printlogo


کد خبر: 224415تاریخ: 1399/6/26 00:00
آمار جان‌باختگان و مبتلایان به «کووید-۱۹» همچنان بالاست
خیز جدید کرونا در کشور

بی‌توجهی به هشدار کارشناسان و توصیه‌های جامعه پزشکی در نرفتن به سفر و از سوی دیگر رعایت نکردن اصول بهداشتی و خودمراقبتی باعث شده اکنون شاهد موج جدید کرونا در خیلی از مناطق کشور باشیم. 
به گزارش «وطن امروز»، کرونا در تهران و اکثر استان‌های کشور خیز برداشته است و بنا به گفته مسؤولان، در صورت عدم رعایت سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، روزهای آینده شاهد موج جدید مرگ‌و‌میر و مبتلایان به این بیماری خطرناک خواهیم بود.
معاون بهداشت وزیر بهداشت از خیز مجدد کرونا در تهران و برخی استان‌های دیگر خبر داد و گفت: میزان بیماران ناشی از این بیماری در تهران، طی یک هفته گذشته و در مقایسه با هفته قبل از آن، ۲ برابر شد. 
دکتر علیرضا رئیسی گفت: در تعطیلات عید فطر مسافرت‌ها شروع شد و عدم رعایت پروتکل‌ها را شاهد بودیم به طوری که میزان رعایت پروتکل‌ها در فروردین‌ماه ۷۸ درصد بود اما اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به حدود 5/17درصد رسید و به دنبال آن خیز شدید بیماری را در اواخر خرداد و مردادماه شاهد بودیم. 
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر و بعد از تعطیلات اخیر، عده قلیلی از مردم رعایت نکردند و مسافرت‌ها آغاز شد. این در حالی است که ثابت شده مسافرت رفتن باعث خیز مجدد بیماری می‌شود و این اتفاق متاسفانه دارد می‌افتد به طوری که  شروع خیز مجدد بیماری را شاهد هستیم. به عنوان مثال در تهران در مقایسه 2 هفته گذشته با یکدیگر، میزان بیماران از روزانه ۹۰۰ به ۱۸۰۰ بیمار افزایش یافت؛ یعنی طی یک هفته میزان بیماران و بستری‌ها 2 برابر شد. وی گفت: در برخی استان‌های دیگر هم شاهد خیز بیماری هستیم و امیدواریم بتوانیم دوباره با رعایت پروتکل‌ها بتوانیم این خیز را مهار کنیم و به آرامش نسبی بازگردیم. 
رئیسی درباره واکسن آنفلوآنزا نیز تصریح کرد: نباید فراموش کنیم این واکسن حدود ۴۰ درصد در پیشگیری از بیماری نقش دارد؛ این یعنی افرادی که واکسن آنفلوآنزا تزریق می‌کنند در برابر بیماری ۱۰۰ درصد ایمن نخواهند بود، زیرا آنفلوآنزا ویروسی است که مرتبا خود را تغییر می‌دهد و می‌تواند از دست سیستم ایمنی بدن فرار کند. 
وی در پاسخ به این سوال که تزریق واکسن آنفلوآنزا به چه کسانی توصیه می‌شود، اظهار کرد: افراد در معرض خطر و کسانی که از نظر ابتلا به بیماری آسیب‌پذیر هستند باید واکسن را تزریق کنند. خانم‌های باردار، افرادی که تحت شیمی‌درمانی هستند، کسانی که بیماری تنفسی مزمن دارند، کسانی که تحت عمل پیوند قرار گرفته‌اند، افراد دیالیزی، افراد سالمند بالاتر از ۶۵ سال و... همگی واجد شرایط دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند. 
رئیسی ادامه داد: برای افراد تحت پوشش در سطح مراکز بهداشتی - درمانی روستاها، حاشیه شهرها و... تصمیم‌گیری شد تا مادران باردار همگی مورد واکسیناسیون رایگان قرار گیرند، حتی مادران باردار که تحت پوشش ما نیستند می‌توانند به مراکز ما در سطح شهر یا روستا مراجعه کنند و پس از ثبت کد ملی، واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند. به جز افراد نام برده شده به سایر افراد توصیه نمی‌کنیم که اقدام به تزریق واکسن کنند. به نوجوانان، میانسالان و افراد سالم توصیه می‌کنیم نکات بهداشتی را رعایت کنند. 
وی افزود: تعداد قابل توجهی واکسن وارد داروخانه‌های سطح شهر خواهد شد که آن هم برای افراد دارای بیماری و سالمند است که با مراجعه به داروخانه و ثبت کد ملی می‌توانند واکسن دریافت کنند؛ امیدواریم تا آخر شهریورماه و هفته اول مهر واکسن به دست‌مان برسد. همه‌ دنیا متقاضی دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند، این در حالی است که میزان تولید واکسن در دنیا نیز محدود است.
 
