printlogo


کد خبر: 224360تاریخ: 1399/6/25 00:00
سفارت بی‌سفیرآلمان در تهران با واکنشی گستاخانه و مداخله‌جویانه نسبت به اجرای حکم قصاص یک قاتل علیه حاکمیت و امنیت ملی ایران اقدام کرد
دیپلماسی اپوزیسیونی
علی باقری خطاب به سفارتخانه های اروپایی: ادب دیپلماتیک را رعایت کنید و مانند یک گروه اپوزیسیون بلندگوی دروغ‌پراکنی نشوید

گروه سیاسی: وزارت امور خارجه با احضار سفیر آلمان در ایران، مراتب اعتراض خود نسبت به توئیت مداخله‌جویانه حساب توئیتری سفارت آلمان در ایران را ابراز کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، دخالت در امور داخلی ایران و تلاش برای بی‌اعتبار‌سازی تصمیمات نهادهای قانونی و رسمی کشورمان نه مساله‌ای چندان جدید به شمار می‌رود و نه پی بردن به مصادیق آشکار آن نیاز به جست‌وجوی فراوانی دارد. با این حال نگاهی کوتاه به تغییر ادبیات و گستاخی مقامات اروپایی در سال‌های اخیر نشان از یک سناریوی جدید در این امر دارد. در این میان تلاش برخی جریانات و اشخاصی نیز که خود را ذیل عنوان «فعال سیاسی» در داخل و خارج از کشور معرفی می‌کنند نقشی تعیین‌کننده در این مساله داشته و دارد. 
مسأله قصاص «نوید افکاری» که قاتل یکی از کارمندان اداره آب و فاضلاب شیراز در مرداد سال97 بود در طول چند هفته گذشته با نقش‌آفرینی واضح برخی گروه‌های ضدانقلاب و جریانات فعال در خارج از کشور تبدیل به سوژه‌ای جدید برای تدارک دیدن حملات به نهادهای رسمی کشور از جمله قوه‌قضائیه با نیت بی‌اثر کردن احکام عالی‌ترین مرجع قانونی کشور شد؛ سناریویی که در آن تلاش شد با اعتبارزدایی از این حکم از شخص قاتل چهره یک قربانی را بسازد و در این قالب فضا را برای تحت تاثیر قرار دادن استقلال قوه‌قضائیه در مواجهه با مجرمان آماده کند. در این میان حتی دونالد ترامپ، مایک پمپئو و جو بایدن، رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و کاندیدای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز با انتشار توئیت‌هایی تلاش کردند به تقویت این سناریو کمک کنند. 
در چنین فضایی اما حساب توئیتری سفارت آلمان در تهران بامداد روز گذشته با انتشار توئیتی به زبان فارسی با دخالتی آشکار در امور داخلی کشورمان، ضمن محکوم کردن اجرای حکم قصاص نوید افکاری، این اقدام را غیرقابل پذیرش(!) توصیف کرد. 
 
* احضار سفیر آلمان به وزارت امور خارجه
توئیت مداخله‌جویانه سفارت آلمان در ایران البته با واکنش مقامات کشورمان مواجه شد. ظهر روز گذشته مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه در اعتراض به این توئیت،‌ سفیر آلمان در تهران را احضار کرد و اقدام خارج از عرف دیپلماتیک سفارت آلمان در تهران را به منزله دخالت در امور داخلی کشورمان دانست و بشدت محکوم کرد. پیمان سعادت تصریح کرد: مداخله در قوانین و مقررات و رویه‌های قضایی مستقل جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه قابل قبول و تحمل نیست و از سفارت آلمان انتظار می‌رود حد و حدود وظایف دیپلماتیک خود را شناخته و پا از آن فراتر نگذارد.  
 
* باقری خطاب به آلمان: لااقل ادب دیپلماتیک را رعایت کنید
علی باقری، معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه نیز در جلسه شورای عالی این قوه با اشاره به فضاسازی‌های غرب علیه دستگاه قضایی کشورمان اظهار داشت: کشور‌های اروپایی که سابقه طولانی در حمایت و پشتیبانی از دیکتاتورها، فروش سلاح‌های کشتارجمعی به صدام دیکتاتور و تحریم غذا و داروی مورد نیاز مردم عادی دارند، نمی‌توانند حتی ژست دفاع از حقوق بشر را بگیرند. باقری افزود: کشور‌های اروپایی سرسپرده به رژیم زورگوی آمریکا که با اعمال تحریم‌های ظالمانه، ملت ایران را به خاطر پایداری و صیانت از حقوق خود به طور دسته جمعی و بدون تبعیض مجازات می‌کند و حتی اجازه دسترسی به دارو هم به آنها نمی‌دهد، نمی‌توانند مدعی حقوق بشر باشند. وی در ادامه به طرح این پرسش از غربی‌ها که به اجرای احکام قضایی پس از طی فرآیند دادرسی عادلانه در کشورمان معترض هستند پرداخت که قتل دسته‌جمعی ده‌ها کودک، زن و مرد بی‌گناه در فلسطین و یمن به وسیله سلاح‌های فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و سوئدی بر اساس چه فرآیند دادرسی صورت‌ گرفته و حکم قتل انسان‌های بی‌گناه را کدام دستگاه قضایی صادر کرده است؟ معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه با بیان اینکه ملت ایران به هیچ‌کس اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهد، افزود: ملت ایران در طول ۴ دهه گذشته بهای سنگینی برای صیانت از استقلال و استقرار حکومت مبتنی بر مردم‌سالاری اسلامی پرداخته و امروز نیز شجاعانه و قاطعانه در مقابل دخالت بیگانگان خواهد ایستاد. باقری همچنین خاطرنشان کرد که دستگاه‌های مسؤول در جمهوری اسلامی از جمله قوه‌قضائیه خود را موظف می‌دانند از کیان و استقلال ملی دفاع کنند و اجازه ندهند بیگانه در امور داخلی کشورمان دخالت کند. 
وی تصریح کرد: از کسانی که دست‌شان تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است و مسؤول ترور ۱۷ هزار شهروند بی‌گناه ایرانی هستند، همین انتظار می‌رود که در پایتخت کشور‌های اروپایی فریاد بزنند «قاتل راهت ادامه دارد»، ولی تعجب افکار عمومی این است که چرا اروپایی‌ها اجازه می‌دهند تا تروریست‌ها تحت پوشش حقوق بشر آزادانه فعالیت و از قتل و کشتار حمایت کنند!
معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه با بیان اینکه فشار‌های خارجی نه تیغ تیز عدالت دستگاه قضایی را کُند می‌کند و نه چتر گسترده رحمت و رأفت اسلامی قوه‌قضائیه را کوچک می‌کند، از سفرای برخی کشور‌های غربی در تهران خواست اگر از انصاف، حق و عدل بویی نبرده‌اند، لااقل ادب دیپلماتیک را رعایت کرده و مانند یک گروه اپوزیسیون بلندگوی دروغ‌پراکنی نشوند.
 
