. این قانون اگر چه توسط سلف جمهوری‌خواه او یعنی جورج بوش پسر پیشنهاد شده بود اما طی 4 دوره ریاست‌جمهوری بوش و اوباما به مدت 16 سال خاک می‌خورد تا اینکه ناگهان دیوانه کاخ سفید از قفس پرید. 
بر اساس این گزارش، ایالات متحده با وجود همه ادعاهای حقوق بشری‌اش و تنها حکومتی که سابقه راه انداختن جنگ‌های خونین بین‌المللی با ادعای حفظ حقوق بشر داشته است، هنوز در دنیای غرب به عنوان جهنم اعدام‌ها شناخته می‌شود و 19 ایالت از 50 ایالت آن هنوز اجازه دارند با حکم فدرال و با تشخیص خودشان و بدون نیاز به تایید دستگاه دادگستری مرکزی در واشنگتن، مجرمان را اعدام کنند. 
البته نباید این موضوع را نادیده انگاشت که احیای مجازات اعدام با حکم فدرال در سال 2014 و در دوره اوباما بود که مورد بررسی قرار گرفت. آخرین زندانی‌ای که با این حکم فدرال در آمریکا مجازات شد، کهنه‌سرباز سیاه‌پوست لوئیس جونز جونیور بود که سال 2003 پیش از توقف قانون مزبور اعدام شد. دولت ترامپ از 2 ماه پیش و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری حکم فدرال اعدام 5 زندانی دیگر را اجرا کرد که 3 تن از این زندانیان بیش از 30 سال پیش مرتکب جرم شده بودند.
این موضوع اتفاقی نیست، چرا که احیای حکم اعدام یکی از شعارهای معروف انتخابات 4 سال پیش ترامپ بود که محافظه‌کاران تندرو تا همین اواخر به خاطر انجام نشدن این وعده از او انتقاد می‌کردند. حالا اما پرزیدنت اعدام خود را به عنوان یک جلاد حرفه‌ای مطرح می‌کند و فقط ظرف یک هفته 3 بار دستورهایی در رابطه با ضروری بودن اجرای حکم مرگ مجرمان مختلف از جمله ضارب 2 معاون پلیس لس‌آنجلس را توئیت کرده است. 
 
* اصرار ترامپ بر اعدام ضارب نیروهای پلیس آمریکا
رئیس‌جمهور آمریکا طی ۲ روز گذشته ۳ مرتبه خواستار اعدام ضارب پلیس آمریکا شده است. ترامپ که تاکنون در مقابل خشونت پلیس علیه معترضان سکوت کرده و حتی در برخی موارد رویکرد حمایت محض از پلیس و خشونت‌های آن داشته است، علاوه بر انتشار ۲ توئیت با محتوای درخواست اعدام و شدیدترین مجازات برای ضارب مسلحی که به ۲ افسر پلیس شلیک کرده‌ بود، بامداد دوشنبه در سخنرانی در لاس وگاس صراحتا گفت: «ما باور داریم که اگر شما افسر پلیس را بکشید، باید با مجازات اعدام تنبیه شوید». یکشنبه این هفته یک مرد مسلح با شلیک به ۲ افسر پلیس که در خودروی خود مستقر بودند جراحات زیادی به آنها وارد کرد به نحوی که حال هر دو وخیم گزارش شده است. ترامپ همچنین در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از بایدن گفت: «برنامه بایدن [برای آمریکا] صلح و زندگی کردن با تروریست‌های داخلی است و برنامه من بازداشت تروریست‌های داخلی است». او همچنین بار دیگر با اشاره به بمب‌گذاری ماراتن بوستون که در زمان اوباما اتفاق افتاده بود خواهان مجازات اعدام برای عامل این بمب‌گذاری شد. این در حالی است که دادگاه تجدیدنظر حکم اعدام را لغو کرده بود. هیأت منصفه دادگاه تجدید نظر آمریکا ماه گذشته با لغو حکم اعدام جوهر سارنایف، خواستار محاکمه مجدد بمب‌گذار ۲۷ ساله بوستون شد. 
 
* ترامپ دوباره از ۳ دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری‌اش گفت!
با چنین عملکرد وحشتناکی او حالا دیگر ابایی از علنی ساختن جنون قدرت خود ندارد. 2 سال پیش بود که ترامپ شایعاتی را که می‌گفتند او به دنبال اضافه کردن متممی به قانون است تا بتواند بیشتر از 8 سال در کاخ سفید حضور داشته باشد، رد کرده بود. با این حال همان زمان او از اقدام شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، به دلیل اینکه محدودیت دوره ریاست‌جمهوری را در کشورش لغو کرده بود، ستایش ‌کرد. 
مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ هفته گذشته در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان نسبت به جدی بودن انگیزه او برای ریاست‌جمهوری 3 دوره‌ای هشدار داد. 
کوهن با تاکید بر اینکه ترامپ برای تبدیل‌شدن به یک دیکتاتور شوخی ندارد، گفت: «اگر او برنده شود، از روز اول به طور خودکار به این فکر خواهد کرد که چگونه می‌تواند قانون اساسی را برای دوره سوم [ریاست‌جمهوری] و سپس دوره چهارم تمدید کند».
با چنین فاش‌گویی‌هایی، ترامپ دیگر دلیلی نمی‌بیند که این راز سیاه را پنهان کند. او این هفته برای دومین ‌بار متوالی در یک ماه در یک گردهمایی انتخاباتی از تمایلش برای مذاکره درباره شرکت در سومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفت. 
او یکشنبه گذشته هم در جمع هوادارانش که بدون ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی در فرودگاه «میندن تاهوئه» در ایالت نوادا حاضر شده بودند، این ادعا را تکرار کرد. 
متمم ۲۲ قانون اساسی ایالات متحده مصوبه ۱۹۵۱ می‌گوید رئیس‌جمهور نمی‌تواند بیشتر از 2 دوره در این مقام بماند. برای تغییر این قانون ترامپ به رای دو‌سوم اعضای هر 2 مجلس نمایندگان و سنا نیاز دارد. راه دیگر برای تغییر قانون این است که دو‌سوم ایالت‌های آمریکا درخواستی را مطرح کنند و سه‌چهارم از ایالات هم به آن رای بدهند.
 

Page Generated in 0/0071 sec