printlogo


کد خبر: 224396تاریخ: 1399/6/26 00:00
دور دنیا

حمله به کاروان تجهیزات نظامی آمریکا در عراق
منابع خبری از حمله به یک کاروان حامل تجهیزات و خودروهای زرهی نظامی آمریکایی در استان بابل عراق به وسیله بمب کنار جاده‌اى خبر دادند. این کاروان حامل ماشین‌های زرهی کوگار MRAP و تجهیزات تانک بود که به صورت گسترده‌ای تخریب شدند و آتش تا مدت زیادی در کاروان نظامی در بزرگراه بین‌المللی شعله‌ور بود. از زمان حمله هوایی آمریکا به پایگاه‌های ارتش و حشد‌الشعبی در منطقه «القائم» و فرودگاه بغداد و شهید شدن شمار زیادی از آنها، احساسات ضدآمریکایی در عراق بیشتر شده است. پارلمان عراق دی‌ماه گذشته به طرح اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور رأی مثبت داد. هفته پیش نیز 2 کاروان تجهیزات و تسلیحات آمریکایی در استان دیوانیه در جنوب عراق و دیگری در شمال بغداد هدف حمله قرار گرفت. پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد نیز هفته گذشته با موشک‌های سنگین هدف حمله قرار گرفت که این حمله باعث آتش‌سوزی گسترده‌ای در این پایگاه نظامی شد. 
***
10 کشته در آتش‌سوزی غرب آمریکا
آندریو فلپس، مدیر سازمان مدیریت شرایط اضطراری ایالت اورگن روز دوشنبه خبر داد دست‌کم 22 نفر در جریان آتش‌سوزی گسترده در این ایالت مفقود شده‌اند. وی که در جریان کنفرانسی خبری این موضوع را بیان می‌کرد، افزود: ما باید اطمینان حاصل کنیم در حال ارائه چهره شفافی از آن چیزی که می‌دانیم، هستیم. این مقام ایالت اورگن همچنین گفت تاکنون دست‌کم 10 نفر در آتش‌سوزی گسترده در این ایالت جان خود را از دست داده‌اند. آتش‌سوزی‌ای که از چندی پیش در ایالت کالیفرنیا و غرب آمریکا آغاز شده هنوز مهار نشده و بر اساس آخرین اخبار 12 منطقه مختلف در این ایالت با آتش‌سوزی گسترده مواجه شده است. منابع خبری اعلام کرده‌اند این آتش‌سوزی تاکنون 300 هزار هکتار از اراضی ایالت کالیفرنیا را خاکستر کرده است. در حال حاضر بیش از 20 هزار آتش‌نشان آمریکایی تلاش می‌کنند این آتش‌سوزی مهیب را تحت کنترل درآورند. مقامات آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند احتمالا شمار قربانیان این آتش‌سوزی بیش از اعداد اعلام‌شده خواهد بود و با فروکش کردن آتش، قربانیان بیشتری پیدا خواهند شد. 
***
فعالیت بیولوژیک آمریکا بیخ گوش روسیه
مرکز تحلیلی دانشگاه دولتی «مسکو» در گزارشی بار دیگر به بررسی فعالیت‌ آزمایشگاه‌های آمریکا در فضای پساشوروی پرداخت. در ماه‌های ژوئن و جولای، قرقیزستان با شیوع شدید ویروس کرونا مواجه شد. تاکنون نظرات مختلفی درباره منبع این ویروس مطرح شده و از سوی دیگر موضوع فعالیت آزمایشگاه‌های آمریکا در قزاقستان مورد توجه کارشناسان و فعالان شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. رسانه‌های محلی قبل از این هم گزارشاتی درباره فعالیت مشکوک آزمایشگاه‌های آمریکایی در فضای پساشوروی منتشر می‌کردند. در مرحله نخست، روش انتخاب زمین برای ساخت آن آزمایشگاه‌ها جالب است و بسیاری از آنان در پایتخت‌ها، شهرهای پرجمعیت یا محله‌های دارای اهمیت برای اقتصاد کشورها قرار دارند. این در حالی است که در آزمایشگاه‌های مذکور ویروس‌های خطرناک نگهداری و بررسی می‌شوند. تمام آزمایشگاه‌های آمریکایی در فضای پساشوروی اعضای شبکه‌ای گسترده هستند و تمام آنان با همدیگر تعامل نزدیک دارند. برنامه کاهش تهدیدات بیولوژیک موسوم به «نانا- لوگارا» و برنامه مشترک ‌«Cooperative Biological‌  Engagement Program– CWEP» ‌از مشهورترین پروژه‌های این شبکه آزمایشگاهی هستند. اوکراین، گرجستان، آذربایجان و قزاقستان حتی با وجود تهدیدات بیولوژیک و گسترش بیماری‌های عفونی خطرناک به ساخت چنین آزمایشگاه‌هایی چراغ سبز نشان دادند. این همکاری فرصت‌های جدی برای دریافت کمک از واشنگتن را ایجاد می‌کند. کشورهای مذکور به نگرانی‌های «مسکو» توجه نکردند. آمریکا برای اتصال قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مولداوی به این شبکه آزمایشگاهی تلاش کرد اما سال 2011 در نتیجه تجمع اعتراضی در شهر «بیشکک» اتباع قرقیز جلوی ساخت آزمایشگاه را گرفتند و برنامه لغو شد. 
***
درخواست مجدد گوترش  برای آتش‌بس جهانی
همزمان با افزایش سرعت همه‌گیری ویروس «کووید-۱۹» در کشورهای مختلف جهان، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد قصد دارد مجددا درخواست خود برای آتش‌بس جهانی و توقف تمام درگیری‌ها در کشورهای مختلف را تکرار کند. گوترش به خبرگزاری «رویترز» گفت که درخواست برای آتش‌بس جهانی تا پایان سال ۲۰۲۰ را طی سخنرانی خود در نشست عالی سران مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آینده مطرح می‌کند تا مقابله با ویروس کرونا به شکل بهتری ادامه یابد.
بر این اساس، هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که از پانزدهم سپتامبر در نیویورک شروع‌شده تا سی‌ام سپتامبر نیز ادامه خواهد داشت. نخستین جلسه سران عالی کشورهای عضو نیز از بیست‌ودوم سپتامبر (سه‌شنبه یکم مهر) به صورت غیرحضوری و از طریق ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود. وی در این باره توضیح داد: «مشخص است که دیپلماسی، به مقدار زیادی بر تماس‌های انسانی بستگی دارد. به همین دلیل ما در این زمینه دچار کمبود (به دلیل عدم حضور فیزیکی) خواهیم بود، بویژه درباره چیزی که هم‌اکنون اولویت اصلی من است و آن نیز اجرای آتش‌بس جهانی است». دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه از زمان درخواست اول خود برای آتش‌بس جهانی در ماه مارس، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از جمله توافق صلح در سودان، آغاز مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان، توقف درگیری‌ها در سوریه، ‌لیبی و اوکراین و همچنین مذاکرات فشرده درباره یمن پدیدار شده است، افزود: «اما نیاز داریم که تمام جامعه بین‌الملل را برای حصول آتش‌بس جهانی، بسیج کنیم تا در پایان امسال محقق شود». 

Page Generated in 0/0068 sec