* برگزاری نماز جمعه با اعمال پروتکل‌های سختگیرانه از ۱۱ مهرماه
با وجود شرایط سخت کرونایی در کشور اما با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های اجتماعی نباید نسبت به برگزاری نماز جمعه نیز غافل بود. وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر در اکثر استان‌های کشور خیز جدید کرونا را شاهد هستیم، گفت: با رویکرد رعایت پروتکل‌های سختگیرانه و این فرض که همه کشور قرمز است، امیدواریم از ۱۱ مهرماه بتوانیم برگزاری نماز جمعه را داشته باشیم. سعید نمکی در نشست با رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، گفت: به دلیل خیز جدیدی که در کشور در حال شکل‌گیری است بسیار نگرانم. متاسفانه این فراز و فرودها خیلی می‌تواند ما را دچار مشکل و فشار کند. وی با اشاره به برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونایی سال جاری، افزود: امسال یکی از کم‌نظیرترین محرم‌های تاریخ کشورمان را برگزار کردیم اما متاسفانه گروهی از این دایره پا را بیرون گذاشتند و گروهی دیگر نیز هر چه تمنا کردیم که به سفر نروند اما رفتند به طوری که در حال حاضر در اکثر استان‌های‌مان موج جدیدی در حال شکل‌گیری است. بنده به عنوان فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کشور می‌دانم که ورود به یک خیز جدید، چقدر ما را به زحمت می‌اندازد و چقدر باید تلاش کنیم تا به شیبی مناسب بازگردیم. وزیر بهداشت گفت: به همکاران هم اعلام کرده‌ام که تقسیم‌بندی مناطق قرمز، زرد، سفید و... غلط است، زیرا این مناطق با سرعت زیادی می‌توانند از نظر شیوع ویروس تغییر وضعیت دهند که می‌تواند منجر به بهم‌ریختگی ذهنی و اجتماعی شود. 
وی درباره وضعیت برگزاری نماز جمعه نیز گفت: 2 جنبه در نماز جمعه داریم؛ از دید من دین و فرهنگ یکی از سپرهای مهم و تاثیرگذار در جلوگیری از امراض روحی و جسمی هستند. ما نباید از سرمایه فرهنگ، دین و اعتقاد در نظام سلامت بی‌بهره باشیم. 
نمکی افزود: امروز مبارزه با کرونا سهم وزارت بهداشت نیست، بلکه عملکرد و سهم نظام جمهوری اسلامی است. دنیا منتظر نشسته است تا ببیند نظام جمهوری اسلامی در اوج تحریم‌ها با این پدیده چه خواهد کرد. 
وزیر بهداشت همچنین گفت: از همکارانم می‌خواهم به گونه‌ای عمل کنیم که مسجد و نماز جمعه آخرین جایی باشد که برای تعطیلی آن اقدام می‌کنیم. خواهشم این است که با گشاده‌دستی کار را دنبال کنیم و اصل را بر این بگذارید که کل کشور قرمز است و ما با حداکثر فاصله و حداقل نمازگزار، ان‌شاءالله بتوانیم نماز جمعه را که یک مراسم عبادی - سیاسی است، برگزار کنیم. 
وزیر بهداشت به معاونش تاکید کرد: بنابراین با اعضای ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه جلسه بگذارید، فکر کنید شرایط همه کشور قرمز است و حداقل نمازگزار را در نظر بگیرید. همچنین شرایط نمازگزار را از لحاظ سنی و جنسی لحاظ کنید و سخت‌ترین شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای برگزاری نماز جمعه تدوین شود. ان‌شاءالله از جمعه ۱۱ مهر در سراسر کشور نماز جمعه برگزار شود. 
 
* تعداد مبتلایان کرونا در تهران رو به افزایش است
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهراناز افزایش آمار مبتلایان به کرونا طی روزهای اخیر در تهران خبر داد و گفت: آمار مبتلایان به «کووید-۱۹» با شیبی ملایم رو به افزایش است. در استان تهران ورود موج سوم کرونا بسیار زودتر از سایر استان‌ها شکل خواهد گرفت و در هفته‌های پیش رو با افزایش آمار بیماران کرونایی، تهران شرایط جدیدی را تجربه می‌کند. دکتر علیرضا زالی با اشاره به ضرورت اعمال قوانین دورکاری کارکنان ادارات با هدف کنترل پاندمی کرونا در تهران، اظهار کرد: استمرار دورکاری کارکنان می‌تواند از افزایش شیوع کرونا پیشگیری کند. وی با اعلام افزایش آمار مبتلایان، بستری‌شدگان و فوتی‌های با تشخیص کرونا در مقایسه با هفته‌های قبل، ضرورت اعمال محدویت‌ها را خواستار شد و افزود: دورکاری کارکنان ادارات علاوه‌ بر کاهش حضور کارمندان، از تولید سفرهای درون‌شهری و افزایش بار ترافیک می‌کاهد. بنابراین کماکان پیشنهاد ستاد عملیات مقابله با کرونا، استمرار محدودیت در ترددهاست. دکتر زالی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تهران به سمت موج سوم کرونا در حرکت باشد، افزود: در استان تهران ورود موج سوم کرونا بسیار زودتر از سایر استان‌ها شکل خواهد گرفت و در هفته‌های پیش رو با افزایش آمار بیماران کرونایی، تهران شرایط جدیدی را تجربه می‌کند. وی با اشاره به اینکه محدودیت در ترددها و دورکاری کارکنان ادارات به میزان قابل توجهی می‌تواند از سرایت‌پذیری کرونا بکاهد، تاکید کرد: کاهش حضور و فعالیت کارکنان در ادارات، پیشنهاد فنی و کارشناسی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران است. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: گروه‌های پرخطر کماکان از حضور در محل کار معاف هستند و این گروه‌ها می‌توانند ضمن ارائه گواهی پزشکی از قوانین محدودیت‌ها استفاده کنند. 
* ۲۷۰۵ مبتلا و ۱۴۰ فوتی
در همین حال دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۷۰۵ مورد جدید کرونا در کشور طی 24 ساعت خبر داد و گفت: متاسفانه ۱۴۰ نفر نیز جان خود را از دست دادند. دکتر سیماسادات لاری همچنین در توضیح آخرین موارد بروز و فوتی ناشی از «کووید-۱۹» در کشور گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۷۰۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۲۹۹ نفر از آنها بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۴۰۷ هزار و ۳۵۳ نفر رسید. لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۰ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۳ هزار و ۴۵۳ نفر رسید. وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۴۹ هزار و ۹۸۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ۳۸۱۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری نیز تحت مراقبت قرار دارند.

Page Generated in 0/0070 sec