* طمع اروپایی برای دخالت در امور داخلی ایران
دخالت در امور داخلی ایران و تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن تصمیمات و احکام قضایی کشورمان توسط رؤسای‌جمهور، دیپلمات‌ها و سفارتخانه‌های اروپایی در سال‌های اخیر به شکل محسوسی افزایش یافته است؛ رویه‌ای که نمی‌توان از تلاش برخی فعالان ضدانقلاب و چهره‌های مشهور همانند سلبریتی‌ها در آن چشم‌پوشی کرد. به عبارت دیگر برخی جریانات فعال داخلی سعی می‌کنند با تبدیل مسائل داخلی به سوژه‌هایی جذاب و مطلوب دولت‌های خارجی، پای آنان را نیز به این عرصه باز کنند. 
تهدید «استقلال ملی» ایران با فتح باب برای دخالت سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های اروپایی مساله مهمی است که نمی‌توان بسادگی از آن چشم‌پوشی کرد. اوایل روی کار آمدن دولت حسن روحانی و استراتژی تعامل حداکثری با غرب بود که کاترین اشتون، مسؤول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با سفر به تهران در اقدامی خارج از عرف به دیدار برخی زندانیان امنیتی کشورمان رفت و نشان داد مقامات اروپایی در مقابل تساهل دولت جدید کشور برای استفاده از هر فرصتی جهت تاثیرگذاری بر امور داخلی ایران علاقه‌مند هستند. 
با این حال دخالت‌های اروپایی‌ها در امور داخلی ایران محدود به دیدار کاترین اشتون نماند و مقامات و نمایندگان این کشورها از هر فرصتی برای تقویت این رویه استفاده کردند. چندی پیش، پس از صدور حکم اعدام برای «روح‌الله زم» نیز وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای به بهانه بازداشت «فریبا عادل‌خواه» محکوم امنیتی دوتابعیتی، با دخالت در امور قضایی کشورمان، حکم صادر‌شده برای مسؤول کانال خبری آمدنیوز را محکوم و این حکم را ضربه‌ای جدی به آزادی بیان و آزادی مطبوعات در ایران توصیف کرد!
اقدامات غیرمتعارف کشورهای غربی در دخالت در امور داخلی ایران اما همان‌گونه که گفته شد ریشه در استراتژی‌ای داشت که رئیس‌جمهور آن را تنش‌زدایی می‌نامید. حسن روحانی و وزیر امور خارجه‌اش رفتار خود با کشورهای غربی را در سایه برجام تنظیم می‌کردند. 
به بیان دیگر برجام علاوه بر اثرات منفی در برنامه هسته‌ای ایران، اقتصاد و... یک پیوست رفتاری را نیز به مقامات دولتی تحمیل کرد، آن هم پذیرش موضع منفعلانه از سوی مقامات دولتی در مواجهه با رفتار خصمانه دیپلمات‌های کشورهای غربی بود؛ از حضور سفیر کشورهای غربی  در اغتشاشات گرفته تا حمله به سفارت ایران و دستگیری دیپلمات‌ها، مقامات دستگاه دیپلماسی به خاطر حفظ برجام، با سکوت یا واکنش بسیار حداقلی از کنار این مسائل گذشتند و موضع متناسب و عزتمندانه را فدای مناسبات برجامی کردند. 
بی‌شک فضاسازی‌های چند ماه اخیر حول احکام صادرشده قضایی برای افرادی که شاکی خصوصی نیز داشته‌اند و تلاش برای بی‌اثر کردن احکام قضایی در سایه فشار خارجی، زنگ خطری نسبت به یک پروژه بلندمدت علیه «استقلال ملی» کشورمان به شمار می‌رود که کوتاه آمدن مقابل آن می‌تواند به مثابه چراغ سبزی برای ادامه دخالت‌های خارجی به حساب آید. بی‌شک تلاش جریانات غرب‌گرا و برخی پیاده‌نظام‌های ضدانقلاب برای تبدیل کردن حوادث داخلی به بستری برای دخالت خارجی نشان از یک تلاش برنامه‌ریزی‌شده برای تحریک افکارعمومی و مشروعیت‌بخشی به مداخلات خارجی دارد. 

Page Generated in 0/0068 